Произведените от Китай електрически коли в Европа – заплаха за местните компании

Произведените от Китай електрически коли в Европа - заплаха за местните компании

Китайските производители на електрически коли (EVs) навлизат в Европа, за да смекчат последствията от митническите ставки, целящи да компенсират тяхното ценово предимство спрямо боледуващите регионални конкуренти. След като Европа въведе в сила на 4 юли временно увеличени до 48% митнически ставки за внасяните от Китай електромобили, новото поколение китайски производители на захранвани със зелена енергия превозни средства се сдружава с местни играчи от сектора, така че техните EVs да се класифицират като местни. Без тези мерки продукцията им или ще е с хиляди евро по-скъпа за потребителите, или няма да е толкова рентабилна.

Барселона в най-скоро време ще пусне модела Omoda E5, произведен от китайската компания Chery Automobile, която си партнира с испанската Ebro-EV Motors. В Полша колите на китайския Leapmotor – T03, слизат от поточна линия, собственост на производителя на “Джип” и “Фиат” – “Стелантис”. А китайският конгломерат BYD планира да изгради собствен завод в Унгария и друг в Турция. Zeekr пък ползва производственr обектr, който е собственост на партньора му Geely.

Навлизането на китайски производители на EVs в Европа е заплаха за европейските автомобилни гиганти, които нямат особен избор освен да създават сдружения и да правят място на своите по-опитни конкуренти вместо да затварят собствени производствени площи, за да се настроят към колебливия растеж на глобалните продажби.

До края на годината Chery се надява да започне производство на EVs в бившия завод на “Нисан мотър” близо до товарното пристанище на Барселона. Китайската фирма търси подходящи обекти и за втора европейска дестинация с твърдото намерение да продължи да разширява европейската си дейност в Европа в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план. Chery и Ebro искат да произвеждат по 150 хил. коли годишно в испанския завод до 2029-а, а целта на китайците е да създадат местна научноизследователска и развойна дейност, производство и дистрибуция, за да станат истинска европейска компания.

Испанският завод ще сглобява коли от части и комплекти, произведени в друга държава. Те обикновено се правят в области с по-евтина работна ръка и суровини, транспортират се и след това се сглобяват в близост до местата, където ще се продават. Този процес, който е традиционен за производството на автомобили, ще позволи на Chery да избегне митата на ЕС, въведени за готовите автомобили.

Европейската комисия все още оценява как да прилага новите митнически ставки за тези съвместни дружества, които не са били част от разследването срещу антипазарните държавни субсидии. И макар че преговорите по темата може и да доведат да отмяна на допълнителните мита преди те да станат постоянно действащи, Китай вече започна ответно проучване на предполагаем дъмпинг на свински продукти от ЕС.

Това е само една малка част от глобалния търговски спор. Съединените щати въведоха митнически ставки, надхвърлящи 100%, на внасяните от Китай EVs заради спора между двете водещи световни стопанства за набралия висока скорост бранш, благодарение отчасти на субсидиите на Пекин. ЕС предприе по-мек подход. Общността се нуждае от евтини електромобили, за да постигне целта си да прекрати продажбите на коли с бензинови двигатели до 2035-а, но ръстът на продажбите забуксува заради отмяната на правителствената подкрепа. Например, моделът ID.3 на “Фолксваген” се продава за около 37 хил. евро срещуприблизително 33 хил. евро за Dolphin на BYD.

Въпреки че засега китайските производители на EVs имат под 10% пазарен дял в Европа, регионът е най-привлекателният обект за фирми като Nio и Xpeng, които се разрастнаха бурно на местните си пазари и вече са със свръхпроизводство. Те се нуждаят от начини да заобиколят допълнителните европейски мита, за да не жертват част от печалбите си, нито да обременяват парично потребителите. По сметки на агенция “Блумбърг”, маржът на печалбата за модел MG4 EV на китайската държавна компания SAIC може да падне от 25 на едва 1 процент. Част от спада може да бъде компенсиран или от увеличение на цената на автомобилите или ако разходите за батерии продължат да намаляват – друга област, в която китайските фирми изпреварват европейските конкуренти.

Производителите изобщо не чакат митническите ставки да влязат окончателно в сила. SAIC води преговори с испанското правителство за изграждане на първата си производствена база в Европа, съобщи на 12 юли вестник “Експансион”. Шведската автомобилна компания “Волво кар”, която е собственост на Geely, пък е ускорила плановете си да произвежда новия модел EX30 в гент, Белгия, освен във фабриката си в Китай.

През това лято Leapmotor започна сглобяването на изцяло електрическата кола T03 в полския град Тихи в производствена база, собственост на “Стелантис” – само шест месеца след като двете фирми създадоха съвместно дружество. Използвайки полуготови части и комплекти (произведени в други страни), Leapmotor ще бълва EVs, които могат да се сглобяват във всеки завод на “Стелантис” по света. Сглобените в Полша коли на Leapmotor ще носят брутна печалба от около 3200 евро на автомобил, по сметки на анализатори на “Джефрис”. Тя би се свила до около 1000 евро за вносните превозни средства при новите митнически ставки на Брюксел.

Допълнително предимство за региона от прехвърлянето на част от китайското производство е, че Европа ще може да привлича и производители на части за коли. Има и ред други сфери на партньорство в условията на ценови натиск, освен митата, посочва анализаторът на “Ситигруп” – Харалд Хендрикс. Той смята, че “всички европейци ще правят някакъв вид китайски коли в близко бъдеще, или в Китай или в Европа”.

Някои европейски правителства вече следят изкъсо опитите на китайците да вкарат колите си в ЕС. Италианската антитръстова агенция глоби с 6 млн. евро DR Automobiles след като установи, че е обозначил произведени от китайски производители коли (включително и на Chery) като италианско производство. DR планира да обжалва решението защото едва 60% – 70% от тях са били предварително сглобени в Китай.

Италианската реакция е логична, защото правителството се бори да съхрани работните места и следи внимателно какво се случва на вътрешния пазар. Все пак обаче китайските фирми ще продължат настъплението си в Европа като евентуално започнат да придобиват заводи, които местните производители искат да затворят или да продадат.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да се забрани използването на телефоните в училищата?

Подкаст