Meta премахва инструмента за проследяване на дезинформация CrowdTangle

Европейският съюз обвинява Meta в нарушаване на новите цифрови правила

Meta (“Мета”) обяви, че ще премахне своя инструмент за проследяване на дезинформация и ангажираност в социалните медии, наречен CrowdTangle, въпреки исканията на изследователи и журналисти да го запазят.

Той позволяваше на изследователите и журналистите да следят кои публикации и теми получават най-много внимание, както и да идентифицират тенденциите в разпространението на фалшиви новини.

Решението за премахването на CrowdTangle предизвика критики, тъй като инструментът беше широко използван за разследвания, свързани с политическа дезинформация, особено по време на избори и големи социални събития. “Мета” не е посочила конкретни причини за премахването на CrowdTangle, но този ход може да се свърже с усилията на компанията да ограничи външния достъп до данни и да контролира по-строго информацията, споделяна от нейните платформи, като Facebook и Instagram.

През май 2024 г. десетки групи, включително Центъра за демокрация и технологии, Лабораторията за цифрови съдебни изследвания към Атлантическия съвет и Human Rights Watch, изпратиха писмо до “Мета” с молба да продължат поддръжката на инструмента поне до януари 2025 г., за да бъде достъпен по време на предстоящите президентски избори в САЩ.

„От години CrowdTangle представлява най-добра практика в индустрията за прозрачност на платформата в реално време. Той се превърна в спасителен пояс за разбирането как дезинформацията, речта на омразата и потискането на избирателите се разпространяват във Facebook, подкопавайки гражданския дискурс и демокрацията“, се казва в писмото на Mozilla.

Meta пусна алтернатива на CrowdTangle, наречена Meta Content Library. Но достъпът до него е ограничен до академични изследователи и нестопански организации, което изключва повечето новинарски организации. Критиците също се оплакват, че не е толкова полезен като CrowdTangle – поне не още.

Ник Клег, президент на Meta по глобалните въпроси, каза в публикация в блог миналата седмица, че компанията е събирала отзиви за Meta Content Library от „стотици изследователи в за да го направим по-удобен за потребителя и да им помогнем да намерят данните, от които се нуждаят за работата си.“

Meta обясни, че новият инструмент ще бъде по-изчерпателен и ще осигури по-пълна картина на случващото се на нейните платформи, въпреки опасенията, че спирането на CrowdTangle ще затрудни проследяването на дезинформацията в критичен период.

Четете още на: Meta и Министерство на електронното управление взеха на мушка фейк-новините

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст