Meta (“Мета”) обяви, че ще премахне своя инструмент за проследяване на дезинформация и ангажираност в социалните медии, наречен CrowdTangle, въпреки исканията на изследователи и журналисти да го запазят.
Той позволяваше на изследователите и журналистите да следят кои публикации и теми получават най-много внимание, както и да идентифицират тенденциите в разпространението на фалшиви новини.
Решението за премахването на CrowdTangle предизвика критики, тъй като инструментът беше широко използван за разследвания, свързани с политическа дезинформация, особено по време на избори и големи социални събития. “Мета” не е посочила конкретни причини за премахването на CrowdTangle, но този ход може да се свърже с усилията на компанията да ограничи външния достъп до данни и да контролира по-строго информацията, споделяна от нейните платформи, като Facebook и Instagram.
През май 2024 г. десетки групи, включително Центъра за демокрация и технологии, Лабораторията за цифрови съдебни изследвания към Атлантическия съвет и Human Rights Watch, изпратиха писмо до “Мета” с молба да продължат поддръжката на инструмента поне до януари 2025 г., за да бъде достъпен по време на предстоящите президентски избори в САЩ.
„От години CrowdTangle представлява най-добра практика в индустрията за прозрачност на платформата в реално време. Той се превърна в спасителен пояс за разбирането как дезинформацията, речта на омразата и потискането на избирателите се разпространяват във Facebook, подкопавайки гражданския дискурс и демокрацията“, се казва в писмото на Mozilla.
Meta пусна алтернатива на CrowdTangle, наречена Meta Content Library. Но достъпът до него е ограничен до академични изследователи и нестопански организации, което изключва повечето новинарски организации. Критиците също се оплакват, че не е толкова полезен като CrowdTangle – поне не още.
Ник Клег, президент на Meta по глобалните въпроси, каза в публикация в блог миналата седмица, че компанията е събирала отзиви за Meta Content Library от „стотици изследователи в за да го направим по-удобен за потребителя и да им помогнем да намерят данните, от които се нуждаят за работата си.“
Meta обясни, че новият инструмент ще бъде по-изчерпателен и ще осигури по-пълна картина на случващото се на нейните платформи, въпреки опасенията, че спирането на CrowdTangle ще затрудни проследяването на дезинформацията в критичен период.
Четете още на: Meta и Министерство на електронното управление взеха на мушка фейк-новините