Тази вечер (28 август) във Венеция се открива 81-ото издание на най-стария кинофестивал в света.
Специално за него организаторите са променили системата за резервиране на билети за журналистите, които искат да отразят събитието – те могат да го направят доста преди началото на фестивала в специална интернет платформата. От засиления интерес към определено заглавие веднага може да се прецени какви са очакванията към него. Показателно е, че най-бързо са свършили билетите за „Нашествието на бебетата“ (Baby Invasion) на Хармъни Корин, за „Санаториум под знака на пясъчния часовник“ (Sanatorium under the Sign of the Hourglass) на братята Стивън и Тимъти Куей и за късометражния филм на италианската режисьорка Аличе Рорвахер „Градска алегория“ (Allégorie Citadine).
И трите филма, които ще бъдат показани извън конкурсната програма, интригуват заради особения авторски почерк на своите създатели. Братята Куей са предприели смел експеримент – адаптирали са романа „Санаториум „Клепсидра“ на полския писател Бруно Шулц чрез изразните средства на игралното кино и куклената анимация.
В конкурсната програма сред 21 заглавия, които ще се борят за голямата награда, са музикалното продължение на „Жокера“ на режисьора Тод Филипс, наречено „Жокер 2: Лудост за двама“, в което за партньор на Хоакин Финикс е поканена Лейди Гага; първият англоезичен филм на Педро Алмодовар – “Съседната стая” (The Room Next Door), в който участва холивудското мегазвездно дуо Тилда Суинтън и Джулиан Мур; биографичният “Мария” на Пабло Лараин с Анджелина Джоли в ролята на оперната дива Мария Калас, еротичният трилър “Момиченце” (Babygirl) на Халина Рейн с Никол Кидман в главната роля; “Куиър” (Queer) на Лука Гуаданино, базиран на едноимения роман на Уилям Бъроуз с участието на Даниел Крейг в главната роля.
Във филмовото състезание са включени и заглавия на жени – режисьорки, които се отличават с радикалния си артистизъм и са далеч от мейнстрийма. Това са „Жътва” (Harvest) на гъркинята Атина Рейчъл Цангари и „Април” (April) на грузинката Деа Кулумбегасвили. Те ще се надяват на подкрепата на Изабел Юпер, която обича радикално кино, а тази година оглавява и журито на основната конкурсна програма.
Не са пропуснати и сериозните документални филми като “Младост: Да се завърнеш у дома” (Youth: Coming Home) на изключителния китайски режисьор Уан Бинг. Това е последната част от трилогията за безмилостната експлоатация на работещите в шивашката индустрия. Първата част беше показана в Кан, втората в Локарно. А сингапурецът Йео Сю Хуа представя във Венеция “Очите на един непознат” (The Eyes of a Stranger) с основни теми – отчуждението и воайорството, генерирани от новите видео технологии.
Извън конкурсната програма са важни филми, посветени на днешните политически реалности и на войните, разтърсващи света. Такива са „Защо война“ на известния израелски режисьор Амос Гитай, който се базира на кореспонденция между Алберт Айнщайн и Зигмунд Фройд от 1932 г., които си обменят мисли какви са шансовете за предотвратяване на войната.
„Руснаци във война” е заглавието на филма на руско-канадската режисьорка Анастасия Трофимова. Тя споделя, че е получила безпрецедентната възможност да последва батальон на руската армия в Украйна. Спечелва доверието на пехотинците и ги следва в продължение на една година.
Друг документален филм за войната е сниман от украинката Олга Журба и се казва „Песните на бавно горящата земя“.
Фестивалът тази вечер ще бъде открит с премиерата на Beetlejuice 2 на Тим Бъртън, който снима продължение на научно-фантастичната си комедия от 1988 г., когато е на тридесет години. Сега във филма участва новата му любима – Моника Белучи.
Вчера, ден преди откриването на фестивала бе показан „Златото на Неапол” – класика в жанра неореализъм на режисьора Виторио де Сика, чиято памет се почита по особен начин през 2024 г. – 50 години след кончината му.