Авгиевите обори на новия транспортен министър Красимира Стоянова

Красимира Стоянова

Забатачени с години проблеми трябва да започне веднага да решава новият министър на транспорта Красимира Стоянова. Добрата новина е, че тя добре познава сектора и едва ли ще си губи времето с излишни подробности от пейзажа.

Назначаването на Красимира Стоянова за министър на транспорта и съобщенията е едно от най-добрите кадрови решения на служебния премиер второмандатник Димитър Главчев.

Без преувеличение може да се каже, че за първи път от 2000 г. насам на този пост е назначен човек, който

познава чудесно и двете системи – транспорта и съобщенията.

Дори управлението на капитан Данаил Папазов през 2013-2014 г. доказва този факт, защото той е експерт само в областта на водния транспорт, а проблемите на авиацията, железниците и автомобилния сектор са му повече от чужди.

Като шеф на Правната дирекция в министерството близо две десетилетия, пред погледа и през ръцете на Красимира Стоянова минаха всички решения и договори на ведомството. Като се започне от отдаването на концесии и усвояването на евросредства, та се стигне до назначенията и уволненията на кадри.

Освен това, през последните години тя беше и

началник на кабинета на петима министри,

така че отлично познава и работата на „биг бос“-а.

И накрая – поради естеството на досегашната й работа, тя познава лично не само всички ръководители на агенции, дирекции и отдели, а и доста голяма част от редовите служители.

Че всичко това е точно така говори фактът, че още с встъпването си в длъжност, Красимира Стоянова

сложи пръст в най-кървящата рана на транспорта,

а именно – железопътния превоз на пътници. И още първите й срещи бяха с ръководствата на „БДЖ – Пътнически превози“ и НКЖИ, на които постави задачата влаковете в спешен порядък да станат редовни, безопасни и чисти. Разбира се, само с пожелание и с размахване на пръст това няма как да стане, необходими са постоянен контрол и строги санкции.

По отношение на жп инфраструктурата има големи надежди работата да тръгне в правилната посока, тъй като новоназначеният генерален директор Стоян Стоянов е дългогодишен кадър на системата, познава я като петте си пръста, а освен това е твърде млад и енергичен.

Министър Стоянова обаче трябва да обърне внимание и на „БДЖ – Товарни превози“, като

потърси отговор на въпроса къде потъват част от приходите му.

За подобряване на безопасността и за защита на държавните интереси, плаче още една основна сфера на транспорта – гражданската авиация.

За разлика от предшественика си Георги Гвоздейков, министър Красимира Стоянова със сигурност е наясно, че авиацията не е само доставката и експлоатацията на хеликоптери за спешна медицинска помощ, нито пък разчистването и боядисването на стари площадки за тях.

Като юрист тя може би трябва да потърси отговор на въпроса, задаван от вездесъщите зли езици по канцеларии и коридори – „Защо една и съща фирма е автор на техническите задания за проектиране на вертолетните площадки  и на самите проекти, въпреки че това е откровен конфликт на интереси?“

Като отдавна доказан професионалист, министър Красимира Стоянова ще трябва да обърне много сериозно внимание и към изпълнението на концесионните договори.

Тук първият въпрос, който се набива на очи е „Не е ли вече редно концесионерът на летище София да започне да плаща годишните си такси, които с решение на Министерския съвет от април 2021 г. бяха отложени с 10 години заради намалелия от пандемията пътнически трафик?“

Мотивът за това решение беше, че след пандемията

трафикът няма да се нормализира дълго време.

Неотдавна обаче самият концесионер публично се похвали, че през миналата година през летището са минали поне със 100 000 пътници повече от предпандемичната 2019 г., когато са били посрещнати и изпратени общо 7.107 млн. пасажери.

Редно ли е при това положение анексът към договора за концесия, с който беше отложено плащането на годишните такси, да бъде оставен в действие? При положение, че

България всяка година губи – 24.5 млн. евро без ДДС?

Редно да се направи и проверка на изпълнението на инвестиционната програма на концесионера. Защото освен козметичните ремонти на тоалетни, обновяване на пътеки за рулиране и откриване на нови магазини – засега пътниците не се радват на някаквиуникални придобивки.

Веднага възниква въпросът кога най-сетне концесионерът ще започне да изпълнява и основните си инвестиционни задължения, свързани с подобряване на безопасността на полетите на летище София.

Както „БАНКЕРЪ“ нееднократно вече писа, става въпрос за

състоянието на полосата за излитане и кацане (ПИК).

Припомняме, че тя беше въведена в експлоатация на 31 август 2006 г., а удълженият й 12-годишен гаранционен срок изтече през август 2018 година. Последното държавно ръководство на аеропорта обяви обществена поръчка за изготвяне на анализ на състоянието на полосата, който показа оценки на различни участъци от пистата от „Лошо“ до „Напълно повредено“. Крайният извод от обследването на праговете на ПИК беше, че

„горният пласт на покритието е напълно компрометиран.

В това състояние концесионерът пое управлението на летище София през април 2021 г. и оттогава не прави почти нищо за подобряването на ПИК. като изключим почистването на наслагвания от самолетните гуми по праговете, запълването на отделни фуги и подновяване на маркировката.

Трябва ли при кацане някой самолет да спука гуми на носов колесник и да загинат хора, та да започне концесионерът да си изпълнява задълженията?

Да не говорим, че ако по същия начин у нас се поддържаха и  автомагистралите, досега много от пътностроителните фирми да са фалирали…

Редно е министър Красимира Стоянова да нареди проверка на изпълнението на договорите за концесия и на други летища. Като започне, естествено, със

свързвания с Румен Гайтански- Вълка

международен аеропорт „Горна Оряховица“.

Добре е министър Стоянова да провери и доколко са основателни слуховете за топли взаимовръзки между ръководството на ГД „Гражданска въздухоплавателна агенция“ (ГД ГВА) и външни браншови организации и лица по времето на Георги Гвоздейков.

Това е необходимо и поради факта, че главният директор на ГД ГВА – Анелия Маринова, неотдавна беше избрана за заместник-председател на Управителния съвет на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA). При такъв отговорен пост ГД ГВА и нейният директор трябва да са за пример на цяла Европа!

Със сигурност ще трябва да се подобри не само административния капацитет на ГД ГВА, но и да й се осигури пълна независимост при изпълнението на

основните сертификационни и надзорни функции.

И то така, че да не остава и капка съмнение за външни влияния или за някакви конфликти на интереси.

Немалко задачи за решаване чакат министър Красимира Стоянова и в останалите сектори на транспорта.

В областта на пътническите автомобилни превози. Автобусните превозвачи вече официално декларираха готовност за протести от началото на октомври заради липсата на финансиране на безплатните пътувания на децата до 14 години. Досега

не са им изплатени компенсации в размер на 57 млн. лева.

 За целта министър Стоянова трябва да проведе срещи не само с превозвачите, но и с колежката си от Министерството на финансите, за да не се преустанови издаването на карти на децата още в самото начало на учебната година.

Превозвачите от товарния автомобилен транспорт пък настояват за спешно решаване на брадясалата криза с огромните опашки при преминаването на българо-румънската граница.

Поради започналия ремонт на моста при Русе положението може да се подобри само чрез спешното пускане на нов ферибот, което обаче от години среща мълчаливото несъгласие на румънските власти. За

преминаването на границата камионите изчакват средно по 36 часа,

което си е повече от престъпно за две съседни държави, членуващи от 17 години в ЕС.

Нерешени проблеми очакват министър Красимира Стоянова и в областта на Националната транспортна схема, и в пунктовете за технически прегледи на автомобилите, и в поддръжката на пристанищната инфраструктура. Проблеми за решаване има, разбира се, и в областта на съобщенията.

Със сигурност няма да й е лесно на Красимира Стоянова като министър. За целта трябва да се захване със спешното и реално решаването на проблемите в сектора, а не с потушаване на напреженията и с отлагането им. Още повече, че има голяма вероятност тя да остане министър и в бъдещия редовен кабинет.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст