До декември 2025 г. министерството на образованието трябва да изпълни препоръката на Сметната палата да приеме Държавни образователни стандарти за управление на качеството и за създаване на единна система за самооценка и механизъм за управление на качеството на училищното образование въз основа на постигнатите резултати. Това обяви служебният министър на образованието Галин Цоков по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос на депутата от ГЕРБ-СДС Йорданка Фандъкова.
Той обясни продължителния срок с обстоятелството, че ще трябва да се изработят много документи, включително Наредба за управление на качеството на образователните институции. По отношение на самата наредба от екипа на Цоков работят вече няколко месеца – сформирали са работна група, в която били включени представители и на педагогическата общност, директори, учители, преподавателски организации. Те изработили най-обща визия и рамка за качеството на училищното образование. Тя вече е била обсъдена на отрасловия съвет в Министерството на образованието.
Цоков поясни, че от тази учебна година в 40 образователни институции ще бъде предложено те да си извършат самооценка, като в момента се конструират отделните й критерии, както и се прави извадково разпределение кои ще бъдат включени в атестирането.
След като в министерството на образованието получат обратна връзка, те ще обобщят резултатите, така че предложените критерии за самооценка да станат основа на бъдещия механизъм.
Цоков обърна внимание, че в една от препоръките на Сметната палата има изискване да се синхронизира системата за самооценка с тази за управление на качеството на Националния инспекторат по образование. Ето защо, след като до края на октомври в министерството получат обратната връзка от 40 образователни институции, те ще доработят рамката и стандарта за качество и през първата половина на ноември ще я предложат за обществено обсъждане. Целта е до края на 2024 г. държавните образователни стандарти за управление на качеството най-накрая да бъдат приети.