Тази седмица Amazon обяви, че от началото на следващата година служителите ще трябва да работят пет дни от офиса. Той стана първата голяма технологична компания, която изостави дистанционната работа от съображения за ефективност и я замени с хибриден график след пандемията.
В продължение на десетилетия стандартното работно време за офис служител се определяше по формулата „8 часа, 5 дни в седмицата“. Прекъсването настъпи по време на пандемията от коронавирус, когато бизнесите по света бяха принудени спешно да прехвърлят хората на дистанционна работа и да променят работните процеси. Сега се наблюдава обратната тенденция: работодателите се стремят да върнат работниците в офисите.
Работодателите обясняват пълното или частично премахване на дистанционната работа с желанието да подобрят взаимодействието между служителите/работата в екип, да увеличат производителността и да поддържат корпоративната култура.
Е, има и други аргументи за връщането в офисите, например, контрол над подчинените.
В света има ясна тенденция към връщане на офис служителите от дистанционна работа.
Освен двете полярни форми – пълна дистанционна работа и офис – се появяват още хибридни формати.
През 2023 г. Amazon наложи служителите на пълен работен ден да ходят в офиса поне три пъти седмично. Около 30 хиляди недоволни подписаха колективен призив до ръководството, но това не помогна. През септември 2024 г. беше взето решение за постоянно завръщане в офиса от януари. Изпълнителният директор Анди Джеси приписва това на „значителните ползи“ от съвместната работа: по-лесно е да си взаимодействате, да учите, да създавате нови неща и да ги прилагате на практика. И укрепва корпоративната култура.
Служителите, които не желаят да се върнат в офисите, имат своите аргументи –
от възможността компаниите да спестят от офис пространство до собствените си спестявания на време и пари за подготовка, пътуване и обеди.
Други аргументи срещу връщането в офиса: неудобен работен график; ниво на шум; липса на поверителност; проблеми с фокусирането; неудобно работно място; намалена производителност.
Според Statista.com,
делът на служителите в световен мащаб, които работят частично или изцяло дистанционно, е 28 процента.
Разпределен е неравномерно в отраслите. По-специално, той преобладава при ИТ специалностите и едва надхвърля 10% в здравеопазването или хотелиерството.
Има и разлики между страните. Според проекта WFH Research,
дистанционната работа е най-разпространена в развитите англоезични страни –
Великобритания, Канада, САЩ, Австралия и Нова Зеландия. В азиатските страни, напротив, повечето служители работят в офиси.
Проучванията показват, че хибридните работници предпочитат да са в офиса по средата на седмицата. По-често във вторник, по-рядко в петък.
Степента на заетост на офиси през 2024 г. расте по целия свят, казват експерти от Sevills. Тук има и регионални специфики. В Азиатско-тихоокеанския регион консервативната корпоративна култура играе важна роля, в Европа и Северна Америка новите офис тенденции играят основна роля. Там компаниите предпочитат да инвестират не в увеличаване на броя на работните места, а в адаптиране на помещенията към новите реалности. Монотонните кубове и отворените пространства, ограничени от прегради, се заменят с различни хибридни форми с места за индивидуална и колективна работа, включително онлайн.
Стана обичайно да се възлага едно работно място на няколко служители,
които идват по различно време или в различни дни. Обичайно е също да се резервира място за определено време (т.нар. hoteling station). Самото понятие работно място се разширява – за някои е достатъчен изход за лаптоп. Служителите могат да работят на общи големи маси, на дивани и пейки и в зони за отдих.
Най-често хората, които се връщат в офисите, се оплакват от шума. Проучванията показват, че липсата или недостатъчният брой места за лични срещи и концентрирана работа е сред най-сериозните проблеми. В някои модерни офиси, в отговор на тези искания, те започнаха да оборудват специални затворени, звукоизолирани кабини.
Освен общия шум,
все повече проблеми създава и така нареченият цифров шум.
Еднакво досадно е както в офиса, така и от разстояние. Както показа проучване на платформата Unily, почти всеки втори човек се разсейва от онлайн известия, често маловажни, поне веднъж на всеки половин час. Системите за видеоконференции (44% от участниците в проучването), имейл (39%) и месинджъри (36%) особено повишават нивата на стрес.
Технологиите, предназначени да опростят взаимодействието, имат обратен ефект. Възможността да бъдете свързани 24/7 се превърна в толкова сериозен проблем, че някои страни го решават на държавно ниво. Законите и правилата относно „правото на прекъсване на връзката“ (което ви позволява да игнорирате служебни обаждания и имейли в извънработно време) вече са в сила в няколко десетки държави.
Със закон са уредени отношения във Франция, Италия, Испания, Чили, Мексико, Украина, Словакия, Аржентина, Италия, Канада (провинция Онтарио), Португалия, Колумбия, Белгия, Гърция, Люксембург, Кипър, Австралия, Казахстан. Политическо решение има пък във Филипините и Ирландия. Законодателна инициатива е предприета в Нидерландия и Кения.