Volkswagen влиза в сблъсък с профсъюзите за работните места

Volkswagen влиза в сблъсък с профсъюзите за работните места

Volkswagen (“Фолксваген”) и профсъюзите започват на 25 септември преговори за планираните от производителя на автомобили широкомащани съкращения на разходите, включващи и потенциални съкращения на работници. Напрежението между двете страни се нажежава и никога не е било по-взривоопасно.

В центъра на разговорите ще е планът на “Фолксваген” да закрие заводи в Германия за първи път от създаването си след като се отказа от съществуващата от десетилетия система за защита на работните места. Могъщият синдикат IG Metall се зарече да води битка срещу тези намерения и заплаши със стачки, които могат да парализират със седмици най-голямата автомобилна компания на Стария континент.

“Няма да преговаряме за затваряне на фабрики и за масови уволнения”, заяви водещият профсъюзен преговарящ Торстен Грьогер. И заплаши, че ако “Фолксваген” продължи да се придържа към плановете си за съкращения, то “десетки хиляди колеги ще принудят компанията да се върне в правия път”.

Спорът е важен тест за главния изпълнителен директор Оливър Блуме след като сблъсъците със синдикатите взеха главите на ред негови предшественици. Блуме предупреждава, че разходите в Германия са прекалено високи, защото продажбите падат и китайските производители навлизат в Европа. “Фолксваен” загуби инерцията си и на ключовия си азиатски пазар в Китай където местните автомобилни марки имат доминираща позиция при електрическите коли.

Германският автомобилен гигант все пак може да наложи решенията си да затвори заводи до края на годината, с което ще проправи пътя за закриването на повече от 15 хил. работни места, посочват анализатори на независимата инвестиционна банка и компания за финансови услуги Jefferies. “Фолксваген” възнамерява да прекрати дейността в два или три производствени обекта и оглежда пет завода в Германия.

Междувременно, фирменото ръководство вече усети горчивия вкус на планираните редукции на разходите след като в началото на септември хиляди работници крещяха на мениджърите в предприятието във Волсбург – най-голямото в Европа. Директорите на компанията пък се оплакваха от анемичните продажби, заради които поне два завода вече са им в повече.

Съкращенията на работни места във “Фолксваген” е по-сложна за прокарване задача от където и да било другаде. Половината от участниците в надзорния борд на компанията са представители на работническите колективи. А управата на провинция Долна Саксония, която притежава 20% дял в автомобилния гигант, в повечето случаи застава на страната на синдикатите.

Първият кръг от преговорите между шефовете на “Фолксваген” и представителите на профсъюзите ще се проведе в Хановер под акомпанимента на масов протест на работниците извън сградата.

Планираните от германския производител на коли масови съкращения в Германия е първият сериозен сблъсък с действителността за анемичния пазар на автомобили в Европа, където наполовина празните заводи вещаят беди за работниците. Почти една трета от основните производствени предприятия на петте най-големи производители на коли на Стария континент – “Бе Ем Ве”, “Мерцедес-Бенц”, “Стелантис”, “Рено” и “Фолксваген” – не са натоварвали пълноценно производствените си мощности през миналата година и са произвели под 50% от превозните средства, за които имат капацитет, показва анализ на агенция “Блумбърг” на данни на Just Auto. А под 50% използваемост на мощностите вещае загуби за фирмите.

Продажбите на коли в Европа остават с около 3 млн. броя под предпандемичните равнища, което оставя предприятията недостатъчно натоварени и поставя в риск хиляди работни места. Неочакваният спад на търсенето на електрически антомобили и по-голямата конкуренция на ключови експортни пазари – Съединените щати и Китай – означават, че основните производители на превозни средства на Стария континент трябва да започнат да пестят, за да останат конкурентоспособни.

Заплахата за затваряне на заводи се задълбочи през последните години, защото недостигът на работници увеличи разходите за труд, а енергията поскъпна допълнително заради войната в Украйна. И ако нещата не претърпят обрат, новата действителност ще нанесе удар върху икономиката на региона, защото автомобилният бранш има над 7% дял в БВП на Европейския съюз и осигурява над 13 млн. работни места. Заводите за окомплектоване на коли в общия случай са котви за общността, защото осигуряват работа и на много свързани с тях бизнеси – от доставчиците на части за двигатели и на транспортните компании до местните пекарни, правещи доставки за кафенетата за персонала.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст