Париж и Брюксел ще подкрепят производителите на коняк във Франция, които попаднаха под прицела на Пекин в ескалиращия търговски спор между Европейския съюз (ЕС) и азиатския колос. Това вероятно ще стане под формата на финансова помощ, посочва френският министър по европейските въпроси Бенджамин Хадад. От 11 октомври вносителите на бренди, произведено в ЕС, ще трябва да предоставят гаранционен депозит в размер от 34.8% до 39% от импортната стойност, съгласно изискванията на временните мерки, обявени от Китайското министерство на търговията през тази седмица.
Ако тази стратегия остане постоянна, допълнителните мита могат да доведат до спад на износа за Китай – вторият по големина пазар за бренди след Съединените щати, според организацията на френските производители и търговци на коняк Bureau National Interprofessionel du Cognac. Франция на практика е първата жертва на ответните мерки на Пекин срещу гласуваните от страните членки на ЕС допълнителни митнически ставки на вноса на китайски електромобили заради констатирани несправедливи субсидии.
Хадад отбелязва, че китайското решение за облагане на производителите на коняк е незаконно и че Европейската комисия вече взема мерки за защита на сектора. Според него, производството на напитката е напълно прозрачно и не е субсидирано, нито е свързано с незаконни практики. Той допълва, че “се подготвя механизъм за компенсации”, който да помогне на производителите на коняк.
Акциите на “Реми Коантро” и на “Перно Рикар” започнаха да поскъпват след коментарите на Хадад, като книжата на “Реми” добавиха 2.4% към пазарната си оценка, а на “Перно” – 0.5%, след като компенсираха спада си от по-ранните часове на деня. Широкият френски борсов индекс SBF 120 също премина в положителна територия и в 13.53 ч българско време на 11 октомври беше с 0.12% по-скъп.
Европейският съюз и Китай обещават да намерят начин за избягване на търговска война, като Брюксел намекна, че ще оспори конячните мерки в Световната търговска организация. Акциите на френските дестилерии паднаха веднага след като пекин обяви мерките си на 8 октомври, като “реми” загуби 9.3%, а “Перно” – 4.6 процента.
Хадад сподели също, че ЕК трябва да е готова да защити интересите на членовете си след като Китай и Съединените щати се връщат към търговските си практики на изолация. “Искаме еднакви условия на конкуренция в търговията”, посочва той. И допълва, че “няма причини Европа да е по-наивна или да защитава по-слабо интересите си от другите си търговски партньори”.
38-годишният Хадад, който е избран за първи път за член на парламента в Париж през 2022-а и е работил за мзозъчни тръстове във Вашингтон, включително и в Атлантическия съвет, смята също, че от ключово значение за Франция е да ореже дефицита си, за да остане надежден партньор на ЕС в преговорите точно когато Старият континент се подготвя за евентуалното връщане на Доналд Тръмп в Белия дом. Именно през неговия президентски мандат бяха въведени директните митнически ставки за Европа, а някои споровете между Брюксел и Вашингтон останаха и след него, между които за стоманата и алуминия.
Французинът смята, че е важно европейците да останат обединени, за да отстояват търговските и геополитическите интереси на блока, особено ако други държави се преориентират към изолация.
Парадоксално, сред най-потърпевшите от търговската разправия между Брюксел и Пекин е Кристоф Бутар от малкото градче Коняк в Западна Франция, дало името си на най-известното френско бренди. 56-годишният французин управлява автомобилния дилър MG Motor, който се издържа от продажби на произведени в Китай електрически коли, а те в близките седмици ще бъдат обложени със солидната данъчна ставка от 45 процента. Много от клиентите му пък работят в областта на местната търговия на бренди, която Пекин заплашва с ответни антидъмпингови мерки.
За Бутар двойният удар е труден, защото китайските електромобили имат грубо 50% дял от продажбите на фирмата му. При това в условията на надвисналия мрак над Коняк, чийто алкохолен сектор е под натиск от десет години, а препускащата инфлация покоси чуждестранните продажби. Износът на градчето е спаднал с над 20% през 2023-а, а тазгодишната реколта беше застрашена от болести и лошо време още преди Пекин да обяви временните си антидъмпингови мерки срещу най-добрия алкохол в региона.
Доставките на френско бренди в Китай са били в размер на 1.7 млрд. евро през 2023-а и са донесли приходи от 1 млрд. евро на производителите от Коняк. И ако мерките останат постоянни, те могат да намалят постъпленията в градчето.
В тази връзка Еманюел Пентюро, който заедно с тримата си братя е собственик на 90-годишната фирма за коняк Painturaud Freres Cognac, определя отговора на Пекин като тревожен, защото китайските потребители по правило купуват най-старите и най-скъпите коняци. И производителите на вино се чувстват като заложници на някои наказателни мерки на китайското правителство.
Както е известно, виното се дестилира така че да заема по-малко място на корабите. И от Коняк тези кораби плават по река Шарант до по-далечни дестинации, включително Китай, където напитките се продават от 250 години.