Една от най-големите сделки в света на спорта – придобиването от американската Liberty Media, собственост на милиардера Джон Малоун, която вече притежава “Формула 1”, и на световния шампионат MotoGP, оценена на над 4 милиарда евро – може да се окаже застрашена.
Европейската комисия получи изявление от един от членовете на Европейския парламент Паскал Аримон с искане да провери сделката за съответствие с антитръстовото законодателство. Отбелязва се, че чрез закупуването и на MotoGP, Liberty Media ще се превърне във виртуален монополист в света на състезанията по писта. Искове към компанията има и в САЩ. Там Министерството на правосъдието уведоми Liberty Media, че е започнало разследване, отново по подозрение за нарушаване на правилата на конкуренцията.
Трябва да се отбележи, че преди почти две десетилетия вече се е развила подобна ситуация и
тогава ЕК всъщност реши, че е невъзможно да се притежават “Формула 1” и MotoGP едновременно.
Сделката за придобиване на Dorna Sports, която притежава търговските права върху най-голямата мотоциклетна серия в света MotoGP, обявена още през пролетта, може да се сблъска с доста сериозни трудности. Според портала Speedcafe, белгийският член на Европейския парламент Паскал Аримон се обърна към Европейската комисия с молба да провери сделката за съответствие с антитръстовите правила на Европейския съюз. В изявлението се отбелязва, че ако Liberty Media, която вече притежава както “Формула 1”, така и две „младши“ серии (“Формула 2” и “Формула 3”), завърши сделката, тя ще стане фактически монополист на пазара на пистови състезания, което ще се отрази негативно на моторния спорт и на обикновените фенове. Мнението на белгийския депутат беше подкрепено от Алехандро Агаг, съосновател на серията “Формула Е” (състезания с електрически коли), който отбеляза, че компания, която е концентрирала контрола както върху “Формула 1”, така и върху MotoGP в ръцете си, ще получи твърде голямо влияние в бизнес и ще може да диктува условия на телевизионните компании относно цената на правата за телевизионно излъчване.
MotoGP е де факто двуколесен еквивалент на “Формула 1”.
Освен това, в допълнение към елитната серия, в която водачите се състезават на мотоциклети, оборудвани с литрови двигатели, което им дава чудовищна специфична мощност, има още два „младши“ бензинови класа и един електрически, да не говорим за различни видове допълващи състезания. Общо повече от 200 състезания се провеждат на сезон в шампионата MotoGP, който често се провежда на същите писти като етапите на “Формула 1”. Финансовото представяне на шампионата MotoGP през последните години не е от най-впечатляващите. Както съобщи Financial Times, общите му приходи през 2023 г. възлизат на 483 милиона евро в сравнение с повече от 3 милиарда евро, получени от “Формула 1”. Но според Liberty Media има потенциал за растеж. Иначе защо американците биха се съгласили да платят внушителните 4 милиарда евро за шампионата?
Изявлението на Паскал Аримон се позовава на становището на Министерството на правосъдието на САЩ, което също смята, че
Liberty Media не е твърде съвестно в спазването на правилата за конкуренция
и е уведомило компанията, че срещу нея се извършва съответен одит. Американският случай не е пряко свързан с историята на MotoGP, но в същото време илюстрира как компанията прави бизнес.
Американското министерство на правосъдието обърна внимание на дейността на Liberty Media, след като “Формула 1” блокира кандидатурата на отбора Andretti Autosport за присъединяване към серията.
Отборът се ръководи от Майкъл Андрети, син на известния Марио Андрети, който стана световен шампион във “Формула 1” през 1978 г. и направи марката Andretti нещо като символ на скоростта в Съединените щати по време на представянето си в различни серии.
Но въпреки статута на Andretti Autosport, както и факта, че отборът си осигури подкрепата на марката Cadillac, той не получи правото да се състезава във “Формула 1”, въпреки че премина първия етап на селекция, след като получи съгласието на Международната автомобилна федерация (FIA). Liberty Media обаче заяви, че включването на Andretti Autosport във “Формула 1” като 11-ти отбор няма да е от полза за шампионата. Компанията настоява за бизнес подход при решаването на този проблем, но, както каза Марио Андрети, това е въпрос на лична враждебност. Според него през май, по време на Гран При на Маями, той е закусвал с президента на “Формула 1” Стефано Доменикали и шефа на Liberty Media Грег Мафи. Попитаха го защо е отишъл във Вашингтон седмица по-рано, за да се срещне с конгресмени. „Помолиха ме да отида там. През април близо до Капитолия се проведе състезателно шоу, организирано от Red Bull, което предизвика интереса на конгресмените към световния шампионат и повдигна въпроса защо в него няма американски отбор (всъщност има – Хаас). Точно когато се канех да обясня всичко на Стефано Доменикали, Грег Мъфи се намеси и каза: “Марио, ще направя всичко, за да попреча на Майкъл Андрети да влезе във “Формула 1”.
Но Грег Мафи изглежда е на друго мнение. Това не е изненадващо, тъй като още преди Голямата награда на Маями дузина конгресмени и сенатори написаха писмо до главния прокурор на САЩ, изразявайки загриженост относно действията на Liberty Media. Според тях, те ограничават способността на американските автомобилни производители да рекламират продуктите си, за да угодят на своите европейски конкуренти.
Връщайки се към изявлението на Паскал Аримон, трябва да се отбележи, че вече има случай в историята, когато
Европейската комисия се противопостави на контрола на “Формула 1” и MotoGP от една компания.
През 2006 г. Европейската комисия реши, че инвестиционният фонд CVC Capital Partners, който година по-рано стана собственик на “Формула 1” (Liberty Media притежава поредицата от 2017 г.), трябва да се отърве от контрола върху MotoGP, за да не нарушава антитръстовите разпоредби. От CVC избраха да не участват в съдебни спорове и продадоха актива.
От Liberty Media обаче са уверени, че ще успеят да получат необходимите одобрения от всички регулаторни органи. Както Грег Мафи отбелязва, той очаква да приключи сделката до края на годината.