Странни процеси текат в българската гражданска авиация. Преди малко повече от 9 месеца у нас кацна първият хеликоптер за спешна медицинска помощ по въздух – HEMS (Helicopter Emergency Medical Service).
От началото на февруари досега той е направи над 220 часа във въздуха, от които едва няколко полета – за превоз на пациенти (под 10% от общото летателно време). Останалите над 200 летателни часа отидоха за обучение на екипажи, облитания, демонстрационни полети и пр. И това – напук на факта, че постоянно по пътищата, планините, заводите и навсякъде у нас се случват инциденти, биват ранявани и загиват много хора.
Лети си постоянно хеликоптерът, заедно с керосина му изгарят милиони левове на данъкоплатците, а крайният резултат продължава да е… познат от памтивека – „Куче влачи – диря няма!“ Колко ли нови и модерно оборудвани линейки можеха да се купят с тези пари…
Да, наистина – животът няма цена, затова и апелираме за по-висока ефективност на единствения медицински хеликоптер у нас!
Тук е мястото да припомним официалното обещание на бившия транспортен министър Георги Гвоздейков, че вторият медицински хеликоптер ще бъде доставен до края на юни, а третия – през декември 2024 година.
Юни отдавна мина, а втори медицински хеликоптер няма. По информация на „БАНКЕРЪ“ италианският производител има затруднения заради забавени доставки от подизпълнители, поради което
втората машина ще пристигне най-вероятно чак през март догодина.
Отделен е въпросът, че бордното средство за обективен контрол (т. нар. „черна кутия“ – бел. авт.) все още не е монтирана на първия вертолет. И това – въпреки факта, че ексминистър Георги Гвоздейков се разхождаше из телевизионните студия с някаква „черна кутия“ в кашонче, която реално нямаше нищо общо с хеликоптера. Истинската „черна кутия“ на медицинския вертолет
пристигна преди два месеца и ще бъде монтирана на 12-13 ноември.
С това фалшивите информации, лъжливите обещания, нецелесъобразното харчене на милиони на данъкоплатците и странните решения около първия медицински хеликоптер (и изобщо – около изграждането на системата за спешна медицинска помощ по въздуха у нас) обаче не свършват. Тъкмо обратното!
Още по-интересен се оказва процесът по проектирането и изграждането на болничните вертолетни летища (БВЛ) у нас.
Припомняме, че още в статия на 3 септември 2024 г., озаглавена “Авгиевите обори на новия транспортен министър Красимира Стоянова” „БАНКЕРЪ“ намекна, че би било редно новото ръководство на транспортното министерство да потърси отговор на въпроса „Защо
една и съща фирма е автор и на техническите задания за проектиране
на вертолетните площадки, и на самите проекти, след като това е откровен конфликт на интереси?“
Междувременно, след онази статия, в редакцията постъпиха интересни документи. От тях ясно се вижда, че една и съща фирма е изготвила както „Задание за проектиране на болнични вертолетни летища“ на Министерството на здравеопазването (МЗ), така и „Геодезически измервания и аеронавигационните проучвания“ на доста болнични летища.
Доказателството е пред очите на всеки, който иска да го види –
фирменият печат на “Щраплан“ ЕООД, поставен на титулните страници
на самото задание и на отделните измервания и проучвания на различни болници, като например УМБАЛ „Канев“, гр. Русе, МБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ в гр. В. Търново и други.
Самото „Задание“ с фирмения печат на „Щраплан“ е разпратено от МЗ до областните болници, за проведат процедури за проектирането на своите болнични летища.
Нещо, което и от юридическа, и от чисто конкурентна, а дори и от елементарна морална гледна точка – си е чиста проба конфликт на интереси!
Защо тогава в министерствата на здравеопазването и на транспорта продължават
да се правят на ударени и да си затварят очите пред това безобразие?
Тук включваме и Министерството на транспорта, тъй като изготвените геодезически измервания и аеронавигационни проучвания на болничните вертолетни летища задължително се изпращат за съгласуване в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА) към ведомството. Чрез ГД ГВА пък документите се съгласуват с ДП „Ръководство на въздушното движение“ (ДП РВД) и с авиационния оператор на медицинския хеликоптер –„България хели мед сървиз“ (БХМС).
Любопитното е, че когато даден документ „Геодезически измервания и аеронавигационно проучване“ на конкретна болница носи на първата си страница печата на фирма „Щраплан“ ЕООД –
съгласуването минава „по мед и масло“, което дава зелена светлина за реализирането му.
Ако обаче някое „Геодезически измервания и аеронавигационно проучване“ е изготвено от друга фирма – конкурент на „Щраплан“ – процедурата веднага удря на камък и вместо съгласувателно писмо, обратно се получават забележки, написани от оператора БХМС. И понеже тези обструкции не са конкретни, а твърде общи, се пораждат съмнения, че целта им е да се запази пазарът за облагодетелстваната фирма „Щраплан“ ЕООД.
Още повече, че експерти са категорични:
към конкурентните измервания и проучвания не би могло да има никакви забележки,
тъй като са направени според заданието на МЗ и 100% отговарят на изискванията в него.
Тук може би е редно да бъдат направени и някои взаимовръзки, за които вече писаха и други медии – съвсем безрезултатно, между другото.
Една от тях е, че преди да стане министър Георги Гвоздейков беше шеф на HEMS, а когато стана министър – смени директора на ГД ГВА.
Интересното е, че от ГД ГВА не дават директни становища на изготвените геодезически измервания и аеронавигационни проучвания за различни болнични вертолетни летища, а се основават за отказите на оператора „България хели мед сървиз“.
Така, ако специализираните държавни органи внимателно проследят цялата верига – могат да стигнат до заключението, че това е една
добре структурирана организация, която толерира една фирма – „Щраплан“.
Интересът е голям – само стойността на шестте авиобази за медицинските хеликоптери в страната (по три в Северна и в Южна България), е около 12 млн. лева. Съвсем отделно от тях са държавните средства, харчени за създаването на болничните летища.
Поради това вече месеци наред няколко болници не могат да съгласуват документите с ГД ГВА – не защото те не отговарят на заданието, а защото
ръководствата им са си позволили лукса да сключат договори с друг изпълнител,
а не с политически много удобната „Щраплан“ ЕООД.
В крайна сметка във връзка с казаното дотук, у нас – като обществено ангажирана медия и като обикновени данъкоплатци – възникват някои важни въпроси, на които е редно да получим отговори:
- Няма ли да реагират министерствата на здравеопазването и на транспорта на явния конфликт на интереси – една и съща фирма („Щраплан“) да е автор и на техническото задание на болничните летища, и на измерванията и проучванията на някои летища?
- Защо ГД ГВА не дава положителни становища на измерванията, изготвени от фирми, различни от“Щраплан“ ЕООД?;
- Кога и защо от страна на ГД ГВА е въведено изискване геодезическите заснемания и аеронавигационни проучвания за БВЛ да се съгласуват с „България хели мед сървиз“? Означава ли това, че ако някои документи не са били съгласувани с оператора, то те ще бъдат оттеглени?
- Какви са взаимовръзките между цитираната по-горе фирма и бившето ръководство на министерствата на транспорта и на здравеопазването, както и със сегашните ръководства на здравното министерство и ГД ГВА, а също и с управителите на „България хели мед сървиз“ ЕАД?
Надяваме се, че като авторитетен юрист с богат опит министърът на транспорта Красимира Стоянова ще разпореди проверки по тези въпроси, и ще информира обществото с обективни отговори. Както е тръгнало, времето като нищо ще й стигне.