Анализатори от консултантската компания Bain & Company прогнозират, че до края на 2024 г. продажбите на лични луксозни стоки – това включва бижута, часовници, чанти, дизайнерско облекло, аксесоари и други – ще намалеят с 2% в световен мащаб, възлизайки на 363 милиарда евро Това се посочва в годишния преглед на световния пазар на луксозни стоки, изготвен от Bain и италианската луксозна асоциация Fondazione Altagamma.
И така ще бъде отчетен първият спад от 2020 година. Тогава спадът в продажбите се дължеше на пандемията.
Основните причини за прогнозирания спад сега са икономическата несигурност и продължаващото поскъпване на луксозните стоки. Авторите на прегледа отбелязват и
намаляване на интереса към подобни стоки от страна на по-младото поколение Z.
Продажбите на лични луксозни стоки в края на годината ще паднат особено силно в Китай – с 20-22 процента.
Анализаторите на Bain прогнозират, че глобалните продажби на такива продукти може да останат непроменени или да нараснат с до 4% през 2025 година.
Пазарът на луксозни стоки като цяло ще възлезе на 1.5 трилиона евро до края на тази година
и ще остане приблизително на нивото от миналата година: анализаторите на Bain прогнозират опции от намаление от 1% до увеличение от 1 процент.
„Луксозните разходи показаха забележителна стабилност тази година въпреки макроикономическата несигурност, водена основно от желанието на потребителите за луксозни изживявания“, коментира Клаудия Д’Арпицио, водещ автор на доклада и партньор в Bain. Въпреки това тя отбеляза, че през последните две години около 50 милиона потенциални купувачи или са отказали да закупят луксозни стоки по собствено желание, или са били принудени да откажат по икономически причини.
През последните седмици
много производители на луксозни стоки публикуваха слаби тримесечни отчети:
например, приходите на Richemont са намалели с 1%, на LVMH – с 3%, а на Kering – с 16 процента.