Антони Търницов: Няма конфликт на интереси с болничните вертолетни летища

вертолетни летища

Фирма „Щраплан“ ЕООД е разработила заданието за проектиране на голяма част от болничните вертолетни летища в страната, както и геодезическите заснемания и аеронавигационните проучвания за тях. Интервюто се публикува като „Право на отговор“ на публикацията „Гъста мъгла обвива болничните хеликоптерни летища“ (6 ноември 2024 година). Антони Търницов е едноличен собственик и управител на “Щраплан”.

Г-н Търницов, вярно ли е, че фирма „Щраплан“е изготвила „Задание за проектиране на болнични вертолетни летища“, изпратено от МЗ до големите болници в страната?

– Преди да отговоря на въпроса, коректно е да разясним какъв е пътят за изграждане на едно болнично вертолетно летище. Той преминава през четири етапа:

1. Аеронавигационно и геодезическо изследване и Задание за проектиране;

2. Инвестиционно проектиране по смисъла на ЗУТ;

3. Строително-монтажни работи по изграждането, съгласно изготвения инвестиционен проект;

4. Регистрация на болничното вертолетно летище.

С писмо от 16. 05. 2023 г., Министерство на здравеопазването възлага на представляваното от мен дружество „Щраплан“ ЕООД извършването на аеронавигационно и геодезическо изследване и изготвянето на задание за проектиране (т.1 по-горе) на девет болнични вертолетни летища в градовете Сливен, Плевен, Пловдив, В. Търново, Ст. Загора, Русе, както и в три болници в София – МБАЛ „Лозенец“, МБАЛ „Света Анна“ и УМБАЛ „Проф. д-р Александър Чирков“.

Изготвените аеронавигационни и геодезически изследвания са приети и съгласувани без обструкции от Главна Дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“( ГД ГВА) на 29. 06. 2023 г., след което се пристъпи към изработване на задание за проектиране на същинските болнични вертолетни летища. На 12. 07. 2023 г. ГД ГВА одобри Заданието за проектиране.

Само едно Задание ли е изготвено и разпратено до болниците, или има второ, трето и т.н. задания?

– Съгласно възложената от Министерството на здравеопазването задача, заданието за проектиране на изброените болнични вертолетни летища е едно за деветте болници. То е приложимо само за тях, т.к. терените в тези лечебни заведения имат сходства и предвижданията за тях са да се изградят нови или реконструират съществуващи площадки. Обръщам внимание, че възможността да се използва едно задание за деветте болнични вертолетни летища се обоснова от надлежно направените аеронавигационни и геодезически изследвания за всеки от терените. В случая, предвижданията са потвърдени от направените обследвания, което обосновава и избрания подход с едно и също задание за проектиране. Използването на същото задание за други лечебни заведения в страната не ни е известно.

Било ли е съгласувано „Заданието за проектиране на болнични вертолетни летища“ с оператора „България хели мед сървиз“?

– Заданието за проектиране за деветте площадки не е съгласувано с „България хели мед сървиз“, защото същото е одобрено от ГД ГВА на 12. 07. 2023г., а авиационният оператор е създаден близо месец по-късно – на 10. 08. 2023 г. (виж. Постановление на Министерски съвет (ПМС № 109) от 10. 08. 2023 година).

Не смятате ли, че е конфликт на интереси „Щраплан“ да е съставител както на самото Задание на МЗ, така и на проучванията на отделните болници?

– Не е налице конфликт на интереси, защото изготвените от „Щраплан“ ЕООД аеронавигационни и геодезически изследвания и на заданието за проектиране (виж пак т. 1 по-горе) по същността си предхождат изготвянето на конкретните инвестиционни проекти по смисъла на ЗУТ. Дружеството „Щраплан“ ЕООД е участвало единствено в този първи етап от изграждането на болничните вертолетни летища и не е изпълнител на нито един инвестиционен проект за същите.

Само за да сме напълно изчерпателни по темата, дори да бъде възложено изпълнението на втория, третия и четвъртия етап от изграждането на болничните вертолетни летища на едно и също дружество, това не представлява конфликт на интереси. В случая, избраният подход е за поетапно възлагане на последователно предвидените процедури, изброени по-горе.

Не съществува ли разминаване между т.1. и т. 2 на Заданието на МЗ от юни 2023 г.? В т. 1 пише, че БВЛ „се проектира за меродавен вертолет A109S, а в т.2 на същото Задание вече е включен и хеликоптер EC 135 T2?

– Към посочения период – май-юли 2023 г. Министерство на транспорта имаше обявена процедура за мокър лизинг на вертолети за изпълнение на услуга за спешна медицинска помощ по въздуха, в която имаше заявен интерес от оператор с вертолети EC 135 T2. Това е причината към онзи момент да бъдат разглеждани и двата типа вертолети.

Всички проучвания ли са правени и за двата вертолета?

– Възложените от Министврство на здравеопазването аеронавигационни и геодезически изследвания и задание за проектиране за изброените по-горе девет на брой площадки са направени съгласно заданието за двата типа хеликоптери. Извън тях, „Щраплан“ ЕООД на по-късен етап е изготвял изследвания и за други болнични вертолетни летища в страната, като за тях е използван за оразмерителен вертолет само A109S Trekker.

Всъщност защо тези аеронавигационни изследвания се правят за определен тип хеликоптер? Не могат ли на БВЛ да кацат всички типове хеликоптери?

– Болничните вертолетни летища са важен компонент в системата за спешна медицинска помощ по въздух. Голяма част от тях се намират в здравни заведения, които са разположени в гъстонаселена, враждебна среда. Съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 965/2012 вертолетите, извършващи операции до/от зона за краен етап на подхода за кацане и за излитане, намираща се в района на болница, която е разположена в гъстонаселена, враждебна среда, се експлоатират с летателни характеристики клас 1. Това налага във всеки момент БВЛ да гарантира необходимите минимални условия за експлоатация на вертолета с цел поддържане на висока степен на безопасност на полетите с пациенти до болничното заведение. Важен елемент са препятствията в района. Тяхното разположение и параметри следва да са в съответствие както с изискванията на производителя на вертолета, така и с тези, посочени в Регламент (ЕС) № 965/2012 година.

В съответствие с Анекс 14 на ICAO и Регламент (ЕС) № 139/2014, се допуска проникване на обекти в повърхността на ограничение на препятствията, но само при условие, че е извършено аеронавигационно проучване. Това проучване трябва да бъде одобрено от съответните авиационни органи, като се оценяват рисковете и се определят необходими мерки за намаляване на риска, за да се осигури безопасността на операциите. По тази причина при извършените аеронавигационни проучвания са взети процедурите за Категория А на хеликоптер A109S Trekker, описани в ръководство за експлоатация, които на базата на летателните му характеристики, определени от производителя, позволяват безопасното извършване на полетни операции.

БВЛ се използват често и поради това е необходимо предварителното им обследване от страна на HEMS оператора за гарантиране на безопасни полети от и до тях. Съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 965/2012 операторът трябва да поддържа актуална информация за такива места за кацане в ръководството си за експлоатация. Това включва данни за размерите, повърхността, препятствията, направленията за долитане и отлитане и пр. Съгласно същия регламент операторът трябва да е разработил и процедура за гарантиране на безопасната експлоатация до дадена такава площадка (БВЛ), която включва и периодична оценка от компетентно лице, което да следи за промени на препятствията в района. Всичко това води до изискването операторът да съгласува аеронавигационните проучвания, за да бъдат в съответствие с процедурите, описани в ръководството за експлоатация.

На следващо място полетните процедури са пряко свързани с организацията на въздушното движение. ДП РВД също съгласува аеронавигационните изследвания от гледна точка влияние на полетните процедури, рестриктивни зони или ограничения. 

Регистрирането на БВЛ в ГД ГВА съгласно Наредба №20 от 24. 11. 2006 г. гарантира непрекъснатото поддържане на площадката в съответствие изискванията за експлоатация.

Ако фирма, различна от „България хели мед сървиз“, започне да предоставя същата услуга, но с друг вертолет с летателни характеристики от клас А, ще може ли да използва вече изградените БВЛ?

– Единствено вертолетите, сертифицирани в Категория А и с летателни характеристики клас 1, могат да използват БВЛ в гъстонаселена среда, враждебна среда.

Ако друг оператор започне да изпълнява периодични полети до изградените БВЛ, трябва да разработи процедури за гарантиране на безопасната експлоатация и смекчаване на риска, които задължително трябва да са съобразни с процедурите, одобрени от производителя на хеликоптера за изпълнение на полети с летателни характеристики клас 1.

При еднократни кацания, каквито случаи вече е имало с румънски оператор с вертолет EC 135 в болниците във Враца и Панагюрище, командирът му извършва оценка на площадката, съобразено с описаните в ръководството за експлоатация на хеликоптера и оператора процедури. По същия начин се извършват и кацания при мисии на магистрала или на места, които не са предварително обособени, като тогава рискът е най-висок.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст