Прогнозират края на ОПЕК поради популярността на е-автомобилите

ЕС ще трябва да наложи 50% мито, за да ограничи вноса на електрически коли от Китай

Анализатори от датската инвестиционна банка Saxo Bank публикуваха „шокиращи прогнози“ за 2025 г. Това е списък от осем „скандални“ прогнози, които, макар и малко вероятни, биха могли да имат значително въздействие върху икономиката. Една от прогнозите е за нарастващата популярност на електрическите автомобили, което уж ще доведе до края на ОПЕК (Организацията на страните износителки на петрол).

Електрификацията на транспорта в Китай процъфтява. До септември 2024 г. пазарният дял на електрическите превозни средства в продажбите на нови автомобили в Китай надхвърли 45%, докато в същото време

ръстът на продажбите на „зелени“ автомобили надхвърли 40% на годишна база.

Според анализаторите такива резултати на китайския пазар се очакваха едва шест години по-късно.

Други страни, след Китай, увеличават капацитета си за производство на електрически превозни средства, което намалява цените на батериите. В резултат на това в бъдеще изцяло електрическите автомобили ще станат по-евтини от бензиновите си колеги и това ще доведе до намаляване на търсенето на петрол, прогнозират анализатори.

Тъй като две трети от суровините ще бъдат превърнати в бензин или дизелово гориво за автомобили, спадът в търсенето на тези продукти ще постави страните от ОПЕК в трудна позиция, смятат експерти. Това ще направи ОПЕК по-малко важна и нейните ежедневни квоти за производство на петрол без значение.

„Тъй като някои членове вече манипулират производствени квоти, за да грабнат възможно най-много приходи, и търсенето на износ намалява, повечето членове бързо осъзнават, че играта е приключила. В резултат на кавги и вътрешни борби ключови членове напускат. Това изпраща ОПЕК на бунището на историята. Бившите членове максимизират производството, за да осигурят пазарен дял, което води до значителен спад на цените на петрола“, пишат анализаторите.

В резултат на това авиокомпаниите, производителите на химикали, бои и гуми, както и карго и логистичните компании ще се възползват от падащите цени на петрола. Цените на суровината обаче бързо ще се стабилизират, тъй като скъпоструващото производство на шистов петрол се прекратява в Северна Америка, а японските производители на автомобили все още не са в крак с напредъка на други играчи на пазара на електрически превозни средства.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст