Петя Славова, председател на НС и мажоритарен акционер в “Инвестбанк”: Лидерът трябва да мисли стратегически

Инвестбанк, Петя Славова

“Инвестбанкпразнува 30-годишния си юбилей. По този повод списание Banker Special публикува разговор с Петя Славова, председател на Надзорния съвет и мажоритарен акционер в „Инвестбанк“ АД, като част от „Феста Холдинг“ АД. Фокусът в бизнеса на „Феста Холдинг“ е придобиването и стратегическо управление на инвестиции и активи в България. Сред най-успешните компании в холдинга освен „Инвестбанк“ АД са ЗК „България Иншурънс“ АД, „Черноморско злато“ АД, „Феста Хотели“ АД, „Феста Делфинариум“ ЕООД.

БАНКЕРЪ препубликува разговора на главния редактор на Banker Special Силвия Джагарова и Калоян Атанасов с Петя Славова без съкращения.

Госпожо Славова, през 2024 г. “Инвестбанк” празнува своя 30-годишен юбилей. Кои са най-важните етапи, през които премина ръководената от Вас финансова институция?

– Тридесет години са сериозна възраст за една банка. Всеки ден, всяка година е предизвикателство. Основахме банката в периода на преход за икономиката, когато банковият сектор в България беше в процес на реорганизация. Основното ни предизвикателство тогава беше изграждането на доверие у клиентите. Целта ни беше създаването на силни локални връзки и постепенно разширихме нашето присъствие.

Навлизането на страната на международните пазари и приемането на България в Европейския съюз през 2007 г., позволи отварянето на нови възможности за финансиране и партньорства. Предизвикателството беше да предложим нови продукти, които да отговорят на нарастващите нужди на бизнеса и клиентите.

Навлизането на технологиите промени и продължава да променя из основи банковата индустрия. Затова се фокусирахме върху дигитализацията на услугите си. Внедрихме иновативни онлайн платформи, които позволиха на клиентите ни да управляват своите финанси по-лесно и бързо. Това беше и периодът, в който засилихме усилията си по отношение на киберсигурността и защитата на данните.

Живеем в технологичен век, всичко се дигитализира, развива се много динамично. В този контекст, една банка трябва непрекъснато да следи актуалните събития и дори да бъде с една крачка пред тях. Българският пазар е малък, затова сега предизвикателство е да се отличаваш и да спечелиш доверието на клиентите.

С кои Ваши постижения, касаещи развитието на “Инвестбанк”, най-много се гордеете?

– За мен е привилегия да бъда част от развитието на финансова институция с 30-годишна история, която продължава да играе ключова роля в банковия сектор. Гордея се, че не само съхраняваме, но и активно развиваме марката на “Инвестбанк”, адаптирайки се към променящата се икономическа среда и нарастващата глобална конкуренция. И въпреки макроикономическите предизвикателства и динамиката на финансовите пазари, ние запазихме нашата българска идентичност и успяхме не само да осигурим стабилност, но и да постигнем устойчив и дългосрочен растеж.

Няма как да не подчертая, че успяхме да превърнем кризите в двигател за иновации и подобрения. Въведохме нови стратегии, бързо адаптирахме бизнес модела си, инвестирахме в модерни технологии, които укрепиха позициите ни на пазара.

През годините “Инвестбанк” демонстрира висока степен на гъвкавост и бърза адаптивност към динамичните пазарни условия. При планирането поставям акцент върху дългосрочната стратегия, която не само осигурява устойчивостта на бизнеса, но и насърчава неговия растеж и иновации. Вярвам, че този подход е ключов фактор за успех в съвременната конкурентна среда.

Като една от малкото изцяло български финансови институции на пазара изминахме дълъг път, научихме важни уроци. Постигнахме и продължаваме да постигаме много добри резултати – банката разполага с достатъчна ликвидност, която да гарантира стабилност не само при нормални обстоятелства, но и в условия на криза.

Държа да подчертая, че за разлика от по-големите ни конкуренти ние можем да си позволим да бъдем гъвкави и да подхождаме индивидуално към конкретните нужди на нашите клиенти спрямо ситуацията, а това е сериозно предимство.

А кои са най-трудните предизвикателства, пред които сте се изправяла досега при взимането на важни управленски решения?

– Управлението на банка, на финансова институция, само по себе си е предизвикателство. Това е поемане на отговорност за всички дейности – от стриктно спазване на регулаторни и нормативни изисквания, през оптимизиране на оперативната ефективност, управление на риска и обслужване на клиенти, до разработване на финансови продукти.

Ако трябва да отлича няколко ключови момента, те са свързаните с взимане на стратегически решения в условия на несигурност и промени в икономическата среда.

Такова беше преминаването на банката през финансовата криза през 2008-а. Трябваше да балансираме между запазване на ликвидността и стабилността, а в същото време да продължим да предлагаме качествени услуги на клиентите си.

Предизвикателство беше и решението за внедряването на новите технологии и дигитализацията на банката. Това изисква не само значителни инвестиции и промяна в мисленето на служителите, но и да гарантираме на клиентите си, че ще запазим баланса между иновациите и поддържането на високи стандарти за сигурност и доверие.

Едно от големите предизвикателства са били решения, свързани с преструктуриране и оптимизация. Това са трудни избори, свързани с намаляване на разходите и ефективно управление на ресурсите. В същото време съм наясно, че трябва да запазя мотивацията на екипа и нивото на обслужване за нашите клиенти.

Преди няколко години “Инвестбанк” започна трансформацията си от традиционна към
модерна дигитална банка. На какъв етап сте в този труден процес?

– Това е едно от решенията и постиженията, с които най-много се гордея. Внедряването на дигитални решения днес е не само необходимо, това е задължително условие, за да бъде една банка лидер. И не на последно място – трансформирахме начинa, по който обслужваме клиентите.

От няколко години “Инвестбанк” се фокусира върху засилената дигитализация, а през миналата и тази година представихме още нови онлайн продукти и услуги. Сред тях са възможността за онлайн откриване на дебитна карта и кандидатстване за кредитна карта.

Предложихме и улеснена процедура за откриване на онлайн депозити, която отнема само няколко минути, както и опцията за кандидатстване за потребителски кредит чрез онлайн платформа.

“Инвестбанк” бе сред първите банки в страната, които, подобно на финтех компаниите, въведе незабавните плащания blink – само по телефонен номер. От 2023 г. нашите клиенти имат на разположение и удобството на дигиталния портфейл.

“Инвестбанк” стана първата изцяло българска банка, която предложи услугата Мултибанкинг – иновативно решение за България. Чрез него клиентите ни могат лесно да следят балансите и трансакциите си в други банки и да управляват всички свои средства от едно място – нашето мобилно приложение. Тази услуга се основава на принципите на Отвореното банкиране и има за цел да предложи високи стандарти на финансово обслужване и максимална удовлетвореност на клиентите.

От месец юни всички наши клиенти, използващи мобилно банкиране и приложението Ibank Mobile, могат да се възползват и от услугата blink parking – мигновено заплащане за паркиране в синя и зелена зона в София и още над 20 града в страната.

Петя Славова

Как изглежда за Вас устойчивият бизнес модел, към който се стреми “Инвестбанк” в съвременната динамична финансова среда?

– Мисля, че устойчивостта на една финансова институция , означава иновации, отговорност към клиента и социална отговорност.

Иновациите са в основата на нашата корпоративна политика и визия. Иновативни решения, услуги с изкуствен интелект, внедряването на дигитални решения, които подобряват клиентското преживяване и правят процесите по-ефективни, са ключови и тепърва ще ги надграждаме.

Финансовата стабилност е ядрото на една банка. Затова управлението на рисковете и поддържането на стабилен капиталов буфер са приоритети, които ни позволяват да реагираме гъвкаво на пазарните колебания и да продължаваме да предлагаме надеждни услуги.

На последно място, но не по значение – социална отговорност и развитие на ESG стратегията ни. Наясно сме, че пътят към пълната устойчивост е сложен и труден. Уверени сме, че благодарение на натрупания опит в корпоративното управление, ангажиментът ни към иновациите и готовността ни да действаме етично и отговорно, ще посрещнем тези предизвикателства.

В тази връзка, как се справя “Инвестбанк” с реализацията на ESG стратегията си?

– “Инвестбанк” активно се адаптира към ESG стандартите и публикува първия си ESG доклад през месец май, очертавайки стратегии за устойчиво финансиране и намаляване на въглеродния отпечатък. Въпреки предизвикателствата като променящата се нормативна база и липсата на подготвени кадри, вярвам, че следваме правилната стратегия за устойчиво развитие.

Каква е визията Ви за развитието на банката през следващите няколко години?

– Иновации, финансова устойчивост и клиентско изживяване. Това са основните направления, по които работим и се развиваме. Виждаме огромен потенциал в продължаващата дигитализация на услугите. Затова продължаваме да инвестираме в нови технологии като изкуствен интелект и автоматизация, за да подобрим ефективността и да предоставим по-гъвкави и персонализирани решения на нашите клиенти.

Внедряването на иновативни платформи и дигитални канали ще бъде ключово за създаването на модерно клиентско изживяване.

Предстои да представим и нови продукти, уникални за българския пазар. Диверсификацията на продуктите и услугите ни е критично важна. Търсим нови възможности за разширяване в различни сектори и пазари, като целта е да балансираме между традиционното банкиране и иновативните решения. Това ще ни позволи да постигнем дългосрочен растеж и устойчивост, дори в динамична среда.

Не забравяме и клиентите – днешните потребители искат повече гъвкавост и прозрачност. Затова ще се стремим към това да бъдем още по-открити, прозрачни и да предложим продукти, които наистина отговарят на техните нужди. В този контекст отвореното банкиране също ще играе важна роля за нас, тъй като ще отвори нови възможности за партньорства с финтех компании и за създаването на нови, по-добри финансови услуги.

Мисля, че следващите години ще бъдат изключително важни, трансформиращи за целия банков сектор, за да се приспособи към новите технологии, регулации и променящите се пазарни условия.

Разбира се, развитието ни е пряко свързано и с приемането на България в Еврозоната и с икономическата ситуация в страната и Европа.

С какви инициативи и събития ще отпразнувате 30-годишнината на “Инвестбанк”?

– През годините “Инвестбанк” подкрепя и насърчава различни културни, спортни, образователни инициативи, участваме в множество каузи, подпомагаме различни благотворителни акции. Тридесетата годишнина е поредната година, в която сме част от множество събития.

Имаме богат календар с множество благотворителни и спонсорски инициативи, ставаме част от позитивната промяна на млади хора, на бъдещи спортни таланти, подпомагаме културата и изкуството, помагаме за постигане на финансова дисциплина… Крайният резултат, който виждаме, ни стимулира да бъдем все по-отворени към подобни проекти.

Казвате, че способността постоянно да побеждаваш пазара е мерило за успешните инвеститори. Как се постига това – с опит, знания, инстинкт към печелившите инвестиции…?

– Успехът се дължи на комбинация от всички тези елементи, заедно с дисциплина, стратегическо планиране и ясно дефинирана дългосрочна визия. Натрупаният с времето опит ми дава способността да разбирам динамиката на пазара и да избегна повторението на минали грешки.

В същото време, този опит ме подпомага в задълбочения анализ на факторите -двигатели на пазара.

Инстинктът е важен, но един успешен инвеститор никога не разчита само на него. За мен са важни цифрите, тенденциите, анализите. Тук няма място за емоции. Трябва да бъдеш верен на стратегията си и дори в моменти на пазарни колебания да следваш принципите си. Успехът не е само една успешна сделка. Трябва последователност в резултатите и визия.

Кои, според Вас, са най-важните качества, които трябва да притежава една дама, за д бъде бизнес лидер?

– Човек не се ражда лидер, той се изгражда като такъв. И за да се открои, са важни няколко фактора. Решителност – трябва да може да взимаш трудни решения, без значение на условията и без емоция, но с трезво мислене и визия за следващите действия.

Втори фактор е екипът. Зад всеки успех стоят хора, а лидерът е този, който ги обединява, напътства. Затова създаването и запазването на доверието между хората, способността да ги разбира и управлява, е основа за силни взаимоотношения в бизнеса.

На трето място бих поставила адаптивността – жените, за щастие, могат бързо да се приспособяват към нови обстоятелства и да водят промените. Затова и често те успяват да запазят конкурентно предимство.

И накрая, бизнес лидерът трябва да има стратегическото и критично мислене, способност да вижда голямата картина. Това означава да погледне нещата отстрани и да действа обективно.

Инвестбанк, Петя Славова

Как се справяте със стреса от напрегнатото ежедневие? Имате ли хобита, интереси извън бизнеса, спортувате ли?

– Бизнесът не спира никога. Той е станал неизменна част от ежедневието ми. За щастие, успях да изградя подход, който ми позволява да намирам баланс между професионалните ангажименти, личния живот и времето за почивка.

Моето хоби са цветята, обичам да се грижа за тях, помагат ми да се откъсна от ежедневието. А като всяка жена харесвам да пътувам, да пазарувам.

Поддържам форма с всекидневни практики по йога и пилатес. За тях не правя компромис. Това е моят личен ангажимент към здравето и ми помага да постигна баланс, който е толкова важен в напрегнатото ежедневие.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст