В Норвегия само компании за отдаване на коли под наем купуват бензинови автомобили, защото туристите “не разбират” електромобилите.
Норвегия отчете нов рекорд за продажби на електрически коли през 2024-а, като 88.9% от продадените автомобили са напълно електрически, в сравнение с 82.4% през 2023 година.
Основното изключение: компаниите за коли под наем
Компаниите за коли под наем все още купуват бензинови автомобили, за да обслужват туристи, които не са запознати с електромобилите. Освен това, продажбите на хибридни автомобили с възможност за зареждане увеличиха този процент до 91.6%, като 2.7% от пазара бяха plug-in хибриди (PHEV).
Разширявайки дефиницията до “електрифицирани” автомобили, 5.3% от пазара беше делът на конвенционални хибриди, което качи общото им участие до 96.9% за превозни средства с електрически мотор. Само 2.3% от автомобилите бяха с дизелов двигател, а 0.8% – само с бензинов.
Норвегия е напът да прекрати продажбите на бензинови автомобили до 2025 година.
Тези данни потвърждават, че Норвегия е напът да изпълни плана си за прекратяване на продажбите на бензинови автомобили до 2025 г. – цел поставена преди десетилетие. Още преди години стана ясно, че страната върви в правилната посока, въпреки че напоследък правителството намали стимулите за електромобили.
Докато други страни, като Германия, отчитат спад на продажбите на електромобили след орязването на стимулите, Норвегия продължава да регистрира растеж. Дори без официална забрана за бензиновите автомобили, високите данъци върху тях и насърченията за електрическите коли направиха последните предпочитани за местните купувачи. Автомобилните производители също спряха да предлагат модели с вътрешно горене, реагирайки на сведените до минимум продажби.
Електромобилите доминират на пътищата
Норвежкият пазар на електромобили е толкова силен, че те вече съставляват значителен процент от автомобилите на пътя – 28.6% към края на 2024 година. Макар че дизеловите автомобили все още са най-често срещаната задвижваща система (около една трета от всичките превозни средства), тяхната доминация скоро ще бъде прекратена.
Туристите задържат бензиновите коли
Улф Торе Хекнеби, директор на Harald A Moeller, най-големият вносител на автомобили в Норвегия, споделя пред агенция “Ройтерс”, че основните купувачи на бензинови автомобили в страната са компаниите за коли под наем. Причината е, че много туристи, особено от страни с нисък дял на продажби на електромобили, не са запознати с тях.
Какво показва опитът?
В САЩ Hertz направи голяма инвестиция в електромобили, но установи, че някои клиенти не успяват да се справят с тях.
В Норвегия обаче бъдещето изглежда различно. Бензиновите станции постепенно се заменят с зарядни, а продажбите на горива намаляват. Най-голямата верига за бензиностанции Circle K заяви, че до три години ще има толкова зарядни устройства, колкото горивни помпи.
Поука от Норвегия
Норвегия е пример за успешна трансформация на транспортната система, без широко разпространените проблеми, които често се представят от скептици и пропагандатори на изкопаемите горива. Електромобилите работят добре дори в екстремно студени условия, електрическата мрежа се справя безпроблемно, а хората се радват на по-тихи пътища и по-чист въздух.
Може би е време и други страни да се вдъхновят от този модел и да предприемат по-смели стъпки към електрифициране на транспорта.
Четете още: Допълнителните мита на ЕС за китайските електромобили влизат в сила на 30 октомври