Толкова много се оплаквахме, че доставката на самолетите F-16, които поръчахме на САЩ, ще се забавят с две години и че авиацията ни е в упадък заради липсата на конкретно тези изтребители. Докато се вайкахме забравихме да им подсигурим база за кацане, но изхарчихме купища пари. Първите нови самолети ще пристигнат най-вероятно през март, но към момента авиобазата “Граф Игнатиево” все още е в ремонт.
Навръх Богоявление (6 януари) служебният министър на отбраната Атанас Запрянов заяви пред журналисти, че новите изтребители F-16 Block 70 пристигат до края на годината. За целта в Съединените щати се обучават осем наши пилоти, като двама от тях вече са завършили основния курс. И това не е случайно, защото първите машини може да “цъфнат” у нас още през март. Колкото и да подскачат някои хора от радост, по-добре е да не бързат с публичната демонстрация на радост и възторг. По простата причина, че типично по нашенски, колкото и добре да са обучени българските пилоти, те няма къде да “паркират” американските стоманени птици, защото…
ремонтът на база „Граф Игнатиево“ нито е приключил, нито някой знае кога ще приключи.
„Ремонтът на авиобаза „Граф Игнатиево“ продължава и в края на месеца ще има нова инспекция по отношение на сертифицирането на обектите. Последните договори, които сключихме миналата година, завършват основното оборудване – укритията за самолетите, временните хангари“, коментира Атанас Запрянов.
Сагата с изтребителите продължава шеста година, което би трябвало да е достатъчно време за оборудване на една-единствена авиобаза. Все пак не строим космодрум.
През 2019 г. правителството на Бойко Борисов плати 1.3 млрд. долара (около 2.2 млрд. лв.) по договор между САЩ и България за производството и придобиването на осем самолета F-16. В цената влиза още обучение на пилоти и наземни екипажи, логистика, помощно оборудване и военна техника.
През април 2020 г. бе обявен
договора между „Локхийд Мартин“ и ВВС на САЩ за производство на Bg-самолетите,
според който първите две машини трябваше да бъдат доставени в средата на 2023 г., а последните две – през първото тримесечие на 2024 година.
След доставката на самолетите трябваше да започне 3-годишен период на поддръжка на оборудването и системите, който трябваше да приключи в началото на 2027-а. Заради пандемията обаче доставката се забави с две години.
Междувременно, докато се уточняваха детайлите, през ноември 2022 г.
България реши да придобие още осем американски изтребителя.
Стойността на новата сделка бе 1.3 млрд. долара, в която влиза и придобиването на тактическа радиосистема.
Въпреки забавянето, което бе логично следствие от липсата на строг и отчетлив план за модернизацията на базата, липсват задоволителни резултати. За сметка на това обаче (или тъкмо заради това) въпросният ремонт вече
излезе златен на българския данъкоплатец – до момента “само” над 400 млн. лева.
Причината е липсата на капацитет на част от избраните фирми и фактът, че на обектите работят множество подизпълнители, които не се знае кой и как контролира.
Скандално бавният ремонт на базата е част от по-голsма картина, на която е се вижда кризата във военно-въздушните ни сили.
В края на миналата година министър Запрянов
публично призна и описа плачевното състояние на българските ВВС.
Доказателствата са налице – за три години станаха три катастрофи в три различни авиобази и това е изключително тревожно.
Министърът назначи проверка след трагичния инцидент на 13 септември 2024 г. с учебно-боен самолет L-39ZA „Albatros“, при който загинаха двама пилоти. Военният министър тогава беше категоричен – основният проблем пред българската армия остава липсата на кадри.
По-плашещ проблем обаче е липсата на стратегия не само за бъдещето, но и тактика за настоящето.