В брой 77 на списание Banker Special може да прочетете разговор с Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на УС на Пощенска банка и председател на УС на АББ – Асоциацията на банките в България. С нея разговарят главният редактор на списанието – Силвия Джагарова и колегата Калоян Атанасов. Тук го публикуваме без съкращения.
Госпожо Димитрова, Пощенска банка е сред лидерите в процесите на дигитализация. Как успявате да поддържате нивото през годините?
– Пощенска банка има ясна и амбициозна стратегия за дигитализация, която обхваща всички аспекти на бизнеса – от дигитални портфейли и мобилни приложения до автоматизация на ключови процеси с помощта на роботи и изкуствен интелект. Нашата цел е да предоставяме услуги, които са бързи, удобни и сигурни, като отговаряме на нуждите на клиентите в реално време и с минимални усилия от тяхна страна.
Позволете да споделя първо тук, че след само два месеца Пощенска банка ще представи на пазара своята изцяло нова платформа за интернет и мобилно банкиране.
Проектът беше осъществен за рекордно кратко време благодарение на изключителните усилия и ангажираност на екипа, който работи неуморно, за да достигне този важен етап.
В следващата година поетапно ще представим още нови функционалности и подобрения, които ще затвърдят позицията ни като банка с фокус върху дигиталните услуги и клиентското изживяване и удовлетворение.
В основата на нашата стратегия са дигиталните портфейли. ONE Wallet е сред водещите иновации, които Пощенска банка предлага на своите клиенти. Този продукт не само осигурява гъвкавост и удобство, но и предоставя възможност за безконтактни разплащания по всяко време и от всяко място. С ONE Wallet клиентите могат да управляват финансите си от своя смартфон, като извършват трансакции сигурно и ефективно.
Вече имаме над 100 000 активни потребители на ONE Wallet, като броят на потребителите продължава да расте с бързи темпове.
Постоянното усъвършенстване на този продукт гарантира, че ще останем конкурентни на пазара и ще отговорим на нарастващите очаквания на клиентите.

Всичко това, насочено точно към клиентското изживяване и удовлетворение?
– Категорично! В Пощенска банка целим всяка една иновация да носи добавена стойност и да бъде в полза на потребителите, затова инвестираме изключителни ресурси и средства с цел, от една страна, да доставим бързо високотехнологичните решения на пазара, а от дуга – те да бъдат работещи и да носят значителна полза на нашите клиенти и партньори.
Смятаме, че съвременните технологии, особено изкуственият интелект, са основополагащи за бъдещето на бизнеса и обществото като цяло.
Предоставяме удобни и сигурни услуги в реално време.
Новите дигитални канали са с нов и модерен дизайн, интуитивна навигация и подобрено клиентско преживяване, те ще повишат удовлетворението на всички потребители на услугата и ще улеснят ежедневните операции.
При вас водеща роля играе и автоматизацията в дигиталната трансформация?
– Автоматизацията на процесите играе централна роля в дигиталната трансформация на Пощенска банка, като ни позволява да оптимизираме ключови операции и да подобрим ефективността и точността на обслужването, но също така освобождаваме ресурси, които могат да се използват за по-сложни и стратегически задачи.
Ние от доста време залагаме на RPA (Robotic Process Automation). Това е технология, която ни дава възможност да автоматизираме редица административни и рутинни задачи.
Внедряването на RPA технологии не само подобрява вътрешната ефективност, но също така позволява по-добро и по-бързо обслужване на клиентите. Например, обработката на кредитни искания, която преди е отнемала дни, сега може да бъде извършена за минути, което значително подобрява клиентското изживяване.
В Пощенска банка сме автоматизирали над 40 ключови процеса с помощта на RPA, включително и обработката на кредитни искания, управление на документи и комуникация с клиенти. Това намалява значително времето за обслужване, като същевременно повишава точността и минимизира риска от грешки.

Ще взема повод от предишния въпрос, за да Ви попитам за все по-убедителното навлизане на изкуствения интелект (AI) в професионалния и личния живот на хората.
– Споделяйки визията за развитие на изкуствения интелект и насърчаване на дигиналните умения в България, в Пощенска банка подехме ексклузино партньорство за най-новия образователен бранд на СофтУни – SoftUni AI. Той е създаден с фокус върху практическите приложения на изкуствения интелект, а мисията на програмата е да помогне на все повече хора да придобият нови умения и да повишат клавификацията си, възползвайки се от възможностите, които AI инструментите предлагат Чрез сътрудничеството си със SoftUni AI ние в Пощенска банка планираме не само да подпомагаме обучението в областта, но и да укрепваме връзката между бизнеса и образованието.
Вярваме, че чрез партньорството ни със SoftUni AI заедно ще допринесем за изграждането на нови професионални умения, с които всеки да може да открие нови кариерни възможности. В същото време ще подкрепим и развитието на иновациите в България, като покажем по-широкото приложение на изкуствения интелект в различни сектори на икономиката.
Със своята иновативност и ангажираност към бъдещето на технологиите банката дава своя принос за създаването на устойчива и конкурентоспособна икономика, в която дигиталните умения и изкуственият интелект играят ключова роля.
Какви програми имате в Пощенска банка в подкрепа на прехода на страната към по-устойчива и приобщаваща икономика?
– Преди два месеца с Международната финансова корпорация (International Finance Corporation, IFC), член на Групата на Световната банка, подписахме споразумение за партньорство.
Ключовото сътрудничество се базира на финансиране на стойност 140 милиона евро, което ще се осъществява в две направления. Средствата ще бъдат разпределени поравно както в полза на микро-, малки и средни предприятия, управлявани от жени предприемачи, така и за подкрепа на зелени проекти.
Стратегическата инициатива, която в Пощенска банка предприехме със сключване на новото споразумение, още веднъж подчертава ангажимента ни към насърчаване на устойчивото развитие на страната, но и цели да предостави отлични решения и улеснен достъп до финансиране при преференциални условия, с които да предизвикаме позитивни промени в средата.
Благодарение на споразумението ни ще можем да помогнем на компаниите да се адаптират още по-лесно и по-добре към климатичните предизвикателства, както и да предоставим нови възможности за жените предприемачи в страната, които имат ключова роля в развитието на устойчивата икономика.
Какви социално отговорни политики развивате в подкрепа на позитивните промени в обществото ни?
– Само от този ваш въпрос бихме могли да обособим цяло интервю. Ще опитам да селектирам някои от тях. Обявихме мащабно стратегическо партньорство със Столичната община – район „Витоша“ с цел подобряване на градската среда и повишаване на финансовата грамотност на учениците в района. В рамките на сътрудничеството, като част от първия етап на проекта, банката поема ангажимент да подпомогне финансово реновирането и облагородяването на ключова локация – площад „Знаме на мира“ в квартал „Павлово“.
Инициативата, част от кампанията „ДоброДЕТЕлите на София“, с която Столична община насърчава различни бизнеси да подкрепят обновяването на 130 детски площадки, има за цел да създаде по-приятна и функционална среда за жителите и гостите на града. С това партньорство банката отново подчертава своя дългосрочен ангажимент и политика за социалната отговорност и устойчивото развитие, като продължава да инвестира в средата и младите хора у нас.
Социалната отговорност и устойчивото развитие са дългосрочен ангажимент на банката – убедени сме, че заедно можем да създадем не само по-приветливи пространства, но и да дадем важни знания на младото поколение.
Като социално отговорна компания с над 30-годишна история и множество проекти за облагородяване на средата, подкрепа на образованието и грижата за младите хора, заставаме зад каузата повече деца да имат къде да играят безопасно. За нас това партньорство надгражда досегашните ни усилия заедно с нашите служители да облагородяваме пространствата, които ни заобикалят – в красивата Витоша планина, а сега и в градската среда.

Вие сте и председател на УС на Асоциацията на банките в България. Там какви инициативи развивате?
– С колегите от другите търговски банки, членове на АББ следваме своето ясно решение да бъдем готови за влизане в еврозоната от януари 2025-а. В тясно сътрудничество с Министерството на финансите и БНБ ще сме готови да бъдем надежден партньор и да доведем процеса до край, независимо от конкретната дата. Всички банки инвестирахме огромни средства, предефинирахме проектите си, променихме функционалностите на системи и процеси.
Отделно от приемането ни в еврозоната в АББ продължаваме да работим по реализацията на проекти, насочени към общото повишаване на нивото на финансова грамотност в обществото.
Такъв е и подписаният наскоро меморандум за тригодишно сътрудничество между Асоциацията на банките в България и Университета за национално и световно стопанство.
Искам да отправя думи на благодарност към ректора на УНСС проф. д-р Димитър Димитров и заместник-ректора по международната дейност в УНСС – доц. д-р Янко Христозов за това, че горещо прегърнаха идеята и активно работиха за параметризирането на рамката на меморандума.
АББ се стреми да бъде блидо до бъдещите професионалисти в банковата и финансовата сфера още на ниво студентска подготовка и в този смисъл за нас е логична стъпка регулярният обмен на информация за стажове, дскусии, конференции и други активности с академичен партньор от величината на УНСС.
Една от основните ни цели в АББ е консистентното подпомагане на икономиката на страната чрез отделянето на значителен финансов и нефинансов ресурс в ключови кампании като приемането на страната в еврозоната, спазването на регулациите и подкрепа на ключови ESG и КСО проекти като финансовата грамотност на младите хора, дигитализацията, киберсигурността и много други.