Европейският съюз (ЕС) подготвя радикална промяна на следващия седемгодишен общ бюджет на блока и замяната на десетки програми със средства, обединени във фондове, които да дадат по-голяма свобода на изразходването им на отделните държави членки. Планът, изложен в документ, който са прочели репортери на “Файненшъл таймс”, призовава за “по-амбициозен” бюджет “като размер и структура”, способен да посрещне увеличените разходи за отбрана и тлъстите вноски по задълженията на общността.
Обща сума за новата многогодишна бюджетна рамка, започваща през 2028-а, не е посочена, но Европейската комисия подчертава, че “статуквото не е опция” и предстои най-мащабната в историята промяна на начина на разпределение на средствата. В документа се отбелязва, че само обслужването на облигациите от епохата на КОВИД-19 струва 30 млрд. евро годишно или 20% от годишните разходи на общността – безпрецедентен финансов товар, който ще принуди ЕС да преосмисли цялостно приходните вноски. Всеки опит за увеличение на общия бюджет вероятно ще срещне твърдата съпротива на най-големите нетни вносители в общия бюджет като Германия и Нидерландия.
Вместо да насочи преговорите към утвърдените във времето категории, Брюксел иска да “революционизира” бюджетната структура като обедини над 50 “твърди” разходни програми в три основни фонда, осигуряващи по-голяма “гъвкавост” за справяне с неочаквани предизвикателства.
Бюджетът на ЕС се финансира чрез вноски на страните членки, чийто размер е в рамките на 1% от БВП. Грубо една трета от него се насочва за земеделски субсидии, друга една трета – към най-слабо развитите региони чрез “кохезионна” политика, а останалите 33% покриват всичко – от чуждестранната помощ до заплатите на персонала на блока.
Според предложения опростен бюджет, ЕК ще договаря един единствен “план за всяка държава с ключови реформи и инвестиции”, обхващащ регионални средства и субсидии за селските стопани. което на практика ще даде по-голяма свобода на националните правителства да насочват средства към одобрени проекти, включително и на договорените между местните управи и Брюксел.
Втори “Европейски фонд за конкурентоспособност” ще увеличава инвестициите в ключови сектори и общи проекти. “Преработен” фонд за външната политика пък ще “е съгласуван по-добре със стратегическите интереси” на блока. Тези два фонда ще дадат възможност на ЕС да предоставя далеч по-голям дял от бюджета за проекти за трансгранична отбрана, които не са били приоритет в миналите план-сметки на общността.
Брюксел внася встъпителното си предложение преди формалния законодателен бюджетен план, известен като “Многогодишна финансова рамка” (MFF), която трябва да се появи през лятото. Всичките 27 страни членки на блока трябва да я одобрят – процес, отнел повече от две години за последната MFF.
ЕК се мотивира, че съществуващите механизми за разпределение са прекалено бюрократични и бавни при одобрението на проектите. Въпреки че ЕС в момента се намира по средата на седемгодишния си бюджетен цикъл, едва 6.4% от регионалните средства са похарчени досега. Договарянето на пакети за разходи със страните членки ще опрости процеса и ще даде възможност на Брюксел да следи как тези проекти изпълняват целевите параметри на цялостната реформа.
Този подход обаче може да намали влиянието на местните и регионалните власти по отношение на използването на средствата. В документа се подчертава, че всяка политика трябва да е “разработена в партньорство с националните, регионалните и местните органи”.
Въпросните предложения трябва да бъдат публикувани на 12 февруари.
Членът на Европейския парламент от консервативния блок Зигфрид Мурешан, който отговаря за бюджетните преговори, посочва: “Искаме бюжте, който отговаря по-добре на новите приоритети на блока – конкурентоспособност и отбрана на ЕС”.