Подивелите пазари на какао притиснаха до стената производители на шоколад в Европа

Подивелите пазари на какао притиснаха до стената производители на шоколад в Европа

Недостигът на какао за четвърти пореден сезон е изхвърлил от бизнеса поне дузина фамилни фирми за производство на шоколадови изделия в Европа през 2024-а, показват правителствени данни. Свитото предлагане на суровината качи цените и оряза маржа на печалбите в сектора. Пазарните оценки на по-едрите компании от ранга на Nestle, Lindt & Spruengli и Hershey, се понижиха, но мащабът на дейността им е помогнал да преодолеят пазарните смущения. По-дребните занаятчийски фирми обаче правят сложни изчисления за размера на разходите, които биха могли да прехвърлят на клиентите. Задачата е с повишена трудност, но без повишения на цените те не биха могли да оцелеят.

В Европа влиза почти половината от глобалния износ на какаови зърна, които подхранват пазара на шоколад. Швейцария и Германия консумират по над 9.1 кг. шоколад на човек годишно. по-голямата част от какаото идва от Западна Африка, където суровото време и опасни болести по културите поразиха сериозно реколтата.

image 949

През сезон 2023-2024-а пазарният дефицит е достигнал 478 хил. тона – най-големият недостиг от 80-е години на миналия век, по оценка на Международната организация по какаото (ICCO). Той почти утрои какаовите котировки, които доближиха 13 хил. щ. долара на тон, оказвайки огромен натиск на част от най-големите производители на шоколад и храни. Швейцарският гигант „Нестле“ прехвърли част от по-високите разходи на потребителите, но взе и допълнителни мерки за облекчаване на натиска, включително като увеличи пропорцията на бисквитите или вафлите в някои продукти, за да намали щоличеството на необходимото какао.

„Въздействието на растящите разходи се усеща в сектора“, коментира Мюриел Корте – генерален директор на европейската Асоциация на производителите на шоколад, бисквити и сладкарски изделия (Caobisco). И допълва, че по-дребните фирми, които имат по-малко средства, за да обсорбират ценовите увеличения, трябва да се адаптират бързо.

image 950

Някои от тях просто прекратяват дейността си. Като германският Leysieffer, произвеждал едни от най-популярните шоколадови прелини в страната в продължение на повече от 100 години. Компанията обяви ликвидация през ноември 2024-а, след като преди това внесе документи за несъстоятелност през 2022-а, мотивирайки се с резките скокове на суровините и енергийните разходи. Няколко седмици преди това Salzburg Schokolade в Австрия, работила от края на XIX век, затвори фабриката си, която навремето е произвеждала по 57 млн. от емблематичните вдъхновени от Моцарт шоколадови бонбони годишно. Австрийската шоколадова фирма Franz Hauswirth обяви банкрут през ноември 2024-а след като скокът на цените принуди производителя на популярните великденски зайчета да повиши цените, довело до сътресения в потреблението.

Hershey и Mondelez International – два от най-големите производители на шоколад, обявиха през миналата седмица на конференцията на Consumer Analyst Group в Ню Йорк, че потребителите ще трябва да се настроят към новите нормални условия, при които шоколадът е с 40-50 процента по-скъп от досегашните цени. И с голяма доза на вероятност клиентите ще се пренасочат към покупката на по-евтини изделия.

Последните данни за какаовите зърна на етапа, в който се превръщат в масло и прах за влагане в сладкарските продукти, показват, че преработката им в Европа е била най-ниска от 2020-а през четвъртото тримесечие на миналата година. Това предполага, че глобалното потребление вероятно спада в отговор на рекордно високите цени.

По-големите компании се опитват да редуцират разходите като откриват алтернативни съставки, заменящи какаовото масло с базирани на ший еквиваленти или със слънчогледова или палмова мазнина. Занайтчийските производители обаче не са склонни да променят рецептите. Някои от тях търсят алтернативни източници на доставки извън Кот д’Ивоар и Гана, където недостигът е особено остър, към области в централна и Южна Америка, чиито дял в глобалното производство на какао нараства устойчиво.

Анализатори на „Джей Пи Моргън Чейз“ прогнозират по-малък от очаквания дефити на предлагането за сегашния сезон, орязвайки оценките за недостига от 108 на 40 хил. тона, до голяма степен заради по-високите цени, които потискат потреблението. Вероятността за дългосрочно успокояване на котировките обаче ще зависи от степента на увдреждане на търсенето в комбинация с подобрените условия за реколтата в Западна Африка.

Дори доставките да се нормализират в дългосрочен план, по-малките производители на шоколадови изделия ще имат трудна година.

В 13.05 ч на 28 февруари какаото се търгуваше за 9181 щ. долара за тон.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Вярвате ли на социологическите проучвания за политическата обстановка в страната?

Подкаст