В нидерландския град Маастрихт приключи ежегодният панаир на изкуство и антиквариат – TEFAF. На последния от останалите мащабни международни панаири, посветени най-вече на произведения до ХХ век, се бяха регистрирали 271 участници от 21 страни.
Панаирът TEFAF е проект на Европейския фонд за изящни изкуства, основан през 1988 година. Той организира TEFAF Maastricht, фокусиран върху произведения на изкуството, създавани през 7-хилядолетната история на изкуствата, и TEFAF New York, който е фокусиран върху модернизма, съвременното изкуство и дизайна.
През 2024 г. панаирът в Маастрихт беше посетен от 70000 зрители, не по-малко се очакваха и тази година. В същото време мерило за успеха за TEFAF са не толкова посетителите, колкото продавачите и купувачите, а също и сумите, платени за произведенията на изкуството.
Тази година политическият и икономическият фон бе неблагоприятен за продажби.
„С Тръмп и войните всички се страхуват от всичко” – обясни в интервю за „Ню Йорк Таймс” Масимилиано Карето, партньор в галерията на старите майстори Caretto & Occhinegro (Рим и Торино).
Напрежението между САЩ и Европа влияе особено зле върху пазара на изкуство – все пак през ХХ век и ХХI век основните купувачи на произведения на изкуството са американците, уточни Карето.
Тази година над 400 институции изпратиха в Маастрихт свои представители на предварителния преглед, като на него дойдоха не по-малко от 62 групи „покровители” на различни световни музеи.
Сред тях бяха меценати на Музея за изящни изкуства в Бостън, директорът на Художествения музей на Пристънския университет Джеймс Стюард, на кого през октомври му предстои да открие просторна нова сграда; представители на музея „Метрополитън”, на Чикагския институт за изкуства, на „Лувър”, на галерията „Тейт”.
Сред продадените експонати бяха новооткритата картина „Полагането в гроба” на фламандския художник от XVI век Мартен ван Хемскерк (около 1500 г.), както и творбата на художника от Златния век на холандската живопис Алберт Кейп „Пейзаж с ездачи на пътека”, която стана собственост на частната колекция „Кремер” за 1 млн. долара.

Сред „примамките“ на TEFAF 2025 бяха картини на Тициан („Мадоната с младенеца и Света Мария Магдалена”, 1550–1560), на Веласкес (”Преподобната майка Йеронима де ла Фуенте”, 1620), както и предполагаема творба на Микеланджело (скулптурното „Разпятие” на цена от 1 800 000 евро), произведение на Ван Гог („Натюрморт с два чувала и бутилка”, 1884, за 4 400 000 евро), както и картина на Гоген („Цветя във ваза върху ноти”, 1874–1876).

Според наблюдатели TEFAF Maastricht вече се преориентира – от стари майстори към по-добре продаващите се съвременни художници. Тази година в панаира участваха около 60 дилъри, специализирали се в сферата на съвременното изкуство.

Миналата година TEFAF бе посетена от 525 директори на музеи и 622 музейни уредници. До този момент няма официална статистика колко са били посетителите през тази година.