Популярната спортна марка Hoka беше обвинена в неуважение към маорската култура от експерти по интелектуална собственост на коренното население в Нова Зеландия. Френско-американската компания, специализирана в производството на маратонки, носи името Hoka, което на маорски означава „да летиш“. Логото ѝ – птица в полет – отразява значението на думата, както и слоганът ѝ „лети, човече, лети.“
В ранните си години компанията започва с името – Hoka One One, което в свободен превод означава „да летиш над земята“ – на „древния маорски език“. Това признание обаче изчезва от секцията „за нас“ на уебсайта ѝ, след като Deckers Brands придобива марката през 2012 година. В момента Hoka не споменава произхода на името си никъде в официалната си комуникация.

Реакции срещу присвояването на маорската култура
„Ако не искат да се асоциират с маорския произход на думата, трябва да спрат да я използват“, заяви Лайнел Тафъри Хурия, първата маорска патентна адвокатка и водещ експерт по интелектуални права на коренното население.
„Защо използвате тази дума, ако не сте готови да признаете нейната whakapapa (произход) и история, както и да се ангажирате с коренното население, от което тя идва?“, добави тя.
Маорските думи, концепции и мотиви – независимо дали става дума за татуировки, дизайни или изкуство – често са богати на смисъл и история, а тяхната употреба обикновено е регулирана от набор от правила, известни като tikanga. Пренебрегването на tikanga може да подкопае маорската култура и да изложи търговските марки на риск от различни предизвикателства, отбелязва Хурия.

През последните години редица международни компании бяха критикувани за използването на маорски думи и символи. През 2020 г. модната линия на пилота от „Формула 1“ Фернандо Алонсо беше обвинена в комерсиализиране на маорската култура. Година по-късно британска компания за килими беше разкритикувана за използването на маорски мотиви за продажба на своите продукти. Гейминг компании също бяха подложени на критики за поставяне на маорски татуировки върху своите персонажи, а социални медийни платформи предизвикаха възмущение с филтри, имитиращи маорски лицеви татуировки.

Нарушаване на маорските културни традиции
В Нова Зеландия Air New Zealand предизвика скандал през 2019 г., когато се опита да запази търговска марка върху изображение на маорското приветствие „Kia Ora“. Същата година круизна компания беше принудена да се извини, след като нейни служители облякоха силно неточни маорски костюми за поздрав на гостите. Пивоварни също бяха подложени на критики за поставяне на образи на маорски предци върху бутилките си.
Хурия подчертава, че не е против използването на маорски думи от различни марки, стига те да следват добрите практики, включително консултации с коренното население.
„Искаме да споделяме културата си, езика си, разказите си… но това трябва да става с уважение и защита, съобразени с нашите възприятия.“

Грешно използване на маорски думи
Два от моделите обувки на Hoka – Arahi и Hopara – също носят маорски имена. Hopara всъщност трябва да се изписва hōpara и означава „изследвам“. Arahi може да се преведе като „водя“, но в някои контексти употребата му се счита за свещена, казва д-р Караитиана Тайуру, водещ експерт по интелектуални права.
„Когато поставяте нещо свещено върху краката си или върху обувките си, това е равносилно на липса на уважение към културата. Това е доста обидно“, обяснява Тайуру, сравнявайки го с това да поставиш образ на член на кралското семейство върху подметката на обувката си.

Водещата на новини в праймтайм на Нова Зеландия Ориини Кайпара има традиционна лицева татуировка за маори.
Hoka трябва поне да произнася собственото си име правилно, подчертава Тайуру.
„Като не го правят, те показват огромна липса на уважение.“
Според него границата между културното присвояване и признателността е много тънка, но най-добрият начин, по който марки като Hoka могат да почетат коренните култури е чрез консултация с тях. „Ако ще използваш културата на някого за свой продукт, най-малкото трябва да знаеш каква е нейната стойност и да я признаеш.“
Четете още : Марката маратонки Golden Goose – любима на Тейлър Суифт, се стреми към оценка от 3.3 млрд. долара.