В позиция публикувана на сайта на Националната мрежа за деца (НМД), те заедно с граждански организации и активисти се обявяват за по-модерен подход в образованието и въвеждането на нови форми на организация на учене. “Изказванията на министъра на образованието за планирания пакет санкциониращи мерки в училищното образование: оценка за дисциплина, пълна забрана за носене на телефони в училище и намаляване на възможността за отсъствия по заявка на родител (по семейни причини), одобрена в момента на 15 дни годишно, буди силно притеснение”, това се посочва в позицията. Опасение идва и от въвеждането на задължителен предмет религия, допълват от НМД.
Откъде идват опасенията? В позицията се подчертава, че предложените мерки са прекалено консервативни, а щом се отнася до етиката, морала и ценностите, то те следва да се учат с примери, в режим на дискусия.
“Безусловно поддържаме това децата да бъдат учени на етика, морал и ценности, но това следва да става по недогматичен начин, в режим на дискусия, примери, интерактивни ролеви игри, споделяне на емоции и следване на личен пример, даван от значимите възрастни, в т.ч. учителите“, се казва в позицията.
От МОН и училищния синдикат, ръководен от Янка Такева, която вече 31 години е начело на Синдиката на българските учители (СБУ), одобриха въвеждането на предмета „Добродетели и религии“, защото той щял да развие куп качества у децата, като например взаимопомощ, състрадание, човеколюбие и т.н.
Част от организациите членове на НМД са притеснени относно въвеждането на религия като задължителен предмет. От Мрежата припомнят, че образованието в България е светско (чл. 11, ал. 2 от ЗПУО) и то трябва да си остане такова. “Въвеждането на задължителни и отделни часове по религия създава и съществени рискове от разделение на базата на религия и противоречи на основен принцип на ЗПУО – формиране на толерантност и уважение към етническата, националната, културната, езиковата и религиозната идентичност на всеки гражданин“. Съществени притеснения буди и неяснотата по отношение на учебното съдържание на обсъждания предмет и това кой ще го преподава.
От НМД уточняват следното: “Вярваме, че обществените отношения, личната отговорност към обществото, моралът и ценностите имат своето място в училище и те следва да бъдат част от часовете по гражданско образование, така и в рамките на други учебни предмети…”.
Те са готови да продължат диалога с образователното министерство.