Досега от учителите из милата ни татковина се изискваше да преподава учебния материал, често да отговаря и за възпитанието на децата, вместо родителите, да е атрактивен, за да не скучаят учениците и да си направят труда да посещават часовете му, да ги мотивира, да ги укротява, да опростява материала, за да го разберат, и тъй нататък. Безкрай изисквания, към които ще се прикачи и ново – да преподава на седемгодишни деца „Религия и добродетели“. Равносметката е, че освен звероукротител и клоун, учителят трябва да стане и поп.
Заради спорното предложение да се изучава „Религия и добродетели“ в началния курс, на някои учители е било съобщено, че може би през лятото ще посещават курсове, за да се запознаят с естеството на предмета. Едва ли някой вярва, че за един месец е възможно незапознат с толкова специфичен предмет да се квалифицира и то да го преподава на малки деца.
въвеждането на новия задължителен предмет беше обсъдено на дискусия,
организирана от Министерството на образованието и науката.
На форума в НДК присъстваха патриарх Даниил, главният мюфтия Мустафа Хаджи, народни представители, ректори, университетски преподаватели, учители и родители. Инициативата определено беше добра, но не постигна резултат, а само задълбочи разделението по темата.
Министърът на образованието Красимир Вълчев обясни, че ще има избор от три програми – православно християнство, ислям и програма, насочена към философията и етиката. Министърът подчерта, че светският характер на образованието ще остане, като родителите
ще имат право да изберат децата им да изучават добродетели вместо религия.
Напрежението по темата не стихва, а през май са организирани два протеста. Първият е насрочен за 8 май, когато се очаква образователното министерство да представи учебната програма за новия предмет.
„Протестираме не срещу вярата, а срещу превръщането на държавното училище в инструмент за идеологическа проповед. Протестираме срещу подмяната на знанията с догма. Срещу опита училището да възпитава не свободни умове, а покорни граждани. Светското образование е завоевание. То е защита на правото на всяко дете да мисли, да пита, да избира“, пише организаторът на протеста Христо Георгиев.
Вторият протест „Училището не е църква“ е заявен за 15 май. Надеждата на организаторите е
да стопират проекта навреме, защото концепцията на МОН все още не е готова
и се очаква да бъде предложена до средата на май.
Ако бъде приета от депутатите, задължителен час „Религия и добродетели“ ще има от учебната 2026/2027 година.
В крайна сметка има компромисно, действащо решение – изучаването на религия да си остане по желание. Родителите, които смятат, че това ще бъде полезно за децата им, могат да ги запишат в такива часове. Така ще се избегне принуда, за онези, които не са съгласни, че добродетелите и моралът могат да се изучават само в рамките на религията.
Друг е въпросът кой трябва да преподава този предмет. Най-вероятно
това трябва да са хора с теологическо образование, а не учителите в началния курс,
които и без това са достатъчно натоварени, а и не са длъжни да са запознати.
Тук оставяме настрана въпроса дали децата в първи клас не са твърде малки за подобна материя, нито дали не трябва да са на възраст да избират сами дали изпитват потребност от подобно знание.
Предметът „Религия и добродетели“ е изключително подходящ за гимназисти, които сами са го избрали и които могат благодарение на него да развият не само вярата и ценностите, но и критическото си мислене.
В противен случай нескопосаната идея ще се стовари с пълна сила върху плещите на учителите, които няма да са достатъчно подготвени да преподават този предмет, което на практика ще го направи безсмислен.