Може ли учителите да станат и попове?

учителите

Досега от учителите из милата ни татковина се изискваше да преподава учебния материал, често да отговаря и за възпитанието на децата, вместо родителите, да е атрактивен, за да не скучаят учениците и да си направят труда да посещават часовете му, да ги мотивира, да ги укротява, да опростява материала, за да го разберат, и тъй нататък. Безкрай изисквания, към които ще се прикачи и ново – да преподава на седемгодишни деца „Религия и добродетели“. Равносметката е, че освен звероукротител и клоун, учителят трябва да стане и поп.

Заради спорното предложение да се изучава „Религия и добродетели“ в началния курс, на някои учители е било съобщено, че може би през лятото ще посещават курсове, за да се запознаят с естеството на предмета. Едва ли някой вярва, че за един месец е възможно незапознат с толкова специфичен предмет да се квалифицира и то да го преподава на малки деца.

На 24 април

въвеждането на новия задължителен предмет беше обсъдено на дискусия,

организирана от Министерството на образованието и науката.

На форума в НДК присъстваха патриарх Даниил, главният мюфтия Мустафа Хаджи, народни представители, ректори, университетски преподаватели, учители и родители. Инициативата определено беше добра, но не постигна резултат, а само задълбочи разделението по темата.

Министърът на образованието Красимир Вълчев обясни, че ще има избор от три програми – православно християнство, ислям и програма, насочена към философията и етиката. Министърът подчерта, че светският характер на образованието ще остане, като родителите

ще имат право да изберат децата им да изучават добродетели вместо религия.

Напрежението по темата не стихва, а през май са организирани два протеста. Първият е насрочен за 8 май, когато се очаква образователното министерство да представи учебната програма за новия предмет.

„Протестираме не срещу вярата, а срещу превръщането на държавното училище в инструмент за идеологическа проповед. Протестираме срещу подмяната на знанията с догма. Срещу опита училището да възпитава не свободни умове, а покорни граждани. Светското образование е завоевание. То е защита на правото на всяко дете да мисли, да пита, да избира“, пише организаторът на протеста Христо Георгиев.

Вторият протест „Училището не е църква“ е заявен за 15 май. Надеждата на организаторите е

да стопират проекта навреме, защото концепцията на МОН все още не е готова

и се очаква да бъде предложена до средата на май.

Ако бъде приета от депутатите, задължителен час „Религия и добродетели“ ще има от учебната 2026/2027 година.

В крайна сметка има компромисно, действащо решение – изучаването на религия да си остане по желание. Родителите, които смятат, че това ще бъде полезно за децата им, могат да ги запишат в такива часове. Така ще се избегне принуда, за онези, които не са съгласни, че добродетелите и моралът могат да се изучават само в рамките на религията.

Друг е въпросът кой трябва да преподава този предмет. Най-вероятно

това трябва да са хора с теологическо образование, а не учителите в началния курс,

които и без това са достатъчно натоварени, а и не са длъжни да са запознати.

Тук оставяме настрана въпроса дали децата в първи клас не са твърде малки за подобна материя, нито дали не трябва да са на възраст да избират сами дали изпитват потребност от подобно знание.

Предметът „Религия и добродетели“ е изключително подходящ за гимназисти, които сами са го избрали и които могат благодарение на него да развият не само вярата и ценностите, но и критическото си мислене.

В противен случай нескопосаната идея ще се стовари с пълна сила върху плещите на учителите, които няма да са достатъчно подготвени да преподават този предмет, което на практика ще го направи безсмислен.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще гласувате ли, ако бъде свикан референдум за еврото?

Подкаст