TИР-овете пак скараха България и Турция

Migration Image

Воденият от години спор между България и Турция заради разрешителните за товарните превози пламна отново с пълна сила. В края на седмицата комшиите едностранно, без преговори и без дори да уведомят българската страна, обявиха за невалидни всички еднократни разрешителни за българските превозвачи. Само няколко часа по-късно София предприе ответни мерки за турските ТИР-ове.

Проблемът е, че Анкара от години упорито настоява да диктува правилата при раздаване на разрешителните, като ни дава много малка квота, а иска за себе си многократно по-голяма.

„Турция сега изтъква, че е трябвало да им предоставим 125 хил. транзитни разрешителни. Но квотите се договарят всяка година, а за 2014-а това все още не е направено въпреки многократните искания на България да се проведе двустранна среща, на която да бъдат уточнени условията. Министърът на транспорта Данаил Папазов още юли месец е заявил нашата готовност за разговори, ние, отделно в едно писмо през ноември месец, сме уведомили турските си колеги, че искаме среща. До момента дата така и не е насрочена“, обясни изпълнителният директор на агенция „Автомобилна администрция“ Димитър Ганев.

За 2012-2013-а е било договорено турците да получат 250 хил. разрешителни, въпреки че те реално ползват около половината от тях. За същия период нашите превозвачи са получавали по 10 хиляди, колкото в действителност са им необходими. Сега обаче Анкара, на своя глава, е решила да намали българските разрешителни наполовина и е изпратила само 5 хил. на нашата страна с аргумента, че и тя иска орязване на квотата си до 125 хиляди.

„Не сме съгласни с тази квота, защото считаме, че не е удобна за нас. Спазвайки принципа за реципрочност, ние изпратихме на Турция същия брой разрешителни, който те са ни изпратили, и отново заявихме нашето желание за среща. След това получихме едно писмо, че от 30 януари ще спрат използването на всички разрешителни, които си разменяме в тяхната автоматична система, като заявяват, че ще обезсилят тези, които са ни предоставили, и нашите превозвачи няма да могат да влизат на територията им. От наша страна има абсолютна добронамереност, но турските превозвачи са дезинформирани, че ние създаваме проблеми“, изтъкна Ганев.

Търговският спор с комшиите пламна на няколко пъти през 2013-а, като се стигна и до случаи на задържане на български камиони заради липса на „подходящо“ за вида превоз разрешително. От нашите шофьори дори се искаше такса от 3000 евро, за да бъдат пуснати да преминат границата. Досега тези конфликти бяха временно туширани, но явно е крайно време да се намери трайно и работещо решение. България просто трябва да отстоява докрай своята позиция, тъй като турците имат далеч по-голям интерес камионите им да не спират транзита през наша територия към Западна Европа. Поне засега браншовите организации на тежкотоварните превозвачи у нас също подкрепят позицията на българската администрация.

Междувременно автобусните превозвачи отмениха насроченото за 1 февруари спиране на междуградските превози заради конкуренцията на сивия сектор. „Протестите ще продължат както досега, но стачката е отменена. Чакаме да видим дали обещанията ще бъдат изпълнени. След около 20-25 дни отново ще дадем отчет какво сме свършили. Към момента има диалог с Министерството на транспорта, приемат ни, знаят, че е необходимо да се направят някои промени по наредбите и мислим, че вървим в правилната посока“, обявиха от Националното сдружение на автобусните превозвачи.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст