За поредна година мобилните оператори отчитат драстично намаление на приходите, все по-малки печалби и преразпределяне на позициите си. Пренасищането на пазара и крутите европейски регулации натиснаха цените на роуминга и на мобилния интернет почти до дъното. Реално погледнато, секторът на електронните съобщения в България се е простил с четвърт милиард лева само за миналата година и общите му приходи са намалели до 2.54 млрд. лева. Което е най-големият спад (8.4%) от самото обособяване на бранша през 90-те години на миналия век. Той се дължи най-вече на сгромолясването на постъпленията от мобилни телефонни услуги, които са със 17.9% по-малко от 2012-а и достигат 1.251 млрд. лева. При това броят на клиентите не е намалял значително – активните SIM карти към 31 декември 2013-а са били 10.486 млн., или само с 2.7 на сто по-малко спрямо края на 2012 година.
Без съмнение най-сериозен принос за слабите резултати има административното поевтиняване на роуминга (виж таблицата). Дълго време разговорите зад граница бяха истински рог на изобилието за телекомите не само у нас, но и в цяла Европа. Усилията на еврокомисаря по цифрова политика Нели Крус да създаде единен европейски пазар обаче са напът напълно да премахнат този лесен източник на печалби. Европейският парламент прие неотдавна пакет от мерки, според който тарифите за роуминг трябва да бъдат напълно премахнати в края на 2015-а. По изчисления на българските мобилни оператори само досега тези мерки са отписали от приходите им около 200 млн. лева. Разбира се, точно тези компании съвсем не са за жалене, след като през последните години здраво “оскубаха” клиентите си. Днес нещата се обръщат и хубавото е, че ухажването на потребителите все повече ще се засилва.
Иначе лидер на пазара все още е “Мобилтел”ЕАД, който е част от Telekom Austria. Само че
конкуренцията диша във врата му
все по-осезаемо. Първият български GSM оператор държи 40.7 на сто от абонатите на пазара (4268 137SIM карти), като на годишна база делът му продължава да намалява – този път с 2.6 на сто. Фирмата формира и 42.3% от общите приходи от мобилни гласови услуги, или малко над 529 млн. лева. Но и в този случай е регистриран спад – от 2.3 пункта. Изгледите “Мобилтел” да стабилизира представянето си съвсем не са оптимистични. В последните няколко отчета на Telekom Austria мобилният пазар у нас се описва като “много труден и предизвикателен”. В годишните резултати на австрийската група българското подразделение е сред основните фактори, свиващи печалбата. Преди по-малко от месец Telekom Austria дори намали стойността на “Мобилтел” в своите счетоводни баланси с близо 400 млн. евро.
“Близо половината от общото отписване се дължи на промени на среднопретеглената цена на капитала на “Мобилтел” и на макроикономическата среда в България. Тя се използва като критерий за оценка на проектите и като долна граница на възвръщаемост на инвестициите в тях и към май 2014-а се е увеличила с близо 20% спрямо предишната година. Единствено българското звено в групата има повишение на този показател, което налага да се направят отписвания съгласно международните стандарти за финансови отчети”, коментираха от австрийската компания.
Другата основна причина за преоценката на “Мобилтел” е променената прогноза за макроикономическата среда, както и потенциалните рискове на нашата страна в тази област, включително и влиянието, което може да окаже кризата в Украйна. Австрийците посочват, че през юни рейтинговата агенция “Стандард енд Пуърс” намали кредитния им рейтинг от BBB на BBB-, като се очаква умерен икономически растеж, освен ако не бъдат предприети сериозни политически и структурни реформи.
На другия полюс е “Виваком”
Благодарение на агресивната си политика за комбиниране на фиксирана, мобилна телефония, интернет и телевизия, в съчетание с предлагането на смартфони, таблети и игрални конзоли на изключително атрактивни цени, тази компания е успяла да увеличи през 2013-а броя на абонатите си с 1.7 на сто и вече заема 22.1% от пазара (2317 588SIMкарти). Ръст има и при постъпленията – те са скочили с 2 на сто и възлизат на 266.4 млн. лв. (21.3% от приходите от мобилни гласови услуги).
Интересно ще е да се види дали този ръст ще се запази и през тази година – при финансовата обвързаност на телекома със затворената от БНБ Корпоративна търговска банка. Първите сигнали за евентуално “охлаждане” вече дойдоха. Само преди дни “Стандард енд Пуърс” съобщи, че променя на негативна перспективата в оценката си за “Виваком”. Това означава, че рейтингът й ще бъде понижен с една стъпка в следващите шест месеца. Същото важи и ако нейното ръководство предприеме агресивна финансова политика точно в този момент, тъй като този ход ще увеличи дълговете й.
“Ние смятаме, че не е вероятно рефинансирането срещу дялово участие на мостови кредит от 150 млн. евро на холдинга “Виваком” и че може би групата ще го рефинансира с нов заем преди падежа му през май 2015-а. Не сме сигурни, че подобно рефинансиране ще бъде успешно и не е ясно кога би могло то да се случи при сегашната макроикономическа обстановка в България. Ако предполагаемото рефинансиране на дълга не успее, виждаме риск “Виваком” в крайна сметка да го впише като загуба, което да оскъпи финансирането й, да отслаби приходите й и способността да обслужва лихвите си в сравнение с досегашните ни прогнози”, аргументират се от рейтинговата агенция. Там правят и едно твърде любопитно предположение – ако стигне до невъзможност за обслужване на мостовия кредит, това ще предизвика смяна на контрола над “Виваком”.
“В допълнение, макроикономическите перспективи пред България са слаби и конкуренцията в сектора остава ожесточена, което продължава да подкопава възможностите за печалби на групата. В резултат, сега смятаме, че кредитните й показатели едва ли ще се подобрят – както очаквахме по-рано – и най-вероятно ще се влошат в следващите 12 месеца”, заключава “Стандард енд Пуърс”.
На този фон най-
консервативно остава поведението на “Глобул”
През 2013-а фирмата леко пълзи нагоре, като е успяла да завземе нови 0.8% от активните потребители на GSM-услуги и да увеличи пазарния си дял на 37.2 на сто (3901 098SIMкарти).Минимален ръст от 0.3 пункта има и при приходите, с което те се покачват до 455.3 млн. лв. (36.4% от общите постъпления).
И при “Глобул” също ще е интересно да се види какво ще се случи след смяната на нейния собственик. Необходимото одобрение от нашите и европейските регулаторни органи на сделката, в която норвежката “Теленор” купи мобилния оператор в комплект с веригата магазини “Германос” от гръцката ОТЕ срещу 717 млн. евро, реално приключи преди седем месеца, така че тепърва ще очакваме промените. Изпълнителният вицепрезидент и директор за Европа на “Теленор” Кйел-Мортен Йонсен вече отправи няколко кратки, но достатъчно ясни послания, които със сигурност нарушиха спокойствието на “Мобилтел” и “Виваком”.
Първото от тях бе, че “Теленор” е стратегически инвеститор и идва с намерението да остане за дълго време. “Досега ние имахме много скромно присъствие в България в областта на сателитните услуги. Но страната пасва отлично на нашите цели. Ние сме лидери на пазара на GSM услуги в Сърбия и Черна гора, имаме и дял от 31 на сто в Унгария. Искаме да станем ключов играч и тук”, изтъкна Йонсен. Той обясни също така, че “след като установим контрол на управлението на компанията, ще съсредоточим усилията си върху по-нататъшното развитие и модернизация на мрежата. При проникване на мобилните услуги на българския пазар от над 150% очевидно не можем да очакваме още много голямо увеличение, така че няма на какво друго да разчитаме, освен да задоволим сегашните си клиенти и да ги запазим, както и да привлечем нови от другите оператори.”
Теоретично “Теленор” има капацитета да раздвижи из основи наложилото се през годините статукво. Достатъчно е да се хвърли бегъл поглед върху визитката на оператора – деветия по големина в света с общо 147 млн. клиенти, като изпреварва такива големи компании като “Чайна телеком”, “Дойче телеком” и “Франс телеком”. “Теленор” държи и 33 на сто от акциите на седмата по големина “Вимпел ком”, която пък има 204 млн. абонати. Проблемът обаче е дали норвежката група ще бъде оставена да работи у нас на чисто икономическа основа? Всички правителства досега ясно показаха, че държат да контролират стриктно дейността на уж независимите регулаторни органи, които по принцип са длъжни да взимат безпристрастни решения за съответния пазар, който надзирават.
В крайна сметка сякаш действително предстои време разделно за мобилните оператори. Според Комисията за регулиране на съобщенията очакванията за развитието на телеком пазара са доста неблагоприятни. Прогнозира се траен спад под натиска на конкуренцията на услуги като Skype, Viber и WhatsApp, предлагащи софтуер за пренос на глас и видеоконферентна връзка, разработени от Google, Мicrosoft, Yahoo… Така че ще е изключително важно кой как ще се приспособи към новите условия.
Инвестициите
Общият размер на инвестициите в изграждане и поддържане на обществени електронни мрежи и услуги през 2013 г. е достигнал 524 млн. лв., при планирани вложения от 555 млн. лева. Намаление има и спрямо отчетите за 2012-а, макар и само с 4 на сто.
По данни, подадени в Комисията за регулиране на съобщенията, общо 410 предприятия предвиждат през 2014-а да инвестират в дейността си близо 624 млн. лева. След като през миналата година беше въведен нов показател, който да отчита вложените средства и предвидените инвестиции за мрежи за достъп от следващо поколение (NGA), 62 предприятия са похарчили за изграждането или надграждането им 86 млн. лв., а 63 са предвидили 88 млн. лв. за такива вложения през 2014-а.
Източници на пари
Определяща роля в структурата на приходите на мобилните оператори имат месечните абонаменти и инсталационните такси. През 2013-а делът им е нараснал с близо 8-процентни пункта и те вече формират 45.9% от общите постъпления. Това се дължи на обстоятелството, че броят на абонатите по договор у нас отбелязва ръст за сметка на потребителите на предплатени услуги. Съотношението между двете групи е 66 към 34. През 2013-а над половината от активираните нови абонати са по договор, като спадът при отчетения брой активни предплатени карти е близо 10 процента.
Приходите от гласовата телефония формират около 30% от общите постъпления. Но реално делът й е по-голям, тъй като приходите от включените в тарифните планове минути за разговори са отчетени към месечните абонаменти.
Относителният дял на приходите от услуги на едро спада на половина след административното регулиране на цените и вече формира едва 10 процента от всички постъпления. А кратките текстови съобщения (SMS и MMS) носят около пет на сто от парите.