Стягат “Летище София” за нова концесия

Новият терминал на столичното летище разполага с всички необходими удобства

В Министерството на транспорта върви трескава подготовка за концесията на столичния аеропорт, научи в."БАНКЕРЪ". По наша информация от ведомството са изискали от летището всички документи от последните четири години, които имат отношение към концесията, за да ги прегледат и анализират. Специална комисия дори е била командирована там, за да се изпълни в максимално кратки срокове изискването на министъра Ивайло Московски. 

Самият министър вече има поглед как стоят нещата от юридическа гледна точка. Още по времето на първия кабинет на ГЕРБ той обяви обществена поръчка за избор на фирми, които да изготвят правен, финансов и екологичен анализ за концесията на "Летище София", плюс "пришития" към него в средата на 2012-а по заръка на Бойко Борисов аеропорт в Балчик. Общо за проучванията бяха предвидени 108 хил. лв. (съответно 53.5 хил., 39.5 хил. и 15 хил. лв.), а за победител бе избрана адвокатската кантора "Пенков, Марков и партньори". 

При кабинета "Орешарски" на изпълнителя бе даден допълнителен срок до пролетта на 2014-а, за да приключи работата си и на базата на направения анализ да се реши дали най-голямото летище у нас занапред ще мине под управлението на частни компании. Междувременно тогавашният министър Данаил Папазов даде сигнал, че започването на концесионната процедура е изцяло политическо решение и в крайна сметка, заради нестабилното парламентарно мнозинство, с негова заповед тя бе прекратена. На 2 февруари тази година това стана факт, но "Пенков, Марков и партньори" вече бе изпълнила на 75% поетите ангажименти, получавайки за работата си 40 хил. лв. (без ДДС).

Както се оказа, юристите са се сблъскали със сериозен проблем – невъзможност да определят точно границите на обекта на концесията поради трудности, свързани с изясняване на статута на някои имоти, попадащи на територията на летището. И точно тази спънка ще трябва да отстранят сега възможно най-бързо в транспортното министерство. Имало идея въпросните терени  да бъдат извадени от обхвата на бъдещото публично-частно партньорство и след изчистването на всички неясноти около тях да бъдат включени в него.

По информация на "БАНКЕРЪ"  ведомството вече е водило разговори с четирима големи кандидати, декларирали интерес да участват в една прозрачна концесионна процедура, обявена от българската държава. Сред тях са швейцарската фирма Swissport и френската Vinci Airports, които са едни от най-големите летищни оператори на Стария континент. Със сигурност сред потенциалните кандидати ще е и сегашният стопанин на летищата в Бургас и Варна – консорциумът между германската фирма "Фрапорт" и варненския холдинг "Химимпорт". През последните години съвместната компания направи сериозни инвестиции в двата обекта. Освен натрупания вече опит на този концесионер в нашата страна не бива да се пренебрегва и фактът, че "Химимпорт" е собственик на основния оператор на софийското летище – авиокомпанията "България Ер". Тя притежава дял и в самолето-ремонтната база на "Луфтханза Техник" – разположена също на територията на столичния аеропорт.

 Като един от проблемите за преминаването на летището в София в частни ръце се сочат заемите по модернизацията му. За неговия нов терминал и писта бяха похарчени 210 млн. евро, от които 60 млн. са кредит от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), 38.1 млн. от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие, програмите ИСПА и ФАР осигуриха грантове от общо 50 млн. евро, а останалите пари – 61.9 млн. евро, дойдоха от държавния бюджет. Кабинетът вече получи от Европейската комисия разрешение за публично-частното партньорство, което се налагаше заради финансирането, отпуснато по двете европейски предприсъединителни програми. Но не така стоят нещата с останалите международни споразумения. Независимо от всичко правителството е твърдо решено да започне концесионната процедура още до края на 2015-а. Намерението е с парите от нея да се осигури стабилен финансов буфер за закъсалите Български държавни железници.

 

 

"Летище София" приключи 2014-а с рекордните 3 815 158 обслужени пътници – 8.9% повече от предишната година. Терминал 1 е посрещнал и изпратил над 1.2 милион пасажери, докато през Терминал 2 са преминали почти 2.6 милиона души. По международни редовни линии са пътували 93% от общия брой пътници, 4 на сто е делът на пасажерите по вътрешни линии, а организираните туристи формират 3% от общия брой пътуващи.

Водещите три авиокомпании – "България Еър", Wizz Air и Lufthansa, са превозили над 2.3 милиона човека от и до аеропорта, което се равнява на около 60 на сто от общия брой пътници за година. 

През 2014-а редовни полети по разписание са изпълнявани до 48 дестинации, обслужвани от 20 авиокомпании, сред които три нискотарифни. Най-предпочитаните направления са Лондон, Виена и Франкфурт.

Обработени са общо 17 741 тона товарни и пощенски пратки, с 4.1% повече, отколкото през 2013-а. Ръстът при товарите е от 3.7%, а пощенските пратки са се увеличили със 7.6 на сто.
 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След като Конституционният съд се произнесе по казуса с "Величие", ще се увеличи ли доверието в изборния процес?

Подкаст