Широко му е около врата на икономическия министър Божидар Лукарски. След преструктурирането на мегаминистерството на икономиката, енергетиката и туризма за него не останаха кой знае какви ресори, но ведомството му получи огромната административна сграда на ул. "Славянска" №8. А явно и бюджетът, с който реформаторът разполага, е също толкова внушителен, щом се кани да похарчи 1.38 млн. лв. само за самолетни билети през следващите 24 месеца. Или това прави по над 57 хил. лв. на месец. Очевидно, голямо летене ще падне! Както е тръгнало, ще се наложи Лукарски и хората му постоянно да сноват по летищата и да се реят в небето, за да оправдаят големите разходи.
Само за сравнение ще отбележим, че всичките 240 народни представители, заедно с цялата администрация на парламента, имат на разположение 1.68 млн. лв. за самолетни билети през следващите две години. Договорът с фирмата изпълнител – "Бългерия Ер", е подписан на 14 ноември миналата година, така че офертата е съвсем актуална. Неотдавна пък от администрацията на президента Росен Плевнелиев съобщиха, че са заложили за същата цел едва 300 хил. лева. Но Лукарски очевидно е друго нещо и тъй като у нас няма много работа за него, може би ще лети из чужбина да привлича някакви инвеститори.
Всъщност, от документацията към търга за избор на туроператор, който да обслужва Министерството на икономиката, е видно, че става дума за приблизително 1000 задгранични полета, които Божидар Лукарски и свитата му възнамеряват да осъществят. От тях 250 билета са предназначени специално за служебните пътувания във връзка с управлението и изпълнението на оперативната програма "Конкурентоспособност", като за закупуването им са предвидени 180 хил. лв. от общия бюджет. Останалите 1 200 000 лв. са само за чиновниците от икономическото ведомство, като средната цена на един техен воаяж се връзва на 1600 лева.
Докъде точно ще се пътува за толкова пари не е съвсем ясно, особено като се има предвид, че до повечето големи европейски градове може да се лети срещу 300-800 лева. Но ако Лукарски е взел пример от предишния икономически министър на ГЕРБ – Делян Добрев, то обяснението на големите харчове става много по-лесно. В деня, в който първият кабинет "Борисов" подаде оставка (20 февруари 2013-а), Добрев подписа тлъст двугодишен договор за обслужването на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Според него държавните служители са посещавали изключително екзотични места. Вместо до столицата на Мароко – Рабат, където се помещават важните държавни институции, нашенските представители например бяха заявили, че ще ходят в най-популярния курорт на страната – Казабланка. Какви държавнически дела са свършени там е под въпрос, но наличието на златни плажове, синьо море и жарко слънце е гарантирано. Чиновниците са предпочели и Сао Пауло пред бразилската столица Бразилия, където уж щяха да уговарят сътрудничество с Дилма Русеф. Затова пък кубинската столица Хавана бе посочена като топдестинация, нищо че с Острова на свободата нито може да обменяме, да речем енергиен опит, нито да очакваме инвестиции от там.. Освен, естествено, някоя и друга кутия висококачествени пури. Трудно обяснение могат да намерят и полетите до Астана (Казахстан) и Ташкент (Узбекистан). Там освен да стрелят по някой Архар, българските политици трудно биха свършили някаква народополезна работа.
Така че ако Лукарски е преписал списъка с направленията от конкурса на Добрев, то и 1600 лв. за полет може да не му стигнат. Но в цялата тази история по-интересното е друго. По договора, сключен от Делян Добрев, за осигуряването на самолетните билети са дадени над 1.58 млн. лв., тоест повече от сегашните 1.38 млн., но тогава с тези пари са били покрити нуждите и на много повече чиновници – отговарящи както за икономиката, така и за енергетиката и за туризма. С други думи, макар Лукарски да получи половин министерство сега ще купува билети като за цяло. Нищо чудно, ръководейки се от примера на Добрев, същото да стори и колежката му Теменужка Петрова, на чиито крехки плещи бе поставена цялата енергетика. Докато отговорничката за туризма Николина Ангелкова вече обяви търг за подсигуряване на своите задгранични пътувания (виж другия текст).
Около конкурса на икономическото ведомство има и други любопитни подробности. Първия опит да пусне процедурата Божидар Лукарски направи още на 15 декември миналата година. Но дали поради неопитност или заради бързането (това е първата самостоятелна поръчка на новото Министерство на икономиката) седмица по-късно тя беше прекратена. Оказа се, че в обявлението са били включени и услуги по хотелското настаняване (които попадат в обхвата на списъка с дейности, които се възлагат на специализираните предприятия или кооперации на хора с увреждания по реда на Закона за обществените поръчки). Те е трябвало да бъдат отделени в обособена позиция. Законът дава възможност да се правят промени в първоначалното обявление, така че казусът с включването на хората с увреждания е можело да бъде решен, но икономическото министерство реши направо да прекрати процедурата. Формалното обяснение бе, че една евентуална поправка ще промени изцяло предмета на поръчката, но истината може да се окаже по-различна. На подобни мисли навежда фактът, че при повторното обявяване на конкурса предметът му вече е формулиран като "Въздушен превоз на пътници". С други думи, няма самолетни билети, няма хотелското настаняване, няма и проблем. По този начин хората с увреждания просто са извадени от играта.
Разбира се, икономическият министър може да опровергае тези съмнения, като обяви отделна процедура за осигуряването на хотели при задграничните му пътувания, която да е предназначена само за специализираните фирми. Но засега, два месеца след спирането на първия търг, такава няма.
Между другото, след повторното пускане на поръчката за самолетните билети (вече с промененото наименование) Лукарски пак "стъпва накриво". Според доклада за извършен предварителен контрол от страна на Агенцията за обществени поръчки в документацията отново е имало редица пропуски. Например не са посочени адрес на електронната поща и номер на факс на възложителя, липсва информация за обема на възлаганите дейности, включени са декларации, които нямат отношение към случая, неправилно са формулирани изискванията за сертификати и т.н. Тези нередности вече са отстранени и кандидатите могат да подават оферти за участие в надпреварата до 9 март. Няколко седмици по-късно ще разберем и коя фирма ще получи апетитния договор.












