ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Трябва съдебна реформа, за да няма богоизбрани

Найден Зеленогорски

Главният проблем не е липса на професионализъм, а на почтеност и кураж

РБ ще продължи като коалиционна формула, на федеративен принцип

 

Г-н Зеленогорски, съгласен ли сте да се върне правомощието на прокуратурата да спира сделки, важни за националната сигурност, но извършени между частни фирми? Няма ли да уплашим инвеститорите?

– Принципно парламентарната група на Реформаторския блок подкрепя подобна посока. Особено в случая с КТБ стана ясно какви тежки закононарушения и пропуски на контролни институции са се случили. В парламента полагаме последователни усилия, така че огромна част от вложеното от държавния бюджет през Фонда за гарантиране на влоговете, което е 3.6 млрд. лв., да бъде възстановено през активите на КТБ. Но това е въпрос, който ще обсъдим внимателно с колегите, защото става въпрос за много сериозна промяна. На този етап няма категорично становище на парламентарната група.

Но това не е ли извънредно законодателство за един определен случай, както досега сме имали закони за по един човек?

– Когато става въпрос за източени 4-5 млрд. лв. и опитът тези средства и активи да бъдат използвани за възстановяване на тези тежки поражения в бюджета на България, ми се струва, че всяко усилие си заслужава. И в Съединените щати по времето на голямата имотна криза бяха взети сериозни решения в една или друга посока, които излизаха извън контекста на цялостната нормативна уредба. Има моменти, има случаи, когато трябва да се действа активно, смело и решително. И ако не бяхме действали по този начин с временните синдици в КТБ, вероятно пораженията щяха да бъдат още по-големи.

Не Ви ли притеснява, че след като активите на КТБ бъдат одържавени, ще бъдат продадени на правилния човек?

– Притеснява ме, че това би се случило, ако държавата не ги контролира. Но след като имаше такава мощна дискусия в обществото по тази тема и след като е ясно, че там буквално изчезват активи за милиарди за едно евро, не смятам, че държавата и управляващото мнозинство в парламента, и правителството биха допуснали подобно нещо. Напротив, аз съм убеден, че когато държавата си върне част от тези активи, би могла с една честна, открита процедура да ги продаде или да ангажира инвеститори, които, от една страна, да съхранят това, което съществува там. Все пак една значителна част от БВП на България се формира от тези активи. И от друга страна, да дадем шанс държавата да си възстанови средствата, които бяха дадени, за да се решат проблемите на депозантите.

Ще видим ли някой в затвора заради КТБ? И въобще в България ще видим ли висш политик зад решетките заради корупция или друго престъпление?

– За мен, който и да е висш политик, висш държавник, предприемач, интелектуалец, земеделски труженик – всички имаме равни права и отговорности пред конституцията и законите. В този смисъл ми се струва малко пресилено да си поставяме цели и те да бъдат количествено измерими. В края на краищата, който е нарушил закона и е направил престъпление, трябва да си понесе заслуженото по закон. Ние затова искаме ефективна съдебна реформа, за да няма богоизбрани. И ми се струва, че това, което правим по отношение на КТБ, опитът ни да спасим каквото е възможно от активите й, го доказва. А иначе е ясно, че това е едно много тежко, трудно и сложно разследване. Убеден съм, че не може да стане за седмица-две или за месец-два, но надявам се, че всички органи, най-вече прокуратурата, правят всичко възможно да разплетат сложните взаимовръзки. И в края на краищата виновните да си понесат заслуженото. Но нека да си кажем ясно: голяма част от държавните институции или са бездействали, или са проспали момента на нанасянето на такива огромни щети за милиарди. Ако направиш ревизия в един магазин и на продавачката не й излиза оборотът, вероятно на другия ден тя няма да бъде на работа там. А тук не говорим за 50 лв., а за пари, които са съизмерими с пенсиите на всички пенсионери в България за половин година. И такова нещо не може да се случва при ефективно функциониращи ДАНС, финансово разузнаване, надзорни органи, БНБ и всички останали институции. Точно поради това РБ категорично и последователно настояваше да настъпят промени. Ето, промените в ДАНС се случиха, сега нещата ще тръгнат много по-добре. Надявам се, че много скоро ще се случат нещата и в БНБ.

А РБ има ли предложения за кандидатури за управител и подуправител на БНБ?

– Още нямаме. Но смятам, че има много почтени професионалисти – и хора, които работят в България, и такива, които работят в различни европейски и световни финансови институции и които биха се справили. За мен главният проблем е не липсата на професионализъм, а може би липса на почтеност и кураж. Защото когато се изправиш срещу големите пари, става трудно. И човек трябва да има доста сериозен кураж. Надявам се, че хората, които ще работят в тези институции, както и в институциите, които ще осъществят антикорупционните ни усилия, ще имат достатъчно морал и кураж, за да го направят. Когато знаеш, че с едно свое държавническо решение ще настъпиш интереси за стотици милиони, ти трябва голяма доза кураж и силната подкрепа на държавата, за да можеш да устоиш.

Ще има ли смени на министри от РБ? Говори се, че сте недоволни от просветния Тодор Танев, от военния Николай Ненчев?

– На нашия семинар в Поморие ние изразихме категоричната си оценка за вицепремиера г-жа Кунева и за нашите министри, като оценихме нашето присъствие в правителството с много добър 4.50. Тази оценка не е по-висока главно заради това, че не навсякъде има достатъчно скоростни реформи, т.е. реформите са стартирани, но оттук насетне трябва да им се придаде по-голямо ускорение. Нямам впечатление, че това в момента е някаква драматична тема в ПГ и в РБ. Очевидно е обаче, че реформите в различните сфери имат различна скорост и освен това за част от тях е необходимо по-малко време, а за друга – по-дългосрочно усилие. Тезата, че се стартира нещо и то дава резултат на третия-четвъртия месец, не е вярна. Но въпреки всичко имаше сфери, в които бяха стартирани и извършени успешни реформи, като например в здравеопазването, в битката за Шенген на г-жа Кунева и с внесената сега от нея и екипа й антикорупционна стратегия. Бих добавил и промените, които направихме в Закона за енергетиката, които на практика намалиха годишния дефицит в българската енергетика с около 400 млн. лева.

Ще има ли РБ преди местните избори единно ръководство?

– Винаги съм казвал, че за мен е важен силният отбор, в който да има и звезди. Но само със звезди силен отбор не се прави. Тоест, всеки в нашия отбор си има своите задължения и отговорности и ако си ги вършим добре, както в ПГ, нещата се получават. Трябва да направим така, че по-често да заседава Председателският съвет, да обмислим цялостната си стратегия за местните избори. И след успешните европейски и още по-успешните парламентарни да имаме и успешни местни избори, за да можем да позиционираме и по региони РБ като един от големите играчи. Вероятно това означава, че се нуждаем от консолидация. Това обаче е път, който се извървява, не може да се вземе с еднократно решение или еднократен избор. Очевидно е вече, че трудно ще вървим към единна партия. По-скоро ще си продължим като коалиционна формула, на федеративен принцип. За мен това е принципът, по който е създаден ЕС – всяка отделна нация си запазва самостоятелността и лицето. И в същото време да работим съгласувано, и да сме единни в многообразието. Евентуалното консолидиране през единна структура, единна партия вероятно би ограничило подкрепата на РБ, а не би я разширило. Може би ние сме симпатични на хората и поради това, че в Блока са представени различни политически тенденции и като по-радикално мислене, и като по-консервативно, и като по-либерално, по-умерено. Всеки вижда в отбора ни своите хора. За мен това е успешното. Другото е да се сложим в една рамка, в едни коловози, в които на този влак обикновено се качват само най-твърдите привърженици. Затова най-логично е да си съхраним това многообразие.

Не се ли ревнуват лидерите на партиите в РБ и не прехвърчат ли между тях искри заради сближаването с Бойко Борисов?

– Нямам впечатление, че се ревнуват. Може би на шега, но то си е истина – те вече имат толкова задължения, че не им остава време извън ангажиментите им в парламента и в изпълнителната власт да се отдават на такива вредни помисли. Трябва да има ревност за подкрепата на избирателите, защото те са ни най-важните. Ние сме тук заради тях и когато подкрепата им към РБ спре, тогава ще загубим смисъл. За мен най-важното е да имаме постоянен контакт, включително и обратна връзка, с избирателите и те да са убедени, че когато видят нашия представител на парламентарната трибуна или в медиите, той да говори с техния глас.

 

Найден Зеленогорски е роден на 2 септември 1961 г. в с. Садовец, Плевенско. Завършва икономика в УНСС, а по-късно специализира „Мениджмънт и маркетинг“ в Ротердам, Холандия. През 1999 г. е избран за кмет на Плевен. Преизбран през 2003 и 2007 година. Народен представител в 38-ото и 43-ото НС. Семеен е и има едно дете.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Кога очаквате сериозно да бъде намалена административната тежест в България?

Подкаст