„Вехти“ кръпки за нови магистрали

Бойко Борисов и Лиляна Павлова на магистрала Струма

Много се обижда премиерът Бойко Борисов, когато някой му каже, че има проблем с магистралите. Но ако седне сам край магнолиите в Банкя и се позамисли, със сигурност поне пред себе си ще признае, че при бързото им строителство бяха допуснати доста грешки. Точно такива сега ще трябва да се оправят на магистралите "Струма" и "Марица". Което означава наливане на допълнителни средства и загуба на време. 

Само преди дни Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществена поръчка за разширяването на пътя от края на "Струма" до контролно пропускателния пункт "Кулата". "Сега в експлоатация е частта на аутобана от Даскалово до Дупница. Предстои и строителство на най-тежкия участък "Благоевград – Сандански". В момента се изграждат участъците "Дупница – Благоевград" и "Сандански – Кулата". След завършване на отсечката "Сандански – Кулата" целият трафик по магистралата ще се влее в двулентов път, което е предпоставка за образуване на задръствания и пътнотранспортни произшествия непосредствено преди граничния пункт. За да се избегнат нежеланите транспортни проблеми, е необходимо да бъде потърсен оптимален вариант за разширяване на пътя", аргументират се от агенцията. 

Че трябва да се разшири – трябва. Само че защо това ще се прави чак сега? Най-логично щеше да е трасето да влезе като задание в лота "Сандански – Кулата", чиято първа копка през 2012-а направи самият Бойко Борисов.  Явно е, че проектантите или  "Пътна инфраструктура" не са си свършили работата и отново ще се действа на пожар. За целта ще бъдат платени 3.1 млн. лв. без ДДС и изпълнителят ще разполага с едва 40 дни – 10 за проектиране и останалите за строителство. Задача, меко казано, амбициозна, при положение че става дума за участък от приблизително 1.375 км, на който излизат няколко черни пътища,  липсват канавки, а е необходимо да се съобразяваш и с преминаващите оптични и електрически кабели. Да не говорим, че проектът трябва да бъде съгласуван с компетентните органи и дружества – Националната компания "Железопътна инфраструктура", ВиК, местното електроразпределение, телекомуникационните компании, дружествата, експлоатиращи хидромелиоративни и хидротехнически системи, собствениците на газопреносни и топлопреносни мрежи и др. Не бива да забравяме и рисковете, свързани с откриването на археологични обекти при строежа, с преместване на елементи на техническата инфраструктура и т.н. Цялото това бързане обаче сега е съвсем обяснимо – в началото на август е предвидено пускането на отсечката от "Струма" от гр. Сандански до Кулата. И ако дотогава не е готов разширеният път, който да поеме трафика, ще се образува поредната "фуния" в разгара на туристическия сезон. Тя ще се пише на сметката на премиера Борисов, който вероятно още си спомня огромните задръствания, образували се при частичното пускане на "Тракия" преди няколко години. 

Подобен конфуз се получи и на магистрала "Марица". Там проектантите направиха една камара пропуски. На пътен възел "Оризово", където се прави връзката с магистрала "Тракия", даже липсват отклонения за посоките Свиленград – Бургас и Бургас – Свиленград. С две думи, целият трафик от Свиленград е принуден да се насочва към София или да пътува до най-близкия пътен възел, ако иска да обърне към морето. Сега тази изключителна глупост, или поне 50% от нея, ще се коригира в супер кратки срокове. Пътната агенция обяви обществена поръчка на стойност 850 хил. лв. и срок за изпълнение 40 дни, но тя е само за  липсващата връзка Свиленград – Бургас, а за другата явно ще се обявява нов конкурс. Оферти ще се приемат до 10 юни, а предложенията ще бъдат отворени ден по-късно. 

Отделно, около хиляда метра от магистрала "Марица" между 4-и 5-и километър, също не са изградени и няма как нормално да функционира първия лот от аутобана, който трябва да бъде пуснат през август или най-късно през септември. И в този случай се наложи пътната агенция да прави спешна "кръпка" – през април бе обявена обществена поръчка за над 1 млн. лева. В момента се обработват документите на кандидатите и съвсем скоро ще е ясно името на победителя. Той ще разполага с 60 дни, за да приключи работата по отсечката. 

За капак на всичко пропуски има и при другия пътен възел – "Плодовитово", който е в непосредствена близост до пътния възел "Оризово" и може да осигури алтернативна връзка с "Тракия". Там пък липсват функциониращи връзки за посоките Бургас – Плодовитово и Плодовитово – София, които са доста важни поради голямата зеленчукова борса в района. За решаването на този дребен за някои, но много важен за местните хора проблем отново ще се наложи да се търсят средства. 

Едно е сигурно – за тези глупости и пропуски няма да се търси вина от никого, макар че лотовете на "Марица" бяха пуснати по време на предишното правителство на Бойко Борисов. Или  може би точно затова. По-важно сега е да се откриват нови участъци – без значение дали с водосвет, дали с лентички… 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст