Фетел взима 50 млн. годишно от “Ферари”

фетел

Сезонът във Формула 1 е в разгара си и както специалистите предвиждаха, надпреварата за титлата се води между "двата коня" на "Мерцедес" – Люис Хамилтън и Нико Розберг. И докато британецът и германският му съотборник са недостижими на пистата, съвсем друга е картинката във "финансовото" състезание между пилотите. Там се е оформила една елитна група от шест състезатели, които си докарват баснословни доходи от над 10 млн. щ. долара годишно под формата на заплати и различни бонуси. Това са "чистите" пари, които отборите плащат, без да броим приходите им от рекламодатели и различни спонсори. За сравнение, младоците на "Заубер" Маркус Ериксон и Фелипе Наср печелят едва по 185 000 щ. долара, но това не им пречи да се представят блестящо в тазгодишната надпревара и да са спечелили повече точки от мултимилионера Фернандо Алонсо. По принцип броят на нулите в договорите на състезателите е обвързан с успехите или провалите им в състезанията. Но някои от тях "са позлатявани" само заради името, което са си изградили, докато начинаещите трябва да показват високо ниво с години, докато си заслужат седемцифрен контракт. Като цяло "месомелачката" Формула 1 се отплаща доста сносно за стреса, тежките физически натоварвания и опасностите, които дебнат на всеки завой.

В началото на сезона Себастиан Фетел имаше много добър стимул

да смени печелившата кола на "Ред Бул"

със спрелия развитието си болид на "Ферари". Това бяха купищата пари, които "черните кончета" на фамилия Аниели предложиха да изсипят в банковата сметка на четирикратния световен шампион. Заради риска да се състезава с легендарен, но неконкурентен автомобил Фетел получи гарантирани 110 млн. долара за тригодишен контракт, плюс всевъзможни премии за победи, брой спечелени точки и по-предно крайно класиране. Според клаузите на споразумението германецът ще вземе 50 млн. щ. долара през 2015-а и по 30 млн. с добавки до 10 млн. като бонуси за следващите две години от престоя си на "Маранело". Всъщност Фетел вече доказа, че заслужава всеки цент от парите, които получава. Скудерията вдигна рязко нагоре нивото си спрямо миналия сезон и е единственият отбор, успял да победи "сребърните стрели" през 2015-а, което се случи на драматичното състезание на пистата "Сепанг" в Малайзия. Германският ас е трети в класирането при пилотите, но все още е в борбата за титлата, тъй като изостава само с 43 точки от лидера Люис Хамилтън.

"Не може да се очакват чудеса от "Ферари", но това не означава, че ще се предадем без бой – коментира той. – Чакаме всяка възможност за победа или грешка на "Мерцедес". Движим се в правилната посока и бъдещето на отбора е светло."

И докато Фетел  прави чудеса от храброст в кокпита на червения болид, на този етап Фернандо Алонсо не е точният човек, който да възроди "Макларън-Хонда". Испанецът прибира до 40 млн. долара на сезон по двегодишния си договор с британско-японския отбор. Но

за седем състезания не е спечелил дори точица

като най-предното му класиране е 11-ото място в Бахрейн. Особено трагикомично бе представянето на двукратния световен първенец в последната надпревара за Гран при на Канада, където всички го подминаваха като крайпътна гара. Самият Алонсо призна, че се е почувствал като аматьор, след като едва на 24-ата обиколка от бокса му се обадили да пести горивото. Испанецът се прибра в гаража в 48-ата обиколка заради загуба на мощност, а съотборникът му Дженсън Бътън го последва безславно 10 тура по-късно.

"Не трябва да губим вяра в проекта, тъй като всички програми за развитие на колата са доста добри. Знам, че е трудно за феновете, но трябва да бъдат търпеливи и да вярват, защото им предстои нещо добро", каза Алонсо. Интересно е колко търпеливи към него ще бъдат шефовете на "Макларън", които вероятно са шокирани от това стремглаво падение.

Някъде там – "твърди" по 31 млн. щ. долара на сезон, плюс до 10 млн. бонуси е заплащането на Люис Хамилтън, който през 2015-а е безупречен с четири победи, две втори и едно трето място. Неотдавна британецът преподписа тригодишен договор при досегашните условия, но ако спечели втора поредна титла, вероятно ще убеди босовете на "сребърните стрели" да го направят най-скъпоплатения пилот.

Леко подценен с 14.8 млн. щ. долара на сезон, включително и бонусите, може да се чувства съотборникът му Нико Розберг. Германецът през миналия сезон до последния кръг води свирепа битка за титлата, а и сега "диша във врата" на Хамилтън. От друга страна, и пилот извън топ 5 вероятно би се справил чудесно с перфектната машина за победи, която "Мерцедес" сътвориха.

И докато Фетел е "бетониран" във "Ферари", Кими Райконен не може да бъде сигурен, че ще продължи да получава 26 млн. щ. долара от италианците. Според шефа на Скудерията Маурицио Аривабене

дали ще бъде продължен договорът на финландеца

зависи изцяло от представянето му: "Колкото повече точки запише, толкова по-голям е шансът му да остане." Райконен засега отговаря на очакванията като е четвърти в генералното класиране със 72 точки. Но дори да остане в тима, твърде вероятно е заплатата му да бъде намалена, тъй като Фетел си извоюва статута на пилот №1. По подобна схема Дженсън Бътън се съгласи на драстично орязване на приходите до 11.8 млн. долара, за да остане още година в "Макларън" с Алонсо. За разлика от титулувания му съотборник той поне записа четири точки.

Между 4.5 млн. и 3.2 млн. щ. долара на сезон изкарват група пилоти, сред които Фелипе Маса ("Уилямс"), Нико Хюлкенберг ("Форс Индия"), Даниел Рикардо ("Ред Бул"), Серхио Перес ("Форс Индия"), Ромен Грожан и Пастор Малдонадо от "Лотус". Интересното е, че Валери Ботас взима два пъти-по малко от съотборника си Маса, но е спечелил с десет точки повече. Неотдавна договорът на Рикардо с "Ред Бул" пък бе с утроени параметри, след като състезателят постоянно прогресира нагоре, а през 2014-а дори остави Фетел да му диша прахта.

Групата на "най-евтините" състезатели се оглавява от руснака Даниил Квят, който взима едва 750 000 долара в "Ред Бул". Но това едва ли ще е задълго, след като талантът се прибра в бокса с точки в пет от седемте досегашни надпревари. Повишение заслужава и Насър, който докара "Заубер"-а си до 16 пункта. Бъдещето е и пред Карлос Сайнц-Младши, доказал, че е наследил таланта на именития си баща и не е пилот за 370 000 долара.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След като Конституционният съд се произнесе по казуса с "Величие", ще се увеличи ли доверието в изборния процес?

Подкаст