Докато германската вноска в касата на Евросъюза намалява, а на Великобритания остава същата, нашата расте. Дали за последните "европейски" години сме дръпнали напред, а германците са затънали заради гръцките сметки? Или всичко е от простотия?
Българският народ има нещастието управниците му безкрайно нескопосано да го прикачат към всевъзможни сговори, съюзи, блокове и пактове. Уж все в името на националната полза. Ние участваме винаги и навсякъде. И – накрая е все за сметка на личния портфейл на българина.
Такава излиза работата и сега.
Преговорите за финансовите ангажименти на България към Европейския съюз се водят, без повечето от преговарящите и депутатите ни да имат хал хабер за какво става дума. А накрая Народното събрание се изправя пред свършен факт и – иска или не, трябва да гласува вече договорени в Брюксел ангажименти със съответни параметри.
Така във вторник – 21 юли, стана ясно, че сме проспали времето да си защитим интереса.
Парламентът прие решението на Съвета на Европа за методиката, по която ще се събират собствените средства на ЕС или, казано по-директно – приходите в бюджета на съюза.
Народното ни събрание прие (с гласуване) решението на Съвета на Европа в нашия бюджет да остават едва 20% от общата сума на всички събрани от държавата ни мита, а останалите 80% ще отиват в хазната на ЕС. Веднага да уточним, че досега България задържаше 25%, или вече ще задържаме с 5% по-малко от митата, които досега оставаха у нас.
По време на дебатите около гласуването на решението депутатът от БСП Румен Гечев напомни множество подробности: "То е прието от Съвета на Европа на 7-8 февруари 2013-а и е потвърдено на 26 май 2014-а. Ние сме една от малкото страни, които не са ратифицирали това споразумение. Така че няма да направим изключение, ще го подкрепим. Но хайде стига с тази практика – всички споразумения, които ние подписваме тук и ратифицираме в парламента, за нас, депутатите, да стават като свършен факт. Защото има още нещо – през последните години повечето от тези споразумения носят загуби за България. Затова ние трябва да изискваме от българските правителства още когато започват преговорите и обсъждат подписването на някакъв документ, да ни уведомят нас в парламента и специализираните комисии за това, което смятат да подписват и как защитават българските интереси. А не да ни карат тук в последния момент да гласуваме за решения, които са в ущърб на българската държава." Според него само от намаляването от 25 на 20% на дела от събраните мита, който остава в нашия бюджет, държавата ще загуби около 35 млн. лева.
Гечев подчерта и още една важна подробност от Решението на Съвета на Европа: "Големите страни отново са се изхитрили при преговорите за наша сметка, тъй като в Германия, Швеция и Холандия например намаляват вноската си с 0.15%, но спрямо брутния вътрешен продукт. В абсолютна величина тази "икономия" е много по-голяма, отколкото намалените 5% само от приходите в бюджета на тези страни от митата. Така че промяната в нашия случай от 25 на 20%, сравнена с преференциите, които се дават на Германия, Швеция и Холандия, или с това, че освен това не се променят с нищо вноските на богатата Великобритания, показва, че на практика нашата вноска в Европейския съюз се качва с 2.89% – кажи го с почти 3%, което автоматично ни води до загуби от 26-27 млн. допълнително", пресметна Гечев.
Председателят на парламентарната комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова се съгласи, че Народното събрание може и трябва да разглежда подобни проекти за решения още когато се водят преговорите по тях. И то да дава мандат на правителството каква позиция да защитава. Тя потвърди, че вследствие на решението на Съвета на Европа вноската на страната ни в бюджета на ЕС се увеличава. "Трябва да кажем обаче, че когато се водеха тези преговори, се търсеха всякакви източници, с които би могло да се стабилизират приходите в бюджета на Европейския съюз. А всички ние знаем за какво се харчат основно сумите от бюджета на Европейския съюз, включително и за различните оперативни програми. Ако направим сравнение с това какво внася България в бюджета на Европейския съюз и какво получава като бюджет – възможност да ползват оперативните програми, ще се види, че не сме на загуба. При всички случаи ние сме една от страните, които всъщност са дотирани от богатите държави", обясни Стоянова. Гечев се съгласи, че нетно страната ни получава с 2.5 до 3 млрд. лв. повече годишно отколкото внася в ЕС. Но отбеляза, че тази финансова полза е по-малка, отколкото ползата, която търговските вериги от ЕС извличат от бизнеса си в България, където мачкат българските производители.
Алиосман Имамов от ДПС обърна внимание на друг факт – че вноските на държавите в ЕС са задължителни, докато ползването на парите от фондовете може да стане само ако изпълняваш определени условия – пак на ЕС. "Ако не изпълняваш тези условия, не можеш да вземеш пари от ЕС. Но си длъжен да плащаш вноска в него. В този ред на мисли аз смятам, че начинът, по който се формират вноските в ЕС, не е много справедлив. А това е позиция и на други държави в ЕС. Затова аз призовавам да работим за разработване на една по-справедлива система за определяне на вноските на отделните държави", каза депутатът от ДПС.
По повод на подобни случаи народът е казал: "Като се обърне колата, пътища много." И да ги питаш предишните правителства – и предишното на Бойко Борисов, и това на Пламен Орешарски, къде са блели, когато в Брюксел са приемали това накърняващо интересите на страната ни решение?!