В икономическата комисия на парламента се случи странно нещо – роди се хибрид, законов и практически изрод, който и двете враждуващи страни не харесват, но припознават само донякъде като свое дете. След тричасово заседание във вторник, 8 декември, депутатите от икономическата комисия гласуваха да се разреши сключването на застраховка "Гражданска отговорност" онлайн и без електронен подпис. Тази малка крачка към електронизацията на държавата ни обаче е помрачена от поредната победа на всесилната хартия. Защото договорът на хартия и стикерът, който виси на предното стъкло на автомобила, остават. С това приемането на второ четене в парламентарната икономическа комисия на текстовете от новия Кодекс по застраховане приключи.
"Този текст е най-важният или един от най-важните. Тези застраховки онлайн ще се сключват и без електронен подпис", заяви по време на дебата депутатът от ГЕРБ Делян Добрев. Той бе един от яростните защитници на сключването на автополицата от разстояние. "В бъдеще може да отпадне и стикерът, но засега той е един от механизмите да се контролира дали има застраховка "Гражданска отговорност", аргументира се той. Обединихме се заедно с потребителските организации да дадем възможност за онлайн застраховане, посочи Добрев.
Групата на бившите шефове на застрахователния надзор у нас – Христо Христов, Румен Гълъбинов, Борислав Богоев, която нарекохме "Тримата тенори", излезе от заседанието недоволна. Те искаха чиста електронна "Гражданска отговорност" без усложненията на хартиените договори и стикерите.
"Това е малоумно – какво да правим при разсроченото плащане на полицата – предлагат я не само тримесечна, но и на 12 вноски. Защо ще товарим хората с огромни куриерски разходи?" Това коментира пред "БАНКЕРЪ" Христо Христов, първият шеф-надзорник на бранша у нас. Въпреки това успяхме да премахнем един прът в колелото на прогреса, борбата ще продължи, опита се да се успокои той.
"Ако има месечни и тримесечни плащания, вероятно това ще бъде отразено в цената, която ще бъде по-висока“, отговори Добрев. Но голямата стъпка към сключване на застраховка онлайн е факт, каза той. Направихме го по най-либералния начин и това ще доведе до по-голяма конкуренция между застрахователите и застрахователните брокери, както и до по-ниски разходи. А разходите за куриер – примерно 3 лв. или 4 лв., или 5 лв., ще са малки, защото голямото поевтиняване е чрез онлайн застраховането", коментира Делян Добрев.
Много по-оптимистичен от него е другият също вече бивш шеф на надзора Борислав Богоев. "Над 90% от нашите предложения бяха приети от народните представители и бяха вкарани в новия закон. Това е абсолютен успех за хората, които разбират от застраховане и милеят за клиентите му", каза човекът, който последен е седял в креслото на Ралица Агайн-Гури. "Убеден съм, че до осем месеца стикерът ще отпадне", категоричен бе Богоев пред "БАНКЕРЪ". Преди това ще се преборим да бъде задължен Гаранционният фонд да възложи на БНБ да печата тези ценни книги стикерите, а не това да става в печатниците на червения депутат Петър Кънев, добави той.
"Запазването на стикера е лобистки текст. Няма логика да си купиш застраховката онлайн и да чакаш куриер да ти достави стикер. Няма друга логика за запазване на стикера, защото той отдавна е изчерпал своята роля като удостоверителен документ", коментира Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
Според текста от кодекса при сключване на полицата "Гражданска отговорност" от разстояние под формата на електронен документ застрахователят, съответно застрахователният посредник, е длъжен в срок от три работни дни от подписването на договора да предостави на застрахования застрахователен договор, възпроизведен на хартиен носител като препис, подписан саморъчно от застрахователя, съответно – от застрахователния посредник.
При сключване от разстояние на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите чрез сайт в интернет на застраховател или застрахователен посредник писмената форма се смята за спазена и без подпис на застраховащия се, ако той е заплатил застрахователната премия или вноска по нея чрез същия сайт, с кредитна или дебитна карта, издадена на името на застрахования.
Така забраната за сключване на "Гражданска отговорност", която беше включена от вносителите на проекта за нов Кодекс за застраховането, оцеля почти два месеца и половина от внасянето на проекта в парламента на 3 септември. Но накрая бе отхвърлена и България се върна в семейството на тези 27 държави, членки на Европейския съюз, в които забрана няма. "Отмит беше един срам", казаха тримата застрахователни "тенори".
И сервизите въздъхнаха
В последния миг след дълги дебати отпадна още едно недомислие – задължението на собствениците на доверените сервизи да застраховат бизнеса за 1 млн. лв. лимит за еднократно събитие и за 5 млн. за всички рискове. Този проект беше оспорен от "тенорите", депутати от ГЕРБ и от Реформаторския блок. В крайна сметка беше решено, че подобна застраховка не може да бъде гаранция за качествени ремонти. В случая става дума за бизнес отношения между застрахователя и сервиза и това по никакъв начин не засяга застрахования. Постепенно се избистри идеята, че всъщност става дума за застраховка "Професионална отговорност", която също е задължителна, но не се следи сключването й. Депутатите в крайна сметка решиха да отпадне задължението за сервизите. Първо, защото не може те да се делят на доверени и случайни, второ, защото "Гражданска отговорност" ще се оскъпи, и трето – има опасност много автоработилници да хлопнат кепенци.