Предприемачът Хусейн Саджвани, когото често наричат арабския Тръмп, е спечелил милиардите си от недвижими имоти, привличайки клиенти с необикновени рекламни оферти. Впрочем с американския милиардер го свързва приятелство и делово сътрудничество. Когато през декември 2015-а кандидатът за президент на САЩ призова да се забрани на мюсюлманите да влизат в родината му, Саджвани бе наясно, че това не се отнася за него. Един от най-важните хора на пазара на недвижимите имоти в Обединените арабски емирства (ОАЕ) работи върху реализирането на проект, грандиозен дори според мерките на Дубай. Става дума за разкошното селище Akoya, разположено върху над 260 ха на 15 минути от центъра на града. Перлата на комплекса е елитен клуб за голф, носещ името Тръмп. “Договорих се него като с бизнесмен. Хората му разбират от добри клубове за голф – казва арабинът. – И това няма нищо общо с политиката.“
Шестдесет и три годишният предприемач със сигурност разбира от бизнес. През 2015-а доходите на компанията му Damac Properties достигнаха 2.3 млрд. долара, като над половината от тази сума е чиста печалба. От основаването й през 2002-ра тя е построила 15 500 апартамента и планира още 40 хил. в ОАЕ и дори в Лондон.
Новите хоризонти се откриват пред Саджвани през 2001-ва, когато правителството на Емирствата разрешава на чужденци да придобиват собственост в страната. Тогава той започва с продажбата на евтини недвижими имоти и бързо се ориентира как да надмине конкурентите си. Първият му ход е да наема и да предлага на потенциалните си клиенти да се възползват от новите модели ламборгини или BMW, представяни на годишния автосалон в Дубай. Те могат да пробват и ексклузивни водни джетове (и да ги придобият при желание), а на купувачите на вили и имения компанията предоставя безплатни луксозни апартаменти. За да привлече хора от Китай, през декември 2015-а Damac Properties започна кампания, в чиито рамки предоставя на желаещите да придобият имоти в ОАЕ самолетни билети, хотели и услуги за оформяне на визи.
Damac Properties си сътрудничи с брандове като Versace, Fendi и Bugatti и строи апартамент по дизайн на модните къщи. Първото такова селище върху площ от над 509 ха и с дизайн на Bugatti скоро ще бъде готово. И в него, като и в Akoya, ще има клуб за голф, носещ името на Тръмп. А собствениците на автомобили от престижната марка никога няма да ги губят от погледа си, защото всеки от тях ще разполага със стъклен гараж.
Все пак антимюсюлманската риторика на Тръмп имаше известен ефект. Damac Properties свали табелата Trump International Golf Club от каменната стена на мястото на бъдещото селище Akoya заедно с фотографиите на милиардера и дъщеря му Иванка. Но три дни по-късно тя отново бе на мястото си с обяснението, че трябвало да я почистят. Колкото до изображенията на Тръмп и дъщеря му, те бяха заменени със снимката на Марлон Брандо в ролята на Вито Корлеоне от “Кръстникът“ по причини, известни само на Саджвани.
Впрочем бизнесът на Damac Properties изпитва известни проблеми не само заради Доналд Тръмп, а и заради ниските цени на нефта и отслабването на световните валути. На практика интересът към китайския пазар е по-скоро принудителна крачка, предизвикана от срива на рублата, еврото и долара. За да привлече клиенти в кризисната ситуация, фирмата гарантира на клиентите си годишен доход в размер на 2% от направените инвестиции (около два пъти повече от лихвата върху депозитите). И обещава в продължение на две години “да поддържа“ стойността на жилищата. Което означава, че ако цената на имота намалее в сравнение с цената на придобиването му, Damac ще компенсира разликата. Според Саджвани подобна ситуация на пазара “създава нови възможности за ръст и развитие на компании като неговата“. И прочутите партньори на милиардера са съгласни с това.
Хусейн Саджвани израства в Дубай в обикновено семейство на търговец. Баща му имал малък магазин, в който се продавали часовници, писалки Parker, тениски и китайски стоки. Хусейн бил отличен ученик и през 1978-а получава правителствена стипендия за обучение в американски университет. В продължение на няколко месеца усвоява английски в Атланта, а после завършва промишлено инженерство и икономика в университета „Джордж Вашингтон“ в Сиатъл. Докато учи в САЩ, продава апартаменти за временно ползване в Емирствата.
След като завършва през 1981-а, Саджвани започва работа във финансовия отдел на газовата компания Abu Dhabi Gas Industries. Именно тогава разбира колко много пари носи продажбата на услуги и се замисля за създаването на собствен бизнес. След две години вече има фирма за доставка на готова храна, основана с парите, спечелени през студентските години. Постепенно се сдобива с такива солидни клиенти като американския строителен гигант Bechtel и армията на САЩ. Неговата Global Logistics Services, която работи и до ден днешен, е доставяла храна за американските войници в Кувейт, Афганистан, Саудитска Арабия, Катар и Босна.
През 1996-а Саджвани започва да инвестира в малки хотели в Дубай и да купува имоти в центъра на града. Изпълнен с решимост да привлече чужденци на местния пазар, той продава част от активите си и използва спечелените средства, за да купи земята, на която се намира слаборазвитият тогава район Marina. Днес той се е превърнал в град на небостъргачите. “Всички ми казваха, че съм луд“, разказва Саджвани. Но той е сигурен, че успехът му предстои. ОАЕ става център за транснационалните корпорации, в който се стичат хора от цял свят. Дубай се превръща в идеалното място за бизнеса заради меката данъчна политика.
През 2002-ра Саджвани основава Damac Properties, за да продава имоти в небостъргачите на новопостроения район Marina. Стратегията му е да търгува апартаментите още преди да бъдат построени и да използва парите на купувачите за завършване на строителството. Сметките му се оказват верни. Жилищата в първия построен небостъргач – 38-етажния Marina Terrace, са изтъргувани за по-малко от шест седмици.
През октомври 2012-а Саджвани придобива държавна земя, за да построи върху нея разкошния комплекс Akoya. Покупката му струва 350 млн. долара с разсрочено плащане. Първите купувачи се появяват почти веднага, въпреки че до края на строителството остават четири години.
Предприемачът се занимава най-вече с елитни недвижими имоти (девизът на Damac е „Живей шикозно“), но той е готов да продава на всеки, желаещ да купува – например на стремително растящата средна класа в Дубай. Това, което отличава фирмата му, е подходът й към рекламата. Основните конкуренти на Саджвани са компанията Emaar, изградила най-високия небостъргач в света Бурж Халифа, и Nakheel, построила архипелага от изкуствени острови във формата на палма. За да ги засенчи, Damac е изпълнила Дубай с билбордове – 166 от тях рекламират разкошния начин на живот. През 2015-а тя е участвала в 500 кампании в 98 града на Китай, Индия, Африка и Европа.
През 2010-а Саджвани започва да изгражда в Бейрут небостъргач с дизайн на апартаментите от Versace. Спечелването на италианската модна къща за партньор му отнема цели четири години. Милиардерът работи и над проекти в Саудитска Арабия, Катар, Йордания и Лондон. А в средата на февруари Damac плати около 330 млн. долара за 37 ха земя покрай Dubai Canal, очевидно за поредния грандиозен проект.