ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

“Каубоите” са по-скъпи от “Реал”

далас каубойс

Съвременният спорт става все повече бизнес, бизнес и пак бизнес… Превръща се в индустрия, в която се вливат милиарди евро от тв права, рекламни договори, входни билети или продажба на играчи. Цялата тази схема обаче е подчинена на един изключително важен фактор – спортната марка. Ако клубът носи името "Манчестър Юнайтед" или "Барселона", за него е сигурно, че ще има милиони евро приходи и ще е търсен партньор от най-големите спонсори в каквото и моментно състояние да се намира. Така логично възниква въпросът кои са най-скъпите футболни марки в света?

Всъщност как се извършва подобен тип проучване? Комбинират се редица важни фактори, при това в специфична и все още недостатъчно изследвана сфера, какъвто е световният спортен пазар. Сред тях фигурират показатели като имидж на марката, симпатия, лоялност, финанси… Отчита се маркетинговият потенциал на всеки от клубовете, както и нивото на спонсорските му договори, видовете приходи и т.н. Подходът се основава на т. нар. освобождаване от плащания за ползване на авторски права и често се използва за оценяване на нематериална собственост. На тази база експертите очертават много точно позициите на големите тимове.

Списание "Форбс" например традиционно прави такава класация, като последното актуално подреждане на спортните марки бе публикувано преди дни. Изненадващо или не, най-скъпият спортен бранд не е някой от добре познатите ни европейски футболни грандове, а отбор от Лигата по американски футбол (НФЛ). Според изданието това е "Далас каубойс", оценен на 4 млрд. долара. Оказва се, че "каубоите" извличат невероятни ползи от находчивите маркетингови ходове на собственика Джери Джоунс, който купува тима през 1989-а за "скромните" 140 млн. долара. Огромни приходи те генерират и от своя стадион AT&T Stadium, определян като "златна мина". Парите идват не само от футболните срещи, но и от концерти и други спортни събития. През 2014-а в касата на "Далас Каубойс" са влезли 620 млн. долара, което е рекорд за спортен отбор в САЩ. Показателно е, че средната посещаемост на домакинските мачове е 90 000 души, и приходите само от по-скъпите места са 120 млн. долара. Другите събития, които не са свързани с НФЛ, носят още 30 млн. долара.

Много специалисти обаче критикуват Джоунс за това, че тимът му е спрял да печели в последно време. "Далас Каубойс" не са достигали до "Супер Боул" през последните 17 сезона, въпреки че са най-скъпата марка в световния спорт. Което, между другото, е още едно доказателство, че невинаги спортните успехи привличат парите. Иначе клубът е истинска легенда в НФЛ и притежава множество рекорди в лигата – най-много поредни сезони с положителен баланс (20), най-много плейофни мачове (56), от които спечелени 33, най-много участия във финала на Националната футболна конференция (14) и най-много участия в Супербоул (8). На практика само "Питсбърг Стийлърс" са печелили повече пъти Супербоул.

Интересното е, че "Далас Каубойс" не са сами от НФЛ в челото на класацията на "Форбс". На пето място (след футболните "Реал", "Барселона" и "Манчестър Юнайтед") е още един тим от американския футбол – "Ню Инглънд пейтриътс", оценен на 3.2 млрд. долара.

Като цяло НФЛ е първенство, което генерира най-много приходи от телевизионни права – 6.68 млрд. долара на сезон според сегашния седемгодишен договор, който приключва през 2021 година. Днес лигата се състои от 32 отбора, разделени в две конференции – Американска и Национална, а те от своя страна се делят на четири дивизии – Северна, Южна, Източна и Западна, всяка с по четири отбора. Супербоул – финалът на турнира, пък е най-гледаното спортно телевизионно шоу в Съединените щати, а често и в света – с над 200 млн. зрители.

На второ място по приходи е друга американска спортна лига –  Националната баскетболна асоциация (НБА), с 2.67 млрд. долара. От следващия сезон под номер 3 ще е английската Висша лига с 2.60 млрд. долара на сезона. Най-популярното футболно първенство ще измести друга от големите американски спортни лиги – бейзболната (МЛБ), където клубовете разпределят 1.55 милиарда. Сред футболните първенства зад Висшата лига е италианската Серия А с 1.08 млрд. долара. В класацията следват испанската Примера дивисион (972 млн.), френската Лига 1 (798 млн.) и германската Бундеслига.

Но да се върнем на марките. Там "Реал" (Мадрид) е вторият най-ценен спортен бранд и съответно най-скъпата футболна марка. Десеткратният европейски шампион е оценен на 3.65 млрд. долара, което е ръст от 12% спрямо 2015-а. Клубът е най-разпознаваемият не само в Европа, но и в страни като Китай, Япония, Корея и САЩ, където футболният пазар все още има потенциал за развитие.

"Реал" изпреварва вечния враг "Барселона" само със 100 млн. долара. При каталунците увеличението в стойността е също с 12 процента. Но те скоро могат да изместят мадридчани, тъй като се очаква да продадaт правата върху името на стадиона си срещу 400 млн. долара.

"Манчестър Юнайтед" е четвърти, като марката е оценена на 3.17 млрд. долара. "Червените дяволи" печелят много заради 50-те си милиона почитатели в целия свят и професионално изградената мениджърска структура.

В подреждането на футболните брандове следват "Байерн" (Мюнхен) – оценен на 2.678 млрд. долара, и "Арсенал" с 2.017 млрд. долара. В топ 10 очаквано доминират клубовете от английската Висша лига – цели шест. "Манчестър сити" (1.921 млрд.) е седми, а след него са "Челси" (1.661 млрд.) и "Ливърпул" (1.548 млрд.). Първата десетка се затваря от "Ювентус" (1.299 млрд.) и "Тотнъм" (1.017 млрд.).

Общо двадесетте най-ценни футболни клуба в света са оценени средно на 1.44 млрд. долара. Което е с 24% повече спрямо миналогодишната класация. Увеличението се дължи на все по-доходоносните договори за телевизионни права, спонсорство на екипите и реклама. Това говори за амбицията на европейския футбол скоро да задмине американския си събрат по приходи. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че ротацията във властта трябва да се случи на всяка цена?

Подкаст