Показно за разкриване на картелите

горива

Новоизбраният шеф на Комисията за защита на конкуренцията да чете внимателно закона и да се учи от чуждия опит. Защото от престоя си в столичното кметство Юлия Ненкова едва ли е натрупала необходимия опит за борба срещу картелите. 

Какво се случи през седмицата? 

Европейската комисия наложи рекордна глоба от 2.93 млрд. евро на водещите производители на камиони, чиято продукция представлява общо около 90% от средните и тежкотоварните превозни средства в Европа. Установено било, че германските МАН (MAN), който е под шапката на "Фолксваген" (Volkswagen) и "Даймлер" (Daimler), шведско-френският "Волво/Рено" (Volvo/Renault), холандският ДАФ (DAF) и италианският "Ивеко" (Iveco) са нарушили правилата за конкуренцията в ЕС. През последните 14 години те са били в сговор да поддържат определени цени и да прехвърлят върху потребителите тежестта от направените разходи за покриване на стандартите срещу вредните емисии.

Как обаче се разкрива един толкова добре смазан картел, работил повече от десетилетие? Като оставим настрана конспиративните теории, че на ненаситните еврочиновници все не им стигат парите, затова са се присетили за тези автоконцерни, случката е крайно показателна. И тя оголва допълнително разликите между Европа и България. Както у нас, така и на Запад е пределно ясно, че тайни договорки между частни субекти не биха могли да бъдат доказани, ако един от заговорниците не си признае. Именно затова в конкурентното законодателство е включена възможността доброволно призналият греховете си да получи пълна амнистия. С други думи, да има изгода от това. И точно от тази клауза се е възползвал гигантът МАН, след като Комисията по конкуренцията на ЕС извършва редица обиски на производителите още от 2011 г. насам. Образно казано, германският концерн е натопил останалите фирми и така се е спасил от глоба за 1.2 млрд. евро. Оттам насетне на участниците в картела не са им останали много възможности. Така в крайна сметка се стига до извънсъдебните споразумения. "Даймлер" и ДАФ са с рекордни глоби съответно от 1 млрд. евро и 753 млн. евро, следвани от "Волво/Рено" с 670 млн. евро и "Ивеко" с 495 млн. евро. 

И именно защото няма прецедент в европейската практика да е бил разкрит картел без изтичане на вътрешна информация, българският закон също предвижда такава възможност. Някой от участниците в картела да поиска закрила, ако издаде останалите. Но от 2003 г. насам няма нито един подобен случай. Защо? Ами очевидно защото никой не вярва, че българската Комисия за защита на конкуренцията може да стигне толкова далеч и да притисне с достатъчно доказателства която и да е фирма, участваща в картелно споразумение.

Колкото до всички тези обвинения към търговците на горива, които слушаме през последните месеци, те по-скоро са "прах в очите" на обществото. Докато не се приложат европейските методи, само ще си говорим и ще плащаме. Преди дни агенция "Блумбърг" "разкри", че за един литър бензин у нас отиват 5.6% от средната дневна надница. По този показател сме по-добре само от Индия, Пакистан, Филипините, Нигерия, Египет, Южна Африка и Тайланд. За сравнение, в Западна Европа харчат едва около процент от дневното си възнаграждение за литър бензин. Но както виждаме, там търговците едва ли биха посмели да се договорят за по-високи тарифи. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст