Разгеле! След 27 години преход и задълбочаващи се проблеми в борбата с престъпността вътрешното ведомство взе, че измисли Инструкция за превантивната дейност на МВР. Това става ясно от Портала за обществени консултации към Министерския съвет – там бе публикуван проектът.
В мотивите си към проекта авторите на инструкцията обясняват, че превенцията е една от основните дейности на вътрешното ведомство. И откриват "топлата вода": чрез нея се постига реално намаление на престъпността, а оттам на разходите за противодействието й, пишат те.
От години се говори, че нито престъпността намалява, нито парите в републиканския бюджет, наречени за борбата срещу нея. Дори напротив – бюджетът на МВР от година на година расте като гъба, а престъпността в най-добрия случай си остава постоянна величина, която обаче е стиснала българите здраво за гушата.
През 2016 г. министерството разполагаше с 1.126 млрд. лв. бюджет, но огромната част от него отиде за персонал. За следващата година МВР ще получи с около 100 млн. лв. повече, сочат сметките. Така ведомството на Румяна Бъчварова ще разполага с 1.233 млрд. лева.
Както досега, голямата част от парите са предназначени за работни заплати – за това са предвидени 1.106 млрд. лева. За политика "Противодействие на престъпността, опазването на обществения ред и превенция" са предвидени малко над 679.7 млн. лева. А миналата година за тази политика са били отделени 629 832 291 лева. Ще рече – парите са скочили с около 50 милиона.
Данни на Българската стопанска камара сочат, че общият размер на годишните разходи за сигурност и охрана в периода 2010-2014 г. например са нараснали с над 30 на сто – от 1.872 млрд. лв. през 2010 г. на 2.5 млрд. лв. през 2014 година. Това се равнява на 2.5 на сто от БВП през 2010 г. и на 3% от БВП през 2014 година.
В същото време според данни на Евростат разкриваемостта на престъпленията у нас трайно намалява. Например от 55.3 на сто през 2010 г. през 2014-а разкритията са паднали до 37.6 процента. Освен това установяването на престъпленията струва все по-скъпо на данъкоплатеца – ако през 2010 г. бюджетът е отделял 2352 лв., то през 2014 г. сумата вече е 3723 лева.
А междувременно стъкмистиката се е настанила трайно в МВР, което тръби наляво и надясно, че броят на престъпленията все намалява. В същото време не е тайна, че нерегистрираните или незаявените в полицията престъпления се покачват най-вече поради ниското доверие на обществото към полицията.
На този фон появата на проект за инструкция за превантивна дейност не само е закъсняла, тя е и комична. Защото – да напомним, че още през 2005 г. към Министерския съвет беше създадена Държавно-обществена консултативна комисия по въпросите на превенцията на престъпността. А четири години след това – през 2012-а, бе сътворен Национален съвет по превенция на престъпността, и той към Министерския съвет.
Ако в пристъп на великодушие подминем тези факти, самият проект все пак предизвиква недоумение, а някои от текстовете му дори и тревога. Например в чл.2 от инструкцията се посочва, че превантивната дейност на полицията се осъществява чрез разработване и осъществяване на мероприятия за установяване на лица, замислили или подготвящи престъпление или други правонарушения и вземане на мерки за разубеждаването им.
Логичен е въпросът как полицията ще надушва лица, които замислят престъпление? По времето, когато е работил българският суперполицай Никола Гешев, е имало информатори, сътрудници, шпиони, въобще апарат, който денонощно е бил на улицата. Днес обаче кой ще се захване с подобна дейност и най-вече защо? Дали пък полицията няма да изработва "мероприятия" на принципа на риболова – слагаш стръв на кукичката и хвърляш, пък какво се хване?
Интересен детайл е този с разубеждаването на онези, които са хванати в крачка, докато са замисляли някое престъпно деяние. Този метод ни препраща директно към вица, че по-добре е да изпиеш малка водка с приятел, отколкото да изядеш голям бой в полицейското управление. Практиката досега сочи, че от всички методи на разубеждаване пердахът е най-ефикасен и човек може да признае всичко, дори и това, което не си е и помислил.
В подкрепа на това подозрение иде и текстът на чл.5, ал.2, отнасящ се до осъществяването на превантивната дейност. Според проекта полицейските органи прилагат творческа инициатива и настойчивост, като използват всички законни възможности, сили и средства и постоянно усъвършенстват прилаганите организационни форми, методи и тактика.
От проекта става ясно, че ако се приеме инструкцията, в бъдеще МВР ще разчита изключително много на сътрудничеството с общинските власти. Документът предвижда всяка областна дирекция да може да сключва Местен договор за сигурност, чиято цел е с общи усилия да се набележат и предприемат съответни мерки за подобряване на сигурността и обществения ред. На основа на този договор ще се създават местни комисии за обществен ред и сигурност, съставени от представител на МВР, от неправителствени организации, от прокуратурата, от юридически лица, медии и прочие.
Кой знае защо проектът предвижда при вече съществуващите структури в Главна дирекция "Национална полиция" да се създаде… Национална комисия по превенция, чийто шеф ще е заместник-директор на ГДНП. На този принцип ще се появят регионални и местни комисии в съответните областни дирекции и полицейски управления. Така броят на звената и структурите, призвани да упражняват превантивна дейност, застрашително нараства. А както сочи народната мъдрост, ако не искаш нещо да се случи, просто направи комисия…