Намалението в размера на пенсиите, които ще бъдат отпуснати през последното тримесечие на 2021 г., когато жените, родени в началото на 1960 г., ще придобият право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, ще е около 20 на сто от предполагаемата държавна пенсия. Това ще е така, защото те ще са първите пенсионери, получаващи не само държавна, но и втора, частна пенсия.
Това сочи извод в актюерски доклад за 2019 г., изготвен от Националния осигурителен институт (НОИ) за оценка на дългосрочното финансово състояние на фондовете на държавното обществено осигуряване (ДОО) в България за периода 2018-2070 година.
Експертите сочат, че сумата на намалението ще е различна за всеки отделен пенсионер и ще зависи от конкретния период, който обхваща осигурителният му стаж. "Коефициентите на заместване на дохода ще бъдат по-ниски за пенсионерите, които се осигуряват и в двата стълба, тъй като пенсиите им ще бъдат редуцирани пропорционално на осигурителната вноска, която е била прехвърляна към втория стълб. Те обаче ще получат втора пенсия от универсален пенсионен фонд, така че няма да бъдат ощетени", обясняват държавните чиновници.
Това е
поредната спекулация на високо държавно ниво
с цел да бъдат стимулирани хората да се отказват от личните си партиди в частните пенсионни схеми и да прехвърлят натрупаното в празната каца на държавното пенсионно осигуряване, коментират финансисти. Това е удар срещу втория пенсионен стълб, който работи на капиталов принцип, и опит за насочване на хората към изцяло държавни пенсии, които зависят единствено от политическата воля на правителствата.
Колко ли ще бъдат две пенсии в България? Отговор на този въпрос може да се получи само, ако се знае колко ще е сборът на двете пенсии – държавната и частната, да речем – и дали е повече от само една "държавна" пенсия.
Наглед лесна задача, но досега
НОИ не е поел ангажимент да каже
колко ще бъде пенсията от първи стълб (държавната) през 2021 г. за жените. Има най-различни сметки за втората, но няма как само на тяхна база да се правят генерални изводи и за двете.
В доклада се посочва, че възможността за прехвърляне на осигуряването изцяло към ДОО оказва благоприятно влияние върху коефициента на заместване на дохода от първия стълб, като за осигурените, родени след 1959 г., които ще изберат осигуряване само в първи стълб, средният брутен коефициент на заместване ще бъде с около 10 процентни пункта по-висок.
Че проблемът се крие в точно този коефициент, с който
пенсията от първия стълб се намалява,
сигнализира още по време на дискусията Лидия Шулева, която беше министър на труда и социалната политика в правителството на Симеон Сакскобургготски.
Коефициентът и начина на определяне на тази редукция, бе критикуван публично и от много други експерти в областта на пенсионното осигуряване. За него изрази позиция и националният омбудсман. Но, както се вижда и с невъоръжено око, НОИ и социалното министерство продължават да нехаят за корена на проблема и само лениво замитат изсъхналите му и опадали листа.
Намалението на пенсиите от ДОО с процента, който се цитира,
се основава на един измислен коефициент,
равен на съотношението между вноската в универсалния фонд и вноската във фонд "Пенсии.
Ако искаме да търсим някаква справедливост между поколенията, които участват във втория стълб и родените преди 1960 г., то намалението на пенсията от НОИ трябва да бъде с коефициент, равен на съотношение между вноската в универсален фонд и необходимата вноска за балансиране на разходите на фонд "Пенсии". В такъв случай намалението на пенсията от НОИ няма да бъде с 20 на сто и да нараства, а ще бъде около 11-12 на сто. Така
две пенсии винаги ще са повече от една.
Това обаче не е изгодно за управляващите, защото никой няма да си върне парите в НОИ. Именно това несправедливо намаление на пенсиите от НОИ за родените след 31.12.1959 г. дава основание на противниците на втория пенсионен стълб да твърдят, че той е излишен. Те сравняват съвършено неправилно (дори неграмотно) индекса на нарастване на осигурителния доход и оттам – нарастването на пенсиите от ДОО с доходността на пенсионните фондове, след което обявяват участието във втория стълб за неизгодно.
Това сравнение е изключително некоректно, защото нарастването на пенсиите от НОИ може да дойде само от по-високи вноски или от налагането на по-високи данъци, т.е. като се отнемат
вече заработени пари от едни и се дадат на други.
Докато нарастването на средствата в индивидуалната партида на осигурените в УПФ идва от инвестирането на осигурителните вноски. С други думи, това не са отнети, а спечелени пари.