Над 998 млн. лв. достигна пазарът на пренос на данни и достъп до интернет

Интернет услуги

През миналата година на пазара на пренос на данни и достъп до интернет продължава да се наблюдава възходяща тенденция, като приходите се увеличават с 12.5% до над 998 млн. лв., абонатите на фиксиран достъп до интернет са с 5.7% повече, а тези на мобилен достъп до интернет – с 5.1 на сто. Това четем в проекта на годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2019 г., който е представен в Комисията за защита на конкуренцията за анализ на конкуренцията на пазарите на електронни съобщителни мрежи и/или услуги.
Общо 686 са фирмите, които предоставят услуги за достъп до интернет и  пренос на данни през миналата година, с две повече спрямо 2018 година.
Основните доставчици на фиксиран достъп до интернет на дребно продължават да са БТК, А1 и Булсатком с пазарни дялове на база брой абонати съответно по 27.2%, 26% и 8.4%, а на база приходи съответно по 21.1%, 17.6% и 10.3 на сто.
В сравнение с 2018-а лек ръст отбелязва БТК за сметка на А1 и Булсатком. Най-предпочитаният вид фиксиран достъп до интернет в България продължава да бъде достъпът чрез влакнесто-оптични мрежи (FTTH, FTTB и FTTN/C), чийто дял се увеличава до 64.1% дял за сметка на CATV достъпа, който е с 15.2%, предоставяния единствено от БТК xDSL достъп със 7% и LAN достъпа с 4.5 процента. Над половината (54.9%) от потребителите на фиксиран широколентов достъп ползват високоскоростен достъп със скорост на даунлоуд от международното пространство от 30 Mbps до 99.99 Mbps.
По отношение на мобилния достъп до интернет водещите участници на пазара са БТК, А1 и Теленор, като на база брой абонати А1 изравнява дела на
БТК от 34.1%, докато Теленор е с 31.8% пазарен дял. Броят на абонатите на мобилен достъп до интернет чрез LTE отбелязва ръст от 13.7% спрямо 2018-а, с което делът на тези абонати в общия брой абонати на мобилен достъп достига 61.8 на сто.
От КЗК отбелязват в анализа си, че повишаването на качеството и скоростта на предлагания  достъп до интернет и пренос на данни, наличието на различни технологии за предоставяне на достъп до интернет и на голям брой участници на пазара, показват наличие на конкуренция на пазара.
Според КЗК оценката за развитието на конкуренцията на пазарите на електронни съобщения, съдържаща се в проекта на годишен доклад на КРС за 2019 година, показва засилване на конкуренцията, което се очаква да доведе до насърчаване на инвестициите в сектора и да увеличи благосъстоянието на потребителите.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст