Пет години, след като “Роди се звезда” получи осем номинации за “Оскар”, Брадли Купър се завръща в надпреварата за награди с филма на Netflix “Маестрото” съобщава Yahoo Entertainment. Това е неговият втори проект като режисьор-звезда, както и втори филм, чието действие се развива в света на музиката. Този път актьорът играе реален американски композитор и диригент от еврейски произход, чиято шеметна кариера включва написването на музиката за “Уестсайдска история” и ръководенето с диригентска палка на Нюйоркската филхармония.
Става въпрос за Ленард Бърнстейн.
Netflix явно възлага големи надежди на шансовете на “Маестрото” за “Оскар”. Филмът имаше премиера на фестивала във Венеция през септември, последвана от участия на филмовия фестивал в Ню Йорк и AFI Fest. Предстои да бъде пуснат по кината с премиера, планирана за 22 ноември, като стрийминг премиерата е на 20 декември. Но “Маестрото” е съпътстван от спорове – защо му е било на Брадли Купър да използва носна протеза, като част от грима, за ролята на Бърнстейн? Този въпрос разпали отдавна тлеещия в Холивуд дебат за “еврейското лице” – терминът, използван за описване на неевреи, които се превъплъщават в еврейски персонажи, особено когато става дума за негативни стереотипи.
Ето какво трябва да знаете за спора преди премиерата на “Маестрото” по-късно тази есен.
Какво е “еврейско лице”?
Терминът датира от епохата на мюзикълите и водевилите, но практиката неевреи да носят скандализиращи костюми, за да унижават и обиждат евреите, се е появила още по-рано, в средновековните пиеси. Гротескно преоразмерените носове – често направени така, че да изглеждат дълги и изкривени, са били основна част от тези стереотипни образи. Водевилните изпълнители също така акцентирали върху някои характерни черти на европейците, за да подчертаят и осмеят другостта на евреите, точно както “черното лице” е било използвано за унижение на афроамериканците.
Когато водевилът изчезва и е заменен от холивудските студия, много от които са създадени и ръководени от еврейски мениджъри, нееврейските актьори продължават да се превъплъщават в еврейски роли. Спомнете си Чарлтън Хестън в ролята на Мойсей в “Десетте божи заповеди” от 1956 г., Мили Пъркинс в ролята на Ане Франк в “Дневникът на Ане Франк” от 1959 г. или напоследък Рейчъл Броснахан и Силиан Мърфи в сериала “Прекрасната госпожа Мейзъл” на Prime Video, както и Кристофър Нолан в драмата “Опенхаймер”.
През 2021 г. актрисата Сара Силвърман нарече това “дълга традиция” в епизод на своя подкаст, като конкретно цитира кастинга на Катрин Хан в планирания сериал на Showtime за легендарната еврейска комедийна актриса Джоан Ривърс. В крайна сметка обаче такъв сериал не бе сниман.
Кога започнаха скандалите около “Маестрото”?
Брадли Купър започна да снима “Маестрото” през май 2022 г., няколко месеца след коментарите на Силвърман. Netflix публикува няколко снимки от снимачната площадка, няколко дни след началото на снимките, а фалшивият нос на Купър беше белязан от няколко публикации. Но дискусията се засили сериозно, когато първият трейлър се появи, повече от година по-късно, през август и продължи в навечерието на световната премиера на филма във Венеция.
Сред критиците на Купър беше и британската актриса Трейси-Ан Оберман, която написа в Instagram: “Ако Брадли Купър не може да го направи само чрез силната си актьорска игра, тогава не го избирайте на кастинга, а вземете евреин актьор.” Както отбелязаха други коментатори в социалната мрежа X, известна преди като Twitter, Джейк Джиленхол, който е евреин, се е надявал да изиграе Бърнстейн в конкурентен проект. Той обаче пропаднал, след като станало ясно, че “Маестрото” навлиза във фаза на заснемане.
Интересно е, че Силвърман се появява в “Маестрото” като Шърли – сестрата на Бърнстейн, но не е обсъждала публично филма, поради продължаващата стачка на Гилдията на филмовите актьори. По същия начин и Купър не е взел отношение към скандала и не се е появявал на нито един филмов фестивал или пресконференция по време на стачката.
Какво казват еврейските организации и децата на Бърнстейн за филма?
След първоначалната вълна от спорове, последвала излизането на филма, трите пораснали деца на прочутия диригент – Джейми, Александър и Нина Бърнстейн, публикуваха изявление в подкрепа на режисьора и звездата. (Бърнстейн умира през 1990 г.) “Брадли Купър включваше трима ни на всяка стъпка от невероятното си пътуване, докато правеше своя филм за нашия баща”, се казва в изявлението и се добавя: “И е вярно, че Ленард Бърнстейн имаше хубав, голям нос.”
Появявявайки се на пресконференция след филмовия фестивал в Ню Йорк Джейми Бърнстейн потвърди похвалите си за Купър. “Чувствахме, че сме в необичайно добри ръце”, отбеляза тя, а по-късно добави: “След като му дадохме разрешение да направи филма … той можеше никога повече да не се консултира с нас. Но след това ние видяхме толкова много неща, които бяха в развитие – той ни пращаше снимки от телефона си и ни показваше монтаж на кадри. Да видим окончателния вариант, за нас беше изключително вълнуващо и същевременно направо сюрреалистично.”
Междувременно еврейски организации като “Лигата срещу поругаването” също защитиха Купър. “През цялата история, евреите често са били представяни в антисемитски филми и на пропагандни карикатури с големи, изкривени носове”, се казва в изявлението на Лигата. “Този филм, който е биографичен и е посветен на легендарния диригент Ленард Бърнстейн, не е такъв.”
Струва си да се отбележи, че религията на Бърнстейн играе само малка роля в “Маестрото”. В един от първите кадри разбираме, че вероятно младият композитор е щял да има по-добри възможности да развие кариерата си, ако бе променил фамилията си. По-късно той се появява с риза с еврейски букви, нещо, което е известно, че прави и в реалния живот. Филмът обръща повече внимание на неговата бисексуалност и усложненията, които тя предизвиква със съпругата му Фелисия Монтеалегре, изиграна от Кери Мълиган. Иначе казано, юдаизмът на Бърнстейн не е в центъра на вниманието. Освен фалшивия нос на Купър. Премиерата на “Маестрото” е на 22 ноември в кината и на 20 декември в Netflix.