Преди 30 години е извършена първата онлайн покупка

електронна търговия

На 11 август 1994 г. жителят на Филаделфия Фил Бранденбергер купува компактдиск с албума Ten Summoner’s Tales на Стинг от онлайн платформата Net Market за 12.48 долара (плюс доставката). За да плати, той използва кредитна карта, чиито данни са криптирани. Така започва историята на развитието на електронната търговия.

Смята се, че раждането на електронната търговия (e-commerce) е станало по-рано. Има няколко отправни точки.

По-специално, през 1979 г. британският предприемач Майкъл Олдрич изобретява телепазаруването чрез свързване на модифициран телевизор към компютър за обработка на транзакции чрез телефонна линия. През 1982 г. Boston Computer Exchange е основана като онлайн платформа за покупка и продажба на използвани компютри. През 1984 г. компанията стартира онлайн магазина Electronic Mall, който дава възможност да се избират и поръчват продукти от малко над сто различни продавачи с помощта на компютърен каталог.

Но едва през 90-те години на миналия век

когато интернет стана достъпен за по-широка аудитория и проблемът със сигурността на плащанията беше решен, започна ерата на онлайн търговията.

Амазон

През 1994 г. Amazon е основана в гараж

Първоначално замислен като онлайн книжарница, с течение на времето се превърна в глобален гигант за електронна търговия. През 1995 г. започва да работи неговият основен конкурент, онлайн търговецът eBay. През 1998 г. се появи най-голямата сега електронна разплащателна система PayPal. Година по-късно се появява китайският интернет гигант Alibaba. До 1999 г. обемът на световната онлайн търговия вече е достигнал 150 милиарда долара.

Интернет бумът беше прекъснат от срива на dot-com

През втората половина на 90-те години на миналия век индексът на високотехнологичните акции на NASDAQ нараства с рекордни темпове, ноо през 2000-2002 г. се срива със 75 процента. В резултат стотици интернет компании и ИТ проекти фалираха.

конкуренция пари ръце сделки конфискуване продажба износ цие дълг

Растежът се възобновява до средата на 2000-та година

През 2005 г. броят на интернет потребителите в света достигна милиарда. През същата година в Съединените щати се проведе първият Cyber ​​​​Monday, който бързо се превърна в глобално събитие в индустрията за онлайн пазаруване.

През 2012 г. глобалният пазар за онлайн търговия за първи път надхвърли 1 трилион долара

До 2023 г. той ще се увеличи пет пъти. Ръстът на онлайн продажбите е значително повлиян от разпространението на смартфони, чрез които сега се извършват повечето покупки. В допълнение, развитието на индустрията беше стимулирано от пандемията от COVID-19, която ускори прехода на компании и потребители онлайн.

пари домакинства депозити дивидент преки чуждестранни инвестиции елана агрокредит продажбите приходи, Юрий Гагарин прогнози ръст продажби придобивания оборот бфб проекти Мак АД възнаграждения Елана слънчо смарт органик Емка печалба

До 2027 г. пазарът на онлайн търговия на дребно се очаква да достигне 8 трилиона долара

което представлява почти една четвърт от всички продажби на дребно в световен мащаб.

През 2021 г. Китай изпревари Съединените щати и стана най-големият пазар за електронна търговия в света. Към 2023 г. близо половината (47%) от всички продажби на дребно в страната се извършват онлайн. А общият обем на приходите азиатската страна е 1.25 млрд. долара. В САЩ приходите са били 1.07 млрд. долара.

Не е изненадващо, че по-голямата част от първите десет най-големи компании за електронна търговия са от тези две страни. Amazon заема първо място с огромна разлика. Нейният основател Джеф Безос е сред топ милиардерите на Forbes (на трето място през 2024 г.).

В момента повече от половината от първите 10 пазара за растеж на електронната търговия са в Азия

Експертите смятат Азиатско-тихоокеанския регион за най-обещаващ за по-нататъшно развитие на индустрията. Те също така съветват да се обърне внимание на страните от Югоизточна Азия, преди всичко Индонезия, Тайланд, Виетнам, Малайзия, Филипините и Сингапур.

куриери-доставки-електронна търговия

Общият брой на уебсайтовете за електронна търговия, според някои оценки, вече наближава 28 милиона.

Броят на интернет потребителите, които купуват нещо онлайн, ще достигне 2.7 милиарда души до 2024 г. – почти една трета от населението на света. Общият брой на хората, пазаруващи онлайн, в Китай е 915.1 милиона и 270,1 милиона в САЩ.

Електроника, храна и мода са най-популярните за купуване стоки онлайн.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да бъдат наложени по-строги правила за използването на електрически тротинетки?

Подкаст