В разгара на летния сезон по магистрала „Тракия“ отново движението е свръхнатоварено и за поредна година се заговори, че е необходима трета лента. В последните десет дни станаха няколко тежки катастрофи, заради което движението бе спряно и ядосани шофьори бяха блокирани на километрични опашки. Същото се случваше и заради ремонти.
Обичайният съвет е, че спокойното пътуване е възможно, ако тръгнем рано сутринта или късно вечер, но пък това не винаги е възможно. Този вариант също е условен, защото няма гаранция, че джигитите, които изпреварват и по двете ленти, колоните с тирове или неразсънилите се още шофьори, решили да карат с 40-50 километра, не са направили същото.
През юни председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ )АПИ) – инж. Йордан Вълчев, неслучайно обеща в интервю за БНР, че
това лято не се предвиждат големи ремонти по магистрала “Тракия”.
Той се зарече, че всички ремонти ще са локални и ще се извършват в дните от седмицата, когато движението не е натоварено.
Това обаче не се случи. Пикът на задръстванията по аутобана заради ремонти беше миналата седмица – на 5 август. Колона от няколко километра се беше образувала на около 254-257 км в посока София, а причината бе, че
в този участък тежки машини фрезоваха асфалта,
а още по-тежки бяха строени наоколо в пълна бойна готовност.
Нелогично е в пика на туристическия сезон да се правят подобни ремонти. При добра организация това би трябвало да се случва преди или след свръхзасиления трафик на магистралите през юли и авугст.
На следващия ден – 6 август, от 10:30 ч. до 18:00 ч. заради подмяна на стълбове на електропровод движението бе ограничено в района на Каспичан при 366-ти км.
А на 7 август – в същия часови интервал – трафикът временно бе спрян и при 363-ти км на АМ „Хемус“, и при 135-ти км на път I-2 Русе – Шумен – Варна. Пак заради ремонти…
В същото време,
всеки ден продължаваме да чуваме по новините
ужасяващи новини от родните пътища.
На 4 август се образува километрично задръстване, след като три коли се удариха на 41 километър в посока София.
На 5 август пък затвориха аутобана в посока София, след като в района на пътен възел Карнобат автомобил самокатастрофира, преминавайки през разделителната мантинела. Имаше един загинал пътник от автомобила – 19-годишно момиче от Бургас. При инцидента пострадаха водачът и двете му спътнички.
На следващия ден отново затвориха “Тракия” заради тежка катастрофа на изхода от Бургас, при която загина един човек. Причината за катастрофата бе застигане и блъскане на автомобил от микробус поради неспазване на дистанция. Загина жена на 62 години, която пътуваше в колата.
Разбира се,
трагедиите по пътищата не се дължат само на АПИ,
но и абсолютно безотговорното поведение на част от участниците в движението, които вероятно се смятат за безсмъртни. Да не забравяме и че не малка част от водачите са очевидно невежи и да се чуди човек кой им е дал книжка. Някои от тях дори изпреварват без мигач и не са чували за дистанция. Лошата инфраструктура обаче в никакъв случай не е за подценяване.
В същото време АПИ си има и други грижи. Миналия петък бе съобщено, че
агенцията е започнала преговори за сключване на спогодби с пътни фирми
и спиране на “висящи” съдебни дела, по които държавата рискува да плати огромни суми за лихви. Фирмите чакат повече от две години парите си заради решение на парламента да се провери дали са извършвали поддържане, за каквото са договорите, или
под прикритието на кърпене на дупки са правили основни ремонти.
Регионалният министър Виолета Коритарова обяви, че забавянето на парите излиза златно на бюджета заради лихвите. Неразплатените суми по тези прекратени договори възлиза на 237.7 млн. лева.
Административните неуредици и дългогодишната порочна практика „ремонт на ремонта“, която бе въведена по време на управлението на ГЕРБ, си казва думата и хаосът по пътищата е пълен.
Какво да кажем пък за пътувамето от София до Варна? Ненужно дълго и тежко. Дори 125-километровото шосе от Бургас до Варна е тежко и със сигурност не насърчава туризма. Пък и да не забравяме, че освен туризъм,
има и бизнес, който се нуждае от поддържани пътища,
както и хора, които живеят в тези райони и на които също им се налага да ходят от едно населено място в друго.
Вярно е, по време на активния отпускарски сезон в цяла Европа има километрични задръствания. Дали обаче те се дължат на скапани строителни работи и немарлива поддръжка? Ха дано, ма надали…
И после – защо българите тичали към гръцките и турските курорти….