България ще има ли полза от връщането на транзитната такса за пренос на руски газ?

България

Съпредседателят на “Продължаваме промяната” Асен Василев обяви в телевизионно интервю в петък (10 януари), че ще предложи България отново да започне да събира пари за пренос на руски газ през страната. Неговият аргумент е, че по време на заключителните преговори за влизане в Шенген решението за събиране на транзитните такси беше анулирано заради заплахата на Австрия, че ще видим свободно пътуване през крив макарон. С влизането на България в свободното пространство обаче рекетът на Виена вече не е пречка, възстановяването на транзитните такси ще осигуряват на бюджета ни по 3 милиарда лева годишно.

Газопроводът „Турски поток“ бе изграден по времето на ГЕРБ, изключително бързо, за сметка на държавния оператор „Булгартрансгаз“ и в нарушение на европейските директиви, защото пренася само руски газ. Газопроводът, който обслужва почти изцяло интересите на Русия и на “Газпром”, струва на българската държавата 2.15 млрд. лева.

В началото на октомври 2023 г.

България въведе такса от 20 лв. на мегаватчас за транзит на руски газ по “Турски поток”.

Впоследствие бе решено тази тарифа да се заплаща от ползвателите на мрежата, т.е. от руския държавен гигант “Газпром”. Потребителите на синьото гориво обаче – Унгария, Сърбия и Австрия, се противопоставиха на таксата и заплашиха със съд, а Австрия и Унгария – и с вето за Шенген, защото таксата щяла да вдигне крайната цена на газа. Тоест – “Газпром” ще плати на България исканите милиарди, а после ще избие загубите си от Будапеща, Белград и Виена.

Само два месеца по-късно – в началото на декември 2023 г., 

„Продължаваме промяната – Демократична България“ и ГЕРБ се отказаха таксата,

защото прецениха, че тя наистина ще ни спъне за Шенген. Вместо това те решиха да изчакаме Брюксел да предложи общоевропейски механизъм за транзита на руски газ.

От началото на тази година Русия спря транзита на газ през Украйна, защото Киев категорично отказа да поднови 5-годишния договор. Това означава, че

„Турски поток“ на практика остава единствения тръбопровод,

по които тече руски газ към Европа.

Унгария, която получава по-голямата част от необходимите й количества от „Турски поток“, прави всичко възможно това да продължи. В същото време Брюксел все още не е предложил общоевропейски механизъм за транзита, но стратегията му е руският газ да спре окончателно до 2027 година.

Това означава, че България няма извлече кой знае колко ползи от възстановяването на платения транзит. Освен това, че тези пари са необходими единствено на „Булгартрансгаз“, защото

държавното ни дружество още дълго ще се изплаща инвестицията в газопровода,

от която не видяхме никаква полза.

Сега Асен Василев планира среща с партньорите с партията му  от “Демократична България”, за да решат дали заедно да внесат предложението още при обсъжданията за удължаването на миналогодишния бюджет.

Ако тази мярка бъде приета, което е доста съмнително, едва ли ще даде кой знае какъв резултат. Съмнително е доколко въвеждането на таксата за транзит няма да противоречи на основните принципи на ЕС, а да не забравяме и миналия декември, когато САЩ предоставиха на Унгария изключение от санкциите срещу “Газпромбанк“, за да може Будапеща да продължи да плаща за доставките на природния газ. Още повече, че въвеждането на такава тарифа би довело до ответна мярка, тоест засегнатите страни да въведат подобна такса за стоките, които преминават през тяхна територия от или към България.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст