„От днес започва разглеждането в парламента на законите за държавния бюджет, на НЗОК и на общественото осигуряване. Изключително важна седмица, която поражда възможности за всякакви политически спекулации, твърдения и атаки към мнозинството и кабинета.“ Това заяви в началото на правителственото заседание премиерът Росен Желязков по повод твърдения, отправени към правителството от съпредседателя на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков и депутата Андрей Цеков за корупционни надценки в процедурата за автомагистрала Русе-Велико Търново.
Желязков подчерта, че автомагистралата е проект от национално значение със значимост отвъд границите на Република България. „Това е вертикален коридор и ние трябва много внимателно, не само заради достойнството на този кабинет, да посочим всички проблеми, свързани с него и да разсеем всякакви форми на манипулации“, каза той.
Регионалният министър Иван Иванов увери, че целият процес на строителството на този участък ще бъде абсолютно прозрачен. Той открои няколко важни факта за строителството на обекта. „Това е един от най-сложните за строителство участъци в тази част на България – Дунавската равнина. На всички е ясно, че в Дунавската равнина са предимно льосови почви и изключително сложен терен“, отбеляза Иванов.
Министърът обясни, че предстои да бъдат изградени три тунела с обща дължина от два километра, няколко моста с височина на стълбовете над 30 метра, общо девет километра виадукти, заложено е строителството на подлези и надлези, подпорни и укрепителни стени, дълбоки изкопи и високи насипи, заложени са няколко пътни възела, които да осигурят директни връзки по най-натоварените направления. Участъкът е наситен с много съоръжения, чието строителство е изключително скъпо, изтъкна той.
Иванов съобщи, че обявената вчера от Агенция „Пътна инфраструктура“ процедура за избор на изпълнител е подготвена от няколко екипа назад. „Това не е работа в частност на този кабинет или на това ръководство на МРРБ“, коментира той. И допълни, че за времето на забавянето от четири години цените са се повишили. По думите му, именно Цеков като министър, както и тогавашният премиер Николай Денков били направили първи копки на другите два участъка от този обект, при същите условия като при този лот. Министърът отбеляза, че е била проявена пълна колегиалност при встъпването в длъжност на новото правителство, като настоящото ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“ не е било сменено, въпреки, че е назначено от ПП.
Желязков призова Петков и Цеков още днес да представят т.нар. от тях факти, с които твърдят, че разполагат, на прокуратурата. „В противен случай, сказките от тази сутрин, са форма на политическа дезинформация и манипулация, която цели единствено оправдаване на поведението на опозицията в лицето на ПП-ДБ, спрямо гласуването на държавния бюджет“, заключи Росен Желязков.
По-рано днес от ПП сигнализираха за корупционна схема в обществената поръчка, обявена от АПИ за изграждане на участък от автомагистрала между Бяла и Велико Търново. Депутатът Андрей Цеков заяви, че става въпрос за скандална схема, свързана с кабинета „Желязков“.
Според него обществената поръчка, обявена във вторник, предвижда изграждане на 60 километра от магистралата на прогнозна стойност близо 3 млрд. лева, което означава разход от 50 млн. лева на километър. Той припомни, че в края на 2022 година е бил сключен договор за първия участък от същата магистрала – 76 километра на стойност 1.5 млрд. лева.
Цеков посочи, че според данни на НСИ инфлацията при пътното строителство не надхвърля 30%, което означава, че реалистичната цена за новия участък би трябвало да бъде около 25-26 млн. лева на километър, а не 50 млн. лева. Според него това означава, че в поръчката е заложена „корупционна надбавка“ от 24 млн. лева на километър. ПП предупредиха, че тези средства ще бъдат изразходвани непрозрачно.