Колко полезно е цвеклото за здравето?

Колко полезно е цвеклото за здравето?

Цвеклото дължи наситените си цветове – рубиненочервено, тъмнолилаво и яркозлатисто на мощни антиоксиданти.

Но това, което наистина отличава тези кореноплодни зеленчуци, е високото им съдържание на нитрати – съединение, което може да помогне за регулиране на кръвното налягане и подобряване на физическата издръжливост.

Може да помогне за понижаване на кръвното налягане

Съдържа едни от най-високите количества нитрати сред всички зеленчуци. Те се абсорбират в кръвта и постепенно се превръщат в азотен оксид – мощна молекула, която отпуска и разширява кръвоносните съдове, обяснява Гари Милър, ръководител на катедрата по здраве и спортни науки в Wake Forest University.

При един анализ изследователите установили, че сокът от цвекло – напитка, приготвена чрез изстискване понижил кръвното налягане с около 5 пункта при хора с хипертония в сравнение с плацебо.

Възрастните хора и хората с диабет, затлъстяване или сърдечно-съдови заболявания обикновено извличат по-голяма полза от хранителните нитрати, казва д-р Милър, тъй като организмът им естествено произвежда по-малко азотен оксид.

Нитратите понякога имат лоша репутация, тъй като се добавят към хот-дог и други преработени меса и могат да се превърнат в потенциално канцерогенни съединения. Но тези в зеленчуците действат по различен начин, казва г-жа Дьофлър, вероятно заради витамините и други защитни растителни съединения, които ги съпътстват.

Може да подобри тренировките ви

Освен че понижава кръвното налягане, азотният оксид подобрява кръвообращението и доставянето на кислород до работещите мускули, казва Андрю Когън, физиолог по физическо натоварване в Indiana University.

При анализ на 23 проучвания изследователите установили, че сокът подобрява издръжливостта по време на аеробни упражнения и кара тренировката да се усеща по-лесна.

Друг метаанализ, проведен от д-р Когън, показал, че сокът помага на мускулите да генерират средно 5% повече мощност. Това има значение както за спортните постижения, така и за ежедневни дейности като изкачването на стълби.

Но „колкото по-добре трениран сте, толкова по-малка е вероятността да усетите полза“, казва той, тъй като естественото производство на азотен оксид при здравия човек вече е достатъчно високо.

Ако ядете цвекло или пиете сок преди тренировка, направете го поне два часа по-рано, съветва д-р Когън. Това дава на организма време да превърне нитратите в азотен оксид.

Подпомага здравето на мозъка

Първоначалните данни сочат, че то подобрява кръвообращението в мозъка.

При малко образно изследване д-р Милър установил, че възрастни хора, които в продължение на около 24 часа консумирали храна с високо съдържание на нитрати имали по-добър кръвоток в определени области на мозъка в сравнение с периодите, когато приемали храна с ниско съдържание на нитрати.

Цвеклото е богато и на фолат, който е важен за развитието на мозъка и гръбначния мозък на плода. При възрастните той помага да се предотврати натрупването на хомоцистеин – химично съединение, чиито високи нива са свързвани с повишен риск от влошаване на когнитивните функции.

Много зърнени закуски са обогатени с фолиева киселина, но цвеклото е отличен естествен източник, казва Катрин Шампан, директор на лабораторията по хранителна епидемиология в Louisiana State University.

Съдържа също бетаин и беталаини – антиоксиданти, които могат да помогнат за намаляване на възпалението и клетъчното увреждане.

Кой е най-здравословният начин да го ядем?

Макар то да е необичайно сладко за зеленчук, то съдържа прилично количество фибри, които помагат да се забави усвояването на захарите.

Цялото цвекло обикновено е по-здравословен избор от сока от цвекло, казва г-жа Дьофлър, тъй като при изстискването се премахват фибрите.

Консервираното и маринованото също може да бъде добър вариант, добавя тя, тъй като нитратите обикновено се запазват при обработката.

При варене част от нитратите могат да преминат във водата, казва д-р Шампан. Затова вместо да я изхвърляте, можете да я използвате например в смути.

Също така не го варете прекалено дълго, допълва г-жа Дьофлър, тъй като продължителното нагряване може да разгради част от антиоксидантите.

Леко печене, готвене на пара или настъргване на сурово в салата може да помогне за запазването на по-голяма част от полезните му съединения.

Четете още: Пиенето на вода по време на хранене може всъщност да не ви помага да се чувствате по-сити

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Смятате ли, че по-високите цени на винетките са обосновани?

Подкаст