Г-н Ченг, компанията, която управлявате, спечели първия си търг и сключи договор за доставката на 110 нови автобуса за градския транспорт в нашата столица София. Бихте ли разказали повече за компанията?
– "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd) е една от най-старите компании в Китай. Повече от 40 години ние се занимаваме с производство на автобуси. През всичкото това време се стремим да бъдем най-добрите. За миналата година продажбите ни стигнаха 67 хил. автобуса. За тази очакваме това число да се увеличи значително. Много важно е да отбележа, че автобусите, които се движат благодарение на алтернативни енергийни източници, представляват много голяма част от тези продажби. Целта ни е този дял да се увеличава постоянно.
В компанията работят над 30 хил. души. От над десет години разработваме различни пазари и голямата ни цел е да разширяваме присъствието си на все повече и повече места. Разбира се, европейският пазар е изключително важен за нас. В момента вече присъстваме в над десет европейски страни. Много добри са резултатите ни във Великобритания, във Франция и Чехия, в Румъния и в още няколко страни в Източна и Централна Европа. Показваме много добро качество, а основната ни цел е да предоставим на нашите клиенти много добро следпродажбено и сервизно обслужване. Мога убедено да кажа, че това вече е постигнато, и отзивите от клиентите ни са много добри. Това, разбира се, не означава, че спираме дотук. Точно обратното. Надяваме се в бъдеще още да усъвършенстваме тази услуга за европейския пазар.
Колко са сертифицираните модели, които предлагате за Европа? Европейските потребители са доста консервативни и изискванията им са високи.
– В момента имаме десет модела на автобуси – от 9 до 13 места, които са изцяло сертифицирани за Европа. Те са с двигатели Евро 6 и за тях съответните сертификационни организации на Стария континент са ни издали типови одобрения.
Доколко малък пазар като българския е важен за най-големия производител на автобуси в света, каквато е фирмата Ви?
– Българският пазар, в сравнение с нашия, действително е много малък. Това обаче не го прави безинтересен. Точно обратното. За нас той е изключително важен, тъй като отчитаме факта, че България, освен че е член на Европейския съюз, има и много добро географско положение. На практика тя може да стане нашата врата към Европа. Желанието ни е да продължаваме да участваме в конкурсите, които организират вашите транспортни фирми, а стремежът ни е трайно да навлизаме на българския пазар. Важно е да подчертая, че в България ние имаме много надежден партньор – в лицето на "Литекс моторс". От него очакваме той да ни подпомага при бъдещи продажби. Отчитаме факта, че страната ви е изключително подходящо място, от което можем да развиваме пазарите си в Европа.
Говори се за плановете да изграждате свой завод в България. Доколко напреднал е този проект?
– Това е доста сериозно намерение и е стратегическо за нас. В момента "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" е открил 15 такива завода във всички краища на света. На различните места работим под различна форма на сътрудничество. Някъде само сглобяваме нашите автобуси, но някъде сме създали и цялостно производство. Както вече споменах, европейският пазар е много важен за нас. И както показва опитът ни в страните, където имаме изнесено производство, преимуществата от това са безспорни. Така че ние сме абсолютно наясно, че изграждането на такъв завод на територията на Европа е много важна цел за нас. Смятам, че насочването ни към реализацията на нашето производство в България е добре обмислен и перспективен проект.
Каква инвестиция предвиждате?
– Отново искам да подчертая, че България е едно от местата, в които се надяваме да направим такъв завод, но все още не мога да обявя решението ни за окончателно. Интересът ни към вашата страна освен географски е основан и на това, че в България вече имаме надежден партньор , който има своя история в автомобилостроенето. Той е и с доказан опит в създаването на такова производство. Така че е съвсем резонно интересът към страната да бъде определен като доста сериозен. Нека не забравяме,че всички продукти, които предлагаме на европейския пазар, са сертифицирани по всички европейски изисквания. Освен това голяма част от частите, които използваме, на практика идват от Европа. Така че и от тази гледна точка България е едно много добро място за изграждането на такъв завод – частите, които ползваме, ще пристигат директно там много по-бързо и лесно. Що се отнася до размера на инвестицията, той ще зависи от това каква договореност ще постигнем с българския си партньор. И най-важното – на колко голям пазар ще можем да разчитаме. Така че на този етап все още не мога да назова конкретни параметри за размера на инвестицията (бел.ред. – според запознати с хода на сделката става дума за 20-30 млн. евро).
Да разбираме ли, че проектът Ви предвижда предприятието да не бъде само с участието на китайската фирма, а да бъде реализиран чрез партньорство с българската компания?
– Нашето решение е такова. Ние сме наясно, че трябва да разчитаме на компания, която има възможностите и знанията за пазара в Европа. Освен това партньорът ни трябва да познава обстановката, за да е ефективна такава инвестиция. Това би било огромна помощ за нас. Надеждата ни е, че такъв проект би допринесъл и за развитието на индустрията в региона, тъй като много от частите, които ще ползваме, могат да се доставят от български и европейски производители. Отчитаме, че създаването на такова производство би дало много сериозен икономически ефект както за самите нас, така и за вашата страна.
Кога можем да очакваме окончателното Ви решение?
– Това е стратегическо решение, тъй като европейският пазар е изключителен приоритет за нас. На този етап ние отчитаме сериозен интерес към нашите автобуси от страни в Европа, което обосновава и намеренията ни за такава инвестиция. Най-важното за нас е клиентите ни да са доволни от това, което им предлагаме. Даваме си ясна сметка, че реализацията на един такъв проект ще ни предостави доста по-сериозен достъп до европейския пазар и ние ще можем наистина да предоставим най-доброто обслужване и най-добрите продукти.
Какви предимства би Ви дал един завод в Европа?
– Вече споменах, че ние вече имаме 15 завода в целия свят и сме наясно с преимуществата, които изграждането на такова производство в Европа би ни донесло. Въпреки че живеем в условията на глобализация, тя също предполага и определена локализация. Чрез този проект ще можем да съкратим максимално сроковете за доставка и клиентите ще имат възможност много по-бързо да си получават продукцията. Освен това ще имаме много по-добра възможност за реакция по отношение на следпродажбения сервиз, което за нас е изключително важно. Трябва да подчертая, че една от основните цели на "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" е да предоставяме най-добрия следпродажбен сервиз. Искам да добавя и друго: аз съм посещавал вече два пъти България и съм наясно какви са възможностите, които има вашата страна.
Искам да споделя, че имаме сериозно намерение да навлезем и на пазара на електрически автобуси. И тъй като България е една много красива страна – с изключителна природа, смятам, че тя трябва да бъде опазена. Така че електрическите автобуси биха били едно много добро решение в тази посока. А ние разполагаме с една от най-добрите технологии в света в тази сфера. Все пак ние сме най-голямата компания в света, която произвежда автобуси, задвижвани от алтернативни енергийни източници.
Вече сме произвели над 35 хил. такива автобуса, които се движат в различни страни по света. От тях само електрическите са 16 хиляди. В момента анализите ни показват, че ефектът, който има от въвеждането им в градския транспорт върху околната среда, е такъв, какъвто дава гора от 2 хил. хектара. Поставили сме си за цел да участваме в международни мероприятия за опазване на околната среда. Според нас това е бъдещето и сме убедени, че в най-близко време този тип транспортни проекти ще започнат да се реализират все повече и повече в целия свят. Ние искаме да бъдем част от това и се надяваме, че и България ще стане част от тази промяна.
Със сигурност това е бъдещето на градския транспорт, но като че ли все още няма достатъчно убедителни доказателства, че предлаганите досега продукти от този тип, освен че са безспорно екологични са икономически изгодни?
– Точно по тази причина ние полагаме огромни усилия и влагаме много сериозни средства в развойната си дейност. През миналата година инвестирахме 4% от оборота си в нея.(бел.ред – за миналата година той е 6.5 млрд. евро).От всички автобусни компании в Китай ние сме най-големият инвеститор в такава дейност. Това обяснява и успехите, които имаме в развитието на най-новите технологии. Отдавна сме стигнали до извода, че ако не отделяме такива средства за развитие – което предполага и инвестиция в хора, компанията ни едва ли би имала бъдещето, което искаме. В момента при нас работят над 2 хил. инженери, които са на най-високо професионално ниво. Между тях има над 400 чуждестранни специалисти, които сме привлекли, и те са изцяло заети с тази дейност.
И накрая – кажете как новите автобуси, които очакваме да пристигнат в София, ще променят живота на столичани на първо място?
– Сделката, която сключихме със "Столичен автотранспорт" е много важна за нас, тъй като чрез нея ние за първи път влизаме в България. Положихме много усилия, за да направим едни от най-добрите автобуси (може би дори в света), за да можем да ги предоставим на вашата столица. Като се започне от детайлите, мине се през производството на автобусите и се стигне до множество тестове – всичко бе многократно проверено, и така се стигна до твърдата ни убеденост, че предоставяме наистина най-добрата услуга на софийската автотранспортна компания. Освен това автобусите, които получавате, са с гаранция за четири години и за 300 хил. километра. През това време, а и през следгаранционния период ние декларираме, че сервизното обслужване ще бъде на световно ниво. Включително и през първата година на всеки три месеца предлагаме безплатна услуга, която включва всички технически прегледи. Като се има предвид, че това са автобуси от най-ново поколение, наистина софиянци сами ще се убедят в техните преимущества. Вашата столица е един много, много красив град, който заслужава и много красив градски транспорт.
Кога да очакваме тяхното пристигане?
– Според договора ни те трябва да бъдат доставени в София до 8 август, но мисля, че благодарение на нашите усилия това ще стане преди края на юли.