Европейският съюз реши, че след като Съединените щати са неговият най-голям съюзник във външната политика, това се отнася и за икономиката и търговията. Брюксел е бесен заради новия американски закон за т.нар. зелени субсидии, благодарение на който САЩ ще се превърнат в световен лидер в производството на електрически превозни средства за сметка на европейската индустрия.
Странно е, че европейските институции трудно проумяват, че САЩ са партньор, но гледат първо собствените си интереси, а след това всичко останало. Ако не беше така, една ли щяха да са световен лидер в каквото и да било. Затова сега, след като си отвори очите, Европа трябва да вземе пример от презокеанския си съюзник и да започне да мисли първо за европейците, вместо да твърди, че никога не би постъпила като американците, защото "протекционистките закони са нещо много лошо".
Конфликтът е заради знаковия план за действие в областта на климата на президента Джо Байдън – Законът за намаляване на инфлацията. Той е огромен законодателен акт, който акцентира върху климата и социалните разходи и
осигурява над 430 милиарда долара инвестиции.
От тази сума 370 милиарда долара ще отидат за намаляване на емисиите на парникови газове с 40% до 2030 година. Някои от инвестициите са под формата на данъчни облекчения за компании, които инвестират в чиста енергия, но има и значителни субсидии за електрически превозни средства, батерии и проекти за възобновяема енергия, но ако са произведени в Съединените щати. Предвижда се и субсидия от 7500 долара за домакинствата, които купуват електрически превозни средства, произведени в САЩ. Както и субсидия, която дава предимства на производителите на вятърни турбини и слънчеви панели, които използват американска стомана.
Всичко това разтревожи европейските страни, които ще бъдат абсолютно неконкурентоспособни на огромния и богат американски пазар. Европейските политици видяха тези субсидии като "дискриминационни" и „изключително протекционистки, в ущърб на европейския износ". Не случайно в началото на ноември еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон заплаши, че ще постави въпроса пред Световната търговска организация и ще предприеме ответни мерки,
ако законът не бъде отменен или поне променен.
В същото време американският зелен закон предизвика вълна от недоволство в европейската производствена сила Германия, която се страхува за своята автомобилна индустрия. Канцлерът Олаф Шолц предупреди по-рано този месец, че плановете на САЩ за опазване на климата, които ще защитят местните компании от чуждестранна конкуренция, могат да предизвикат „глобална тарифна война“.
Докато ЕС и САЩ спорят, в понеделник, 28 ноември, Европейската асоциация на автомобилните производители съобщи, че от началото на годината близо 20% от всички нови автомобили, продадени в Китай, са изцяло електрически. Това означава, че азиатската страна продължава да трупа преднина пред пазарите в Европа и САЩ по отношение на електрификацията.
Продажбите на нови електрически коли в Китай са се увеличили с 89.4% до 2.9 млн. броя в периода януари-септември, което се дължи до голяма степен на правителствените стимули, които трябва да насърчат производството заради ограниченията, свързани с пандемията.
Асоциацията също така посочва, че
в блока липсват точно… 6.8 милиона зарядни станции,
които трябва да бъдат изградени до 2030 година. И то само поради една причина – 55-процентното намаляване на въглеродните емисии от леките автомобили да стане възможно. Ако няма къде да зареждаме електромобилите си, защо ли трябва някой да ги произвежда, а Европейската комисия да ни принуждава да ги купуваме?
Така че, вместо да се чуди защо САЩ и Китай подпомагат производителите си и се съобразяват с тях, а не с европейските, държавите членки на ЕС да седнат и да преосмислят приоритетите си.