Правилникът за прилагане на новия Закон за обществените поръчки, който предстои да бъде приет от правителството, ще намали значително обхвата на упражнявания от Агенцията по обществените поръчки (АОП) предварителен контрол на процедурите. Така много търгове ще се проведат дори и да са незаконосъобразни, твърди националното сдружение на експертите в тази сфера (НСЕОП). Според него Европейската комисия ни е препоръчала да заложим на превенцията, тъй като тя в най-голяма степен спомага за недопускането на грешки и нарушения и за увеличаване на броя на законосъобразно организираните конкурси. Ето защо се настоява за разширяването и по-нататъшното развитие на предварителния контрол, осъществяван от АОП.
Нелепото е, че всички тези препоръки са взети предвид в Закона за обществените поръчки, но с разписаните текстове в правилника за прилагането на норматива няма да бъдат спазени. Дори напротив, вместо увеличаване на контрола ще се извършват проверки на по-малко процедури, отколкото при действащите досега правила. В правилника за прилагане на ЗОП например е указано, че чрез системата за случаен избор всеки работен ден се избира най-малко една процедура за контрол. Което означава, че при 250 работни дни в една календарна година е напълно възможно агенцията да провери само 250 процедури. За сравнение, при осъществявания досега предварителен контрол върху обществени поръчки, финансирани частично или изцяло със средства от европейските фондове, за 2013-а са проверени 1655 преписки, а за 2014-а – 1225 преписки. Тоест много е вероятно занапред контролът да бъде ограничен.
Наред с това поставените прагове за стойността на поръчките, които подлежат на предварителни проверки, ще позволят още куп процедури да минат "между капките". С други думи – всички поръчки за строителство под 5 000 000 лв. и за доставки и услуги – под 500 хил. лева. В годишния доклад за дейността на агенцията за 2014-а е отбелязано, че от 1527 открити процедури чрез договаряне без обявление, 389 не са подлежали на контрол, тъй като са били на по-висока стойност от 264 000 лв. за строителство и 66 000 лв. за доставки и услуги. Но новите разпоредби неминуемо ще извадят от схемата много повече търгове, при все че при средно 47% от проверяваните процедури е установена незаконосъобразност.
Експертите по обществените поръчки са открили и друга притеснителна разпоредба в правилника. При осъществяването на контрола чрез случаен избор са поставени срокове, в които АОП трябва да изготви своите становища за законосъобразност – 14 дни за първия етап на проверката и 10 дни за втория етап. За останалите видове предварителен контрол обаче няма никаква времева рамка за издаване на становищата за законосъобразност. На практика забавянето може да е с повече от месец и никой никого няма да има право да вини. В същото време повечето процедури по договаряне без предварително обявление и за изменението на договори са свързани с необходимостта от неотложно и спешно възлагане. И ако законосъобразността им не е безспорно доказана при извършването на контрола, е необходимо задължително да бъде уведомена Агенцията за държавна финансова инспекция. Което, според хората от НСЕОП, ще доведе до необосновано забавяне на конкурсите. "В тази връзка смятаме, че в правилника за прилагане на ЗОП задължително трябва да се поставят минимални срокове за всички осъществявани видове външен предварителен контрол, за да може същият да бъде ефективен и полезен", пише в изпратеното до Министерския съвет официално становище.
От сдружението изтъкват и че правилникът е пълен с вътрешни препратки към грешни разпоредби и с явни фактически грешки. Но дали те ще бъдат поправени, или отново публичните разходи ще се правят по спорни и неясни правила, ще разберем идната седмица, когато се очаква министрите да разгледат документа.