78-ият филмов фестивал в Кан се открива на 13 май с 22 конкурсни филма

Престижната награда "Златна палма" Кан

78-ият филмов фестивал в Кан се открива на 13 май. Обширната му програма (само в основната конкурсна програма има 22 филма) макар и да изглежда претоварена, обещава открития и изненади.

Всеки нов фестивал на Лазурния бряг е съпроводен с голямо вълнение и очаквания, които често се оказват твърде високи. В продължение на много години, дори десетилетия, формулата на най-големия филмов фестивал в света включваше така наречения Кански ареопаг – задължителното присъствие в програмата на имената на режисьори, превърнали се в класика още приживе. Днес почти всички от тях са или починали, или са остарели и са изгубили във форма. Те бяха заменени от ново поколение автори.

Първата битка срещу „канската номенклатура“ бе дадена в края на ХХ век.

През 1999 г. журито, председателствано от Дейвид Кроненберг, игнорира почти всички филми на култови режисьори и присъжда „Златната палма“ на „Розета“ на младите белгийски режисьори Жан-Пиер и Люк Дарден. По-късно те откъснаха още една палмова клонка и самите те станаха редовни посетители на Кроазет. Тази година новият филм на братята – „Млади майки“, отново е в конкурса, но малцина прогнозират, че ще се превърне във фаворит. В течение на четвърт век „етичният реализъм“ на Дарден забележимо намаля и стана подчинен на политически коректния дневен ред.

dardenne 2014

От останалите режисьори в състезанието, този с най-големи постижения беше 

иранецът Джафар Панахи.

Малко се знае за новия му филм „Проста злополука“, но артистичният авторитет на Панахи е голям и се допълва от политически интриги. Филмът е заснет в Иран при условия на строга цензура и ограничения върху професионалната дейност, на които Панахи е подложен от много години.

Един от признаците за еволюцията на филмовия фестивал в Кан през XXI век е 

все по-значимото присъствие на жени режисьори

Те вече са печелили състезанието повече от веднъж. Една от тях, французойката Джулия Дюкурно, отново се състезава с филма „Алфа“, който тя нарича „най-личния“ от всички свои творби. Спомняйки си шока, причинен от нейния „Титан“ преди няколко години, може да се предположи, че историята на проблемно тринадесетгодишно момиче ще се окаже не банална тийнейджърска драма, а нещо по-радикално и сериозно. Друга креативна режисьорка, която е с голямо очакване, е Кели Райхард. Нейният й филм „Геният“, за дърводелец, който се превръща в музеен крадец, вероятно ще се окаже дълбок поглед върху нравите на американските провинции, към които Райхард има специален ключ.

Действието на „Геният“ се развива през 70-те години на миналия век, сюжетът на „Алфа“ се разиграва през 80-те години, също в провинцията, само че френската. 

Ретро атмосфера и местен колорит

украсяват „Поклонение“ на испанската режисьорка Карла Симон разказва за момиче, което пътува до Галисия по стъпките на баща си, починал от СПИН. Това е продължение на поредицата филми с елементи на автофикция и лични мемоари, с които Симон е известна. И накрая, друго забележително женско име в конкурса в Кан е Лин Рамзи. Филмът ѝ се казва „Умри, любов моя“ и отново е заснет с провинциален – американски – материал, но в жанра на черната комедия.

Присъствието на холивудски звезди на червения килим в Кан

ще бъде осигурено от премиерите на два състезателни филма – „Едингтън“ на Ари Астър с Хоакин Финикс и Ема Стоун, както и „Финикийската схема“ на Уес Андерсън, в който участва цяло съзвездие от известни личности: Бенисио дел Торо, Том Ханкс, Бенедикт Къмбърбач, Скарлет Йохансон и Бил Мъри.

Жан-Люк Годар

В същото време, във филма на Ричард Линклейтър „Нова вълна“ за създаването на филма на Жан-Люк Годар „Без дъх“ се появяват предимно неизвестни изпълнители. Героите на тази кинофилска комедия са режисьори и актьори от френската Нова вълна: Франсоа Трюфо, Клод Шаброл, Агнес Варда, Ерик Ромер, Жан-Пол Белмондо и Жан Себерг, както и, разбира се, самият Годар.

Географски, състезателната програма обхваща най-активните региони на Азия

Китай, Япония, Иран. Западна Европа е най-пълно представена – не само от Франция, Великобритания, Германия, Италия, Испания (цели два филма), но и от Швеция и Норвегия. Присъствието на Източна Европа е много по-скромно. По същество става дума за филма на Сергей Лозница „Двама прокурори“, заснет с руски материали от епохата на сталинските репресии в международна копродукция, в която участват Латвия, Литва, Украйна, Румъния, както и Франция, Германия и Холандия.

„Златна палма“ (Palme d’Or) е най-високото отличие, което се връчва на филма победител в конкурсната програма на филмовия фестивал в Кан от 1955 година.

(по материали от чуждестранния печат)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че отхвърленото от КС искане за провеждане на референдум за еврото ще намали доверието в българските институции?

Подкаст