Живеем в материалното, но рано или късно се обръщаме към духовното

Migration Image

Антонио Василев е роден на 30 юни 1967 година в София. Завършил е Техникум по керамика и стъкло със специалност декорация, бакалавър е по икономика, има и магистърски степенипо публична администрация и богословие. Василев е основател на Фондация Българи, която работи в сферата на културата, изкуството и опазването на историческото ни минало. Учредител е на Съюза на колекционерите в България. Собственик е на Галерия Българи, в която излагат творби на водещи съвременни български автори. Антонио Василев е собственик и архитект на уникалния ресторант Българи.Създател е и на Центъра за професионално обучение Българи, който подготвя кадри за туризма. Консултант е в сферите на туризма, мениджмънта и финансите.

nbsp;

Господин Василев, какво се случва с изкуството в България в условията на тежката икономическа криза?

– Условията наистина са тежки, но българите продължават да правят и да купуват изкуство. То не е само инвестиция, но носи душевен комфорт и радва сетивата. Отдавна е известно, че изкуство се прави въпреки, а не заради нещо. Затова картините и скулптурите никога няма да изчезнат, дори в моменти на криза се раждат най-добрите образци. Трябва да съхраняваме българското изкуство. То не е конвертируемо в чужбина, има по-голяма стойност у нас. А нашата мисия е да го предадем на следващите поколения. Хората с финансови възможности и отношение към българските образци са длъжни да ги запазят. След 100-200 години потомците ще видят това, което ние успеем да запазим. На върха на всяка цивилизация стои изкуството. Работа на меценатите е да го подкрепят, а задължение на авторите е да се развиват и изявяват. Стойностните творби са около нас, само трябва да ги оценим.

Собственик сте на Галерия Българи, в която излагат произведения съвременни български автори. Давате ли поле за изява на младите творци?

– Целта ни е да правим изложби не само на утвърдени автори, но и на непознати за артсцената ни творци. Неотдавна представихме за пръв път в София двама български художници, възпитаници на българската и австрийската школа, които живеят и работят във Виена. Диана Стоилова е ученичка на проф. Петър Чуклев. А Искрен Илиев е завършил живопис и има многобройни изложби, видеоинсталации и сценични проекти в Австрия, България, Италия, Франция, Словакия и Германия.

Вписва ли се българското изкуство в съвременните световни тенденции?

– Имаме много добри художници, но западните им колеги ги изпреварват с начина, по който рекламират и продават творбите си. Малцина знаят, че българското изкуство от XIII-XIVв. е било образец за Ренесанса във Венеция. Имали сме и ползотворен културен обмен с Византийската империя, но в следващите вековете логично сме изостанали. От друга страна, великата Византия, а и други големи цивилизации остават само в историята, докато България се е запазила и оцеляла. Това само показва колко силен дух имаме като нация.

Как се събуди страстта да колекционирате предмети на изкуството?

– Вдъхновението дойде по семейна линия. Прабаба ми Златка е една от 100-те най-добри американски художнички. Имала е собствена галерия на Бродуей и е била председател на асоциацията на американските творци. Цялото ми семейство е свързано с изкуството. Аз завърших техникум по керамика и стъкло със специалност декорация, но впоследствие се насочих към икономиката. Запазих обаче желанието не толкова да творя, колкото да притежавам произведения на изкуството, за да им се радвам. В началото се интересувах предимно от реалистични картини, постепенно преминах към модерни творби. Накрая се появи и страстта към българската домашна икона.

Защо избрахте домашната ни икона?

– Българските домашни икони са цяла Вселена. Те съчетават история, духовност и вяра и се отличават с уникалната си живопис. Нашите икони съпреживяват историята на цялото семейство с всичките му радости и скърби. Това е домашният олтар, където хората отправят молбите си към Бога за добра реколта, мъжка рожба или за здраве. Повечето ни икони са направени между XVIIи XXвек, а както знаем, това е драматичен период от историята на България. В него попадат робството, преселенията, прекрояването на границите, Съединението на Княжество България и Източна Румелия, драмата на войните. Хората са търсели закрила и затова иконографията ни е малко наивна, но е много обаятелна и съкровена. Централният мотив в иконите обикновено е Света Богородица с Младенеца, защото тя е дарителката и пазителка на живота. Свети Георги и Свети Димитър са присъствали в почти всеки дом заради берекета на годишния земеделски цикъл. Българите почитат и светците, на чиито имена са кръстени. Ние винаги сме живели в материалното, но рано или късно винаги се връщаме към духовното.

Основател и почетен директор сте и на фондация Българи. По какви проекти работите в момента?

– Фондация Българи е създадена през 1999-а и чрез нея събираме средства, за да подпомагаме сферата на изкуството. Идеята на учредителите бе усилията ни да отиват за благотворителност и добри дела. С фондацията искахме да покажем, че гражданското общество може да бъде фактор в държавата ни. Трябва да си помагаме, всеки с това, в което е най-силен. Направихме доста добри неща, сега завършваме ремонт на камбанарията в храм-паметника Свети Александър Невски. Имаше теч и някой спешно трябваше да реагира. Разработваме и уебсайт на катедралата Свети Александър Невски. Храмът има богата история още от възхода на Третото българско царство, та до наши дни. В новата му интернет страница човек може да научи много любопитни факти. Правим малки, но реални стъпки.

Къде е удовлетворението от това да събираш произведения на изкуството?

– Най-важното нещо за един колекционер е да изложи пред хората това, което е събрал, реставрирал или на което е върнал живота. За да могат и останалите да го оценят и да му се порадват. Колекционерите имат различни страсти. Едни събират определени автори, други пък наблягат на конкретни жанрове, например еротиката. За да не бъде самоцелно това действие, ние показваме съхранените творби пред публика.

Собственик и архитект сте на ресторант Българи. Разкажете нещо повече за него.

– Ресторантът е създаден през 1996-а изцяло в стила на великобългарската символика. Къщата е аристократична, построена е от генерал Димитър Мустаков през 20-те години на XXв., и пресъздава градската атмосфера на онова време. В ресторанта може да видите оригинални снимки, полилеи, мебели и стенни часовници от царската епоха. В салоните са изложени автентични картини и пластики от наши майстори. Съхраняваме стари вина, дори бутилка АРМАНЯК от 1929-а. Възстановихме традициите ни, като ги съчетахме с модерна кухня. Комбинацията е особено впечатляваща за чужденците, които искат да научат нещо повече за България. Непрекъснато излагаме нови артефакти. Един дом се изгражда непрекъснато – цял живот. Всеки отделен салон се развива сам за себе си и постоянно се променя. Неотдавна добавихме снимката на генерал Владимир Стойчев, който е бил председател на Българския олимпийски комитет, и е един от най-добрите ни жокеи. Той е един от малкото, запазили чина си и по време на социализма. Уникални и впечатляващи са и големите табла ръчно изрисувани и ръчно залепени снимки на всички депутатите от Великото народно събрание през годините. Малко подобни образци са оцелели до днес.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст