Купувачи от Европа и Съединените щати ще се конкурират агресивно за алуминия на Близкия изток, ако Европейският съюз (ЕС) забрани вноса на метала от Русия през идните месеци. Това ще качи цените, подобно на случилото се през 2018-а когато бяха наложени санкции на “Русал” – вторият по големина производител на суровината в света. Надпреварата за алуминий от държавите от Близкия изток, включително от Обединените арабски емирства и Бахрейн, ще напомпа инфлация за западните компании от сферата на транспорта, опаковъчния и строителния бранш, които вече плащат по-високи цени за суровините и за обслужващия персонал.
Алуминият е ключова съставна част на електрическите автомобили. Той е значително по-лек от стоманата и в момента е предпочитан избор за влагане в превозните средства.
ЕС от месеци дискутира въвеждането на санкции, с които да забрани вноса на метала от Русия, но засега подобни наказателни мерки не са включени в последния пакет, отбелязал втората годишнина от руското нахлуване в Украйна. Общността обаче подготвя и скоро ще предложи пореден пакет с нови забрани на руски внос, твърдят добре информирани източници.
Производителите от Близкия изток са доставили 6.2 млн. тона или 9% от световното предлагане на суровината през миналата година, по данни на Международния институт по алуминий. Почти 2 млн. от това количество са транспортирани до Европа и Съединените щати. Забраната на руския метал ще отвори дупка от грубо 500 хил. тона за Европа, част от която може да бъде запълнена от възобновяване на дейността на бездействащите мощности на региона, но не и цялата.
Търговци на суровината коментират, че доставчиците от Близкия изток няма да успеят да заменят напълно руския внос за Стария континент. Купувачите на алуминий плащат на Лондонската метална борса (LME) цената на метала плюс разходите и таксите за транспорт и обработка. И европейските надбавки ще трябва да се увеличат, за да отклонят доставки от други региони, включително за Съединените щати, като същото ще трябва да направят и американците, за да продължат да получават алуминий.
Американските санкции на руския “Русал”, наложени през април 2018-а, предизвикаха криза, която само за няколко дни качи алуминиевите котировки на LME с 35% до седемгодишен максимум. Европейските митнически надбавки пък скочиха с 45% през следващия месец, а американските – с 20 процента.
Всичките погледи са вперени към реакцията на LME.
Ценовият подем в случай на нова забрана вероятно няма да е толкова рязък колкото през 2018-а заради излишъците в Азия, като руските доставки се очаква да се пренасочат към Китай, който вече е най-едрият получател на руската суровине след инвазията в Украйна. Силата на пазарната реакция обаче ще зависи от избора на LME да забрани или не алуминия от руски произход в резултат на санкции на ЕС, който има 90% дял от резервите в регистрираните складове на лондонското тържище.
“Ако товарите на “Русал” престанат да се приемат в сделките на LME, липсата на метал от неруски произход в борсовите складове ще предизвика бурен скок и на физическите надбавки и на цените на лондонското тържище”, прогнозира анализаторът на “Бенк ъф Америка” Майкъл Уидмер.
Самоналожените ограничения и 200-процентните мита на руския внос за Съединените щати означават, че мнозинството американски компании са се пренасочили от Русия към други държави, включително от Близкия изток. Импортът на руски алуминий в Америка е паднал до 16,902 тона през миналата година – едва 0.4% от общото внесено количество метал, срещу 4% през 2022-а и почти 9% през 2018-а, показват данни на Trade Data Monitor (TDM) – платформа, която събира и публикува месечна търговска статистика от над 115 държави, покриваща 99% от глобалната търговия.
Вносът на руски алуминий за ЕС също е намалял, но все още е значителен. Според TDM той е бил общо 512,122 тона през 2023-а или 8% от общото количество, срещу 12% през 2022-а и 19% през 2018-а.
“Санкции на ЕС на руския алуминий ще означават по-високи премии в Европа, след което американските също ще трябва да се увеличат, за да останат конкурентни”, посочва анализаторът на “БНП Париба” Дейвид Уилсън. И добавя, че “европейските надбавки вече са по-високи, основно заради увеличението на корабните разходи за превозване на метала от Близкия изток и от други амиатски държави, предизвикано от атаките на хусите в Червено море”.
Вносът на алуминий от Близкия изток в ЕС е бил почти 1.2 млн. тона или 18.8% от общото количество на доставките през миналата година, а Съединените щати са внесли над 800 хил. тона или 19.3 процента.